|
Full version: Mitt gose-djur
Han är bra rar må ni tro!  Min lilla "sweetheart". Om man inte vet om det, är det svårt att tro att de här pyttesmå "bollarna" kan uppvisa sådan personlig tillgivenhet mot sin människa (men inte mot andra), och sådan egen personlighet i sig själva. I min mag-grop "kvillrar" det av lycka, som bubblande champange. En känsla som jag vet (tar för givet) att alla ni djurägare känner igen, tillsammans med sina älsklingar. Jag har i alla fall alltid känt så, tillsammans med mina olika djur. Känslan är inte mindre, för att djuret är mindre. Det är "samhörigheten" det beror på, tror jag. Den ömsesidiga förtroligheten.   
otroligt vilken söt liten en.
Veganvarg
23-02-2006, 12:51
Vilken underbar krabat! Råttor är ju som små hundar. Minst lika sociala och kloka och personliga!
Vad söt den är Du är så duktig med kameran amaira ( fast det har jag ju sagt förr) /Gillan
Så fin han är!! Visst sitter inte personligheten i storleken. De har alla sina personligheter, saker de tycker om/inte tycker om, och de sklijer naturligtvis på matte/husse och andra människor. Visst blir livet mycket härligare med djur!
Gossen Ruda
23-02-2006, 13:53
CITAT (Veganvarg @ 23-02-2006, 12:51) Vilken underbar krabat! Råttor är ju som små hundar. Minst lika sociala och kloka och personliga!  Nu är det nog en mus alltså.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2006, 13:53) CITAT (Veganvarg @ 23-02-2006, 12:51) Vilken underbar krabat! Råttor är ju som små hundar. Minst lika sociala och kloka och personliga! :wub: Nu är det nog en mus alltså.  Och Ruda! Du ska säga att den är gullig  ! Nå, få höra nu! Ni andra; tack ska ni ha (och Ruda, du vet väl att jag inte blir arg på riktigt, jag kan bara inte låta bli att busa med dig  )
Gossen Ruda
23-02-2006, 14:23
Jaja, tjôta. Den ÄR gullig. Som mus betraktat alltså.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2006, 14:23) Jaja, tjôta. Den ÄR gullig. Som mus betraktat alltså.  Bra! Tack! Jag är nöjd  .
Linda_A
23-02-2006, 14:28
skicken sötnos. Liknade min molly lite. Fast hanarnas burar luktar lite mycket för min smak. Plus att jag "tröttnade" efter vi fick den smarta idéen att para min molly med min klasskamrats hane utan att mamma min visste om det. Tror ni att hon uppskattade det?  Blev massor med småttningar, så söta. (och bli inte arga på mig ang det med parningen jag var bara 11-12 typ)
Lars-Olof Arvids
23-02-2006, 15:46
Tänk att till och med Ruda kan säga ett sant ord om en liten sötnos! Olle
Alexander-VG-zon3
23-02-2006, 16:35
älskar råtter . din är jöätte sött hoppas jag får tid till å köpa en sanrt dom är ju så mysigt å sova med dom
Alexander-VG-zon3
23-02-2006, 16:36
CITAT (flaxss @ 23-02-2006, 16:36)  Han väger sådär lite drygt 30 gram! Jag märker honom knappt när han står på min fot Ibland är han på golvet, och då får jag röra mig försiktigt vill jag lova. Rätt som det är klättrar han upp för mitt byxben...
Whiskuchi
23-02-2006, 19:26
Vilken sötnos! Möss har jag aldrig haft, men gerbiler och tamråttor. De är lika stora personligheter som hundar och katter
 Men så söt! Som sagt, storleken har ingen betydelse när det gäller små gulliga djur..
zaaritha
24-02-2006, 21:59
Jättefin!
Har den röda ögon..?  Eller är det bara kameran som luras?
Gossen Ruda
01-03-2006, 21:49
Ser ut som en albino.
CITAT (cic @ 01-03-2006, 18:37) Har den röda ögon..? :unsure: Eller är det bara kameran som luras? Knall-röda!  Även utan kamera i sikte. Hon ser precis ut som en albino, det stämmer, men är "rödögd vit". Vad skillnaden är? Fråga! (så hinner jag gå och läsa på  )
Så söta! Jag har haft både tamråtta och möss. Just nu är jag ofrivillig råttägare.. Det är inte lika roligt. Vi såg igår hur en halvstor brunråtta klättrade upp för fasaden och kröp in till vinden. Så söt den var, men inte vill man ha den där och göra skada! Samtidigt känns det fördj... att behöva förgifta den (dom?)...
Gossen Ruda
02-03-2006, 19:52
Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.  Jag med!! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 02-03-2006, 20:45) CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus. :rolleyes: Jag med!! Mvh Fenja Attans! Då måste jag gå och läsa på ... Återkommer nån dag ...
Jättefina! Pälsen ser så mjuk och fin ut. Och så stora fina öron. Hur gör man med klorna? Måste de klippas, eller nöts de ner av sig själva? Hur klipper man klorna annars på en sådan späd liten varelse?
Theriss
04-03-2006, 23:00
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.  En rödögd vit mus är vit och bara vit. Renavlad vit eller vad man ska säga. En albino döljer musens verkliga färg, den kan tex vara agouti eller svart. Det är det som är skillnaden.
Theriss
04-03-2006, 23:03
CITAT (Castea @ 03-03-2006, 14:52) Jättefina! Pälsen ser så mjuk och fin ut. Och så stora fina öron. Hur gör man med klorna? Måste de klippas, eller nöts de ner av sig själva? Hur klipper man klorna annars på en sådan späd liten varelse?  Normalt slits klorna ner av sig själv, men jag har haft en mushane jag fick klippa vissa klor på för de växte snett och blev krokiga och så. Men han var så tam och lugn att man kunde hålla honom med ena handen och klippa med andra utan problem. Man fick bara se till att inte klippa för mycket, det är ju pyttesmå klor att klippa...
zaaritha
04-03-2006, 23:22
Hade vi inte alla katter o hund--skulle jag väldigt gärna vilja ha råttor!
CITAT (Theriss @ 04-03-2006, 23:00) En rödögd vit mus är vit och bara vit. Renavlad vit eller vad man ska säga. En albino döljer musens verkliga färg, den kan tex vara agouti eller svart. Det är det som är skillnaden. Tack Theriss!  Kortfattat och enkelt. Jag