|
|
  |
Mitt gose-djur, Figaro hälsar. |
|
|
|
06-03-2006, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2006, 20:17) Ordet albino har kanske fått negativ klang så därför säger man vit istället. Albino är albino, och vad är det för "negativt" med det? Och "vit" är "vit" och det må se likadant ut, men det GER olika resultat och yttrar sig olika, även om man inte kan se skillnaden med ögonen. Vad är det då för fel att säga "vit" istället för "albino"???????? Särskilt om man avlar, och resultaten då är viktiga? (eftersom en ren albino x albino, ger albinoungar, medan två vita ger andra färger!!) Det kanske har ett annat syfte, än "mallighet" och "oförmåga att bita i det sura äpplet"???? Tänk om det är så, Reserv? CITAT Jag ber så hjärtinnerligt mycket om ursäkt för att jag klampade in på nån annans domäner, ska inte upprepas Du är bestämt grinig. Välkommen att "klampa in"!!!  Men helst inte för att "angripa". Vad har "spårats ur", och har inte jag rätt att diskutera i en tråd jag själv skapat, utan att bli angripen för att tråden spåras ur och här "käftas" och "dras i långbänk"? Dessutom är färggenerna på mus och råtta INTE alls fullt jämförbara! Reserv! Hur är det med dig? *menar!!! uppriktigt!!! ärligt!!! VÄNLIGT!!!* Läs inte in något cynism, elakhet, eller ens "dumhet" i mina svar till dig, för det finns inte!! Inte nu heller, jag PRATAR med dig. Du kan pressa mig genom ett kaffefilter, utan att du finner någon "negativ smuts" i det efteråt, kaffefiltret förblir kritvitt. Skickar dig en stor varm styrke- och tröste- kram Reserv! Jag fortsätter: En del färg-gener är desamma hos olika djurarter. Medan en del andra färger som ser likadana ut hos olika arter, ändå bygger på olika färggener. Sedan är det dessutom vissa färggener (och därmed färger) som finns hos vissa arter och inte hos andra. Att säga att det är si eller så hos EN art, är därför inte alls ett bevis på att det är så för en annan art. (precis som Theriss säger när hon tar upp marsvin) Och nu pratar jag enbart om däggdjur dessutom, inte arter på lite längre genetiskt avstånd (fiskar och fåglar t.ex.) Musens genetik är vetenskapligt klarlagd, och inte fullt så avancerad som exempelvis råttans. Det gör det så kul att "arbeta" med dem - men det gör det inte lättare! Det är inga "enkla saker" och slumpen spelar väldigt ofta in. Det finns så oerhört mycket att lära, när man ger sig in i den här djungeln. Och jag KAN så oerhört lite! Vilket gör det hela så oerhört roligt, stimulerande och spännande. Jag ÄLSKAR att lära mig... Sist vill jag lägga till, att avel bedriven ENBART på "färg" är värdelös. Det är EN aspekt jag pratar om här - och dessutom bedriver jag ingen avel. Eftersom tammöss är sällskapsdjur, är temperment, hög stresströskel, vilja att vara med människor, friskhet (möss får lätt tumörer t.ex.), osv, faktiskt viktigare än "en perfekt färg". Men så är det ju med alla djuravel.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
06-03-2006, 08:48
|

Medlem

|
NU har jag äntligen kommit fram till frågan jag sökt! Nä, inte svaret  , frågan! Det gäller ju att ha rätt fråga, för att kunna hitta rätt svar. Finns det vitt pigment i pälsfärg? Eller beror vit pälsfärg alltid på brist på pigment? Tack ruda, för klurigt ställd fråga i början, och för att du fortsatt skriva!
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 08:53
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Intressant... Kanske att ni har skrivit det nånstans, har skummat igenom tråden men kan ju ha missat... Kan albino förekomma bland vilka djur som helst - häst, ko, hund, katt... T.ex. Kan det det? Ett stoooort steg från den här tråden, men ändå... På Discovery förekommer små filmsnuttar om "folk" som bara förekommer i små antal. En av dessa filmer visar en grupp "mörka" personer men bland dem finns en liten kille som är ljus. Han ser alltså ut som dom övriga bara så mycket ljusare än dom. Har funderat på om han är albino.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
06-03-2006, 09:19
|

Medlem

|
CITAT (Theriss @ 05-03-2006, 18:21) På marsvin tex finns inte ens albinogenen, men det finns rödögda vita som alltså har anlag för färg. Hej Bertih! Välkommen! Albinomänniskor finns, det vet jag. Det jag inte alls har koll på, är vad som är "albino-gen" och "bara brist på pigment" (som då inte är ärftligt?) Eller eventuell "vit pigment". Ju längre tråden blir, desto snurrigare blir jag. Men de var ju inget nytt har kvick-rot i huvvet
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 09:26
|

