Jag har klippt häckar yrkesmässigt mycket, för det mesta av hagtorn. Eftersom jag vill inte göra arbetet för tungt och även tänker kundens bästa har jag ofta format häcken i form som avviker det normala rektangulära typen. Häckar är ofta alltför höga, då måste man för att kunna klippa den vågräta toppen lyfta händer med sax eller klippare över huvudet, vilket är tungt, eller man måste använda pall eller stege.I Norden snöet trycker häckar så de blir bredare på toppen. Vid planteringen har man mycket litet tänkt läget, man har planterat nära diket eller sluttande mark, då är det inte lätt att komma åt. Därför har jag, om har fått kundens lov, renoverat häckprofilen, först klippt sidorna smalare om möjligt och sedan format toppen till takform, inte plan tak. Då är det många gånger snabbare att klippa, med yrkesmaskin, som väger 4-5 kg, Tanaka, Husqvarna eller Jonsered som är i princip samma maskin och motor. Bara en gång har jag använt elmaskin och klippte fort av sladden. Om häcken har passligt höjd löper arbetet fort, kanske 200 m per timme eller mera. Långa skärande klingan krattar ned avskurna kvistar, det är även lättare att se de liggande grenar och kapa dem. Då växer de inte snabbt lodrätt. Ett men finns, många tycker dock att sådan häcke är ful ! !, kanske därför att den är mera sällsyn. I alla böcker har man bilder av lövhäck som har samma profil, en del har lutande sidor, dvs häcken har ett form av avskuren pyramid. Och då har man åter svårt att klippa det vågräta taket , ehuru det vågräta taken är smal. Jag tror även att det är lättare att forma en lodrätt sida en lutande, den är kanske en inbygd egenskap i människan. Mina kunder har mest varit höghus i städer och häckar klipps vanligen av firmor som sköter alla sysslor, klipper gräs, städer osv, de har vanligast under sommartid sommararberatare med ingen erfarenhet. De lämnar vanligen alltför mycket ny tillväxt och det betyder att häcken blir snart svår att klippa. Många av mina stamkunder har dock varit nöjda, orsaken mest av mindre kostnad och nu när jag inte mera sysslar med tunga arbeten har de svårt, häckarna har vuxit för breda och höga igen. Det blev en lång historia, men jag önskar att jag får veta om det finns likatyckande i Sverige. Jag har bilder om häckar på min hemsida www.puutarhaneuvonta.com
|