Medlem

|
Tack amaira.  Såklart att den lilla killen "bara" har en pigmentförändring, han är ju inte (krit)vit bara, ljusare än dom andra. Men jag undrar fortfarande  kan det förekomma albinos bland kor och hästar också?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
06-03-2006, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 06-03-2006, 09:26) Tack amaira.  Såklart att den lilla killen "bara" har en pigmentförändring, han är ju inte (krit)vit bara, ljusare än dom andra. Men jag undrar fortfarande  kan det förekomma albinos bland kor och hästar också? Hos hästar vet jag att det finns albinos. Men de har aldrig röda ögon! "Albino-ögon" hos hästar är ljust isblå! Jätteläckert.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 10:03
|

Medlem

|
Har letat runt lite på nätet, och finner sån här information om hästar och albinism lite överallt: CITAT Några olika bokstäver är vedertagna för att beskriva hästfärgernas anlag. De är: C - av engelskans colour, färg. Ett anlag som är nödvändigt för att hästen ska få färg, dvs inte vara albino.
Äkta albino, dvs cc, anses inte finnas hos häst. Däremot finns ett modifierande anlag Ccr , som numera brukar kallas gulanlaget.
I enkel uppsättning ger det färger som isabell, gulbrun och vitblack, medan det i dubbel uppsättning ger vad som i vardagligt tal brukar kallas albino, eller vitfödda hästar. Sedan har vi ju också skimlar som föds svarta (bruna, eller annan färg) och oftast blir kritvita med åldern, utan att vara några albino alls!
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 10:04
|

Medlem

|
Här på forumet finns ju flera duktiga uppfödare, av katt och hund t.ex.
Har ni inte något att bidra med? *hoppas* Fenja, t.ex.?
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 10:20
|

Medlem

|
Tack igen.  Skulle vara spännande att få se en albino-häst.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 10:45
|

Medlem

|
Till skillnad mot vita hästar, och vita skimlar, är albinohästar inte vackra! Sagans vita häst, eller den vita hingsten som prinsar kommer ridandes på, är INTE albinos.  Denna bild jag funnit här är inte albino utan en lite vackrare variant, men ger en liten fingervisning vartåt det lutar. Albino hos häst saknar alltså pigment, huden är ljusröd/blek-skär. Det syns framför allt runt ögonen och på mulen, där pälsen inte täcker huden. Själv tycker jag det oftast är jättefult! Däremot gillar jag ögonfärgen. Det är inte alls så ovanligt med normalfärgade hästar som har dessa albino-blå ögon
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Theriss @ 04-03-2006, 23:00) CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus. :rolleyes: En rödögd vit mus är vit och bara vit. Renavlad vit eller vad man ska säga. En albino döljer musens verkliga färg, den kan tex vara agouti eller svart. Det är det som är skillnaden. En albino är en albino. Kärt barn har många namn, och visst kan man kalla det "vit mus med röda ögon" om man tycker bättre om det. Det är dock fortfarande en albino. Det är helt rätt framavlat hos tama djur, och förekommer nästan inte alls i naturen. Detta på grund av att dessa individer blir ett allt för lätt byte för rovdjur, och sorteras därför ut omgående. Albinism är en ärftlig sjukdom som beror på att bildningen av pigment inte fungerar. Djuren är bärare av ett recessivt anlag som gör att pigmentämnen inte produceras. Dom röda ögonen beror på ögats blodkärl lyser igenom iris. Hos normala individer döljs det av ögats färg. Det var tyskar och polacker som började exprimentera med dessa arvsanlag för att få fram bra päljsdjur till pälsindustrin. Sen har också forskningen fortsatt att avla på detta för att få ett homogent forskningsresultat.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:02
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 10:45) Till skillnad mot vita hästar, och vita skimlar, är albinohästar inte vackra! Sagans vita häst, eller den vita hingsten som prinsar kommer ridandes på, är INTE albinos. Åh så synd  att dom inte är vackra alltså.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:59
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 06-03-2006, 10:56) En albino är en albino. Kärt barn har många namn, och visst kan man kalla det "vit mus med röda ögon" om man tycker bättre om det. Det är dock fortfarande en albino. Enkelt uttryckt och enkelt förklarat. Och så kommer vi till "verkligheten" ... som sällan fogar sig fullständigt i "oss människors" uppbyggda teorier. Det är korrekt att säga som du säger Anita. Men det är varken absolut, fullständigt, eller heltäckande. Genetiskt sett (och fortfarande amatörmässigt, för jag KAN INTE särskilt bra) behöver ett vitt djur (som vi kallar albino, eller som ser ut som en albino) inte bära det vi döpt till "albinogenen" : cc Som t.ex. exemplet med hästar ovan. Om vi sen väljer att kalla det "albino" eller "vit" ... ja, det är väl upp till oss människor att "bestämma" det med. Det kan ju (som sagt) finnas ett syfte med att ha olika namn på de olika genetiska varianterna.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:08
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill ta till sig upplysningar-
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:17
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 11:59) CITAT (AnitaGg @ 06-03-2006, 10:56) En albino är en albino. Kärt barn har många namn, och visst kan man kalla det "vit mus med röda ögon" om man tycker bättre om det. Det är dock fortfarande en albino. Enkelt uttryckt och enkelt förklarat. Och så kommer vi till "verkligheten" ... som sällan fogar sig fullständigt i "oss människors" uppbyggda teorier. Det är korrekt att säga som du säger Anita. Men det är varken absolut, fullständigt, eller heltäckande. Genetiskt sett (och fortfarande amatörmässigt, för jag KAN INTE särskilt bra) behöver ett vitt djur (som vi kallar albino, eller som ser ut som en albino) inte bära det vi döpt till "albinogenen" : cc Som t.ex. exemplet med hästar ovan. Om vi sen väljer att kalla det "albino" eller "vit" ... ja, det är väl upp till oss människor att "bestämma" det med. Det kan ju (som sagt) finnas ett syfte med att ha olika namn på de olika genetiska varianterna. Hos hästar förekommer nästan inte albinism i vanlig bemärkelse. Det kallas partiell albinism, därav olikheterna. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så förekommer detta endast på tamdjur. Skälet till att det i första hand handlar om råttor, möss & kaniner är ju att syftet från början var pälsindustri och försöksdjursverksamhet. Sen har man fortsatt att avla på dessa genetiska fel av någon anledning. Men det är en deffekt, och det heter INTE "vita råttor med röda ögon". Det heter albino.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:29
|

Medlem

|
"Alla vita är albinos de lider av ett genfel alltså är den rätta benämningen på en sådan varelse albino" Citat från Wikipedia - Den fria encyklopedin
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 13:25
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 12:08) Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill ta till sig upplysningar-  Ursäkta tillbaka Reserv... men varför är du elak mot mig?
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 13:51
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 13:25) CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 12:08) Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill ta till sig upplysningar-  Ursäkta tillbaka Reserv... men varför är du elak mot mig?  Nu börjar jag förstå anmälningarna till Ingemar  Elak??!!  Jag försökta vänligt tala om vad som skiljer en vit mus från en albino, men det läste du tydligen inte. Sen försökte jag igen att förklara hur det låg till och gav en länk som talade om hur det där med generna funkar, men den fullkomligt sket du i och bad mig låta eran diskussion va´ifred. Och du tycker att det är jag som är elak?  Om anmälningarnma startas så här så har jag full förståelse, skickar du och ni andra pm till Ingemar efter såna inlägg och säger "Reserv är så dum emot mig, jag känner mig påhoppad, och lilla jag som inte hade gjort nåt alls"???  Jag har inte provocerat nån över huvud taget men nu börjar jag bli rätt rejält förbannad kan jag ärligt erkänna Vill man missförtså allt som skrivs, så är det nog lätt hänt att man känner sig påhoppad, det enda jag försökte göra v att klargöra förhållandet med albino. Va faen skulle det va´för fel i det? Hur kan du få det till att jag är elak, eller är det som så att som man känner sig själv känner man andra. Jag ska faen inte ta skit för nåt jag inte gjort.
|
|
|
|
|
06-03-2006, 15:25
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 11:59) Om vi sen väljer att kalla det "albino" eller "vit" ... ja, det är väl upp till oss människor att "bestämma" det med. Nä, det är INTE upp till var och en! Det heter albino, punkt. Visst kan jag kalla solen för måne om jag vill ... men det är ju inte rätt:
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 15:31
|

Medlem

|
Du e ju inte klok!  Var får du allt ifrån? Jag tänker inte "anmäla" nåt eller nån, vad ska jag göra det för!!! ??? Jo, du har både sårat och kränkt mig, och fortsätter med det dessutom. Du griper saker ur luften, läser inlägg som fan tolkar bibeln, och vrider och vänder på saker och ting så jag vet inte vad du lyckas fantisera ihop! I alla fall ingenting som jag känner igen, fast du "sätter det" på mig Är inte DU en av de snabbaste att skriva om "mobbing" - särskilt när DU anser dig kränkt. Men själv får du klampa på som en elefant och såra och kränka bäst du vill. Det är möjligt, ja, till och med troligt, att jag ÄR "dum" i många avseenden men vad ger DIG rätten att ge mig en känga i ansiket för det?Å andra sidan ... jag VET allt det du skriver om albinos, och det har jag vetat sedan urminnes tider, det är något MERA som jag är ute efter, någonting ANNAT, som "vilar" på den självklara grunden. Men jag ÄR dum, eftersom jag inte lyckas med att uttrycka mig korrekt, och därmed retar gallfebeber på dig, som - "den som sa´t han va´t" - inte verkar tåla när ett inlägg inte följer DINA mönster och domäner! Nu går du väl dessutom igång på alla 100, så jag lämnar arenan fri åt dig. Du är snar på att kräva andra om ursäkt, men att själv kunna be om ursäkt är inte din starka sida. Jag tar en paus en vecka, det här vill jag inte vara med om, och hoppas på att du lugnat ner dig sen.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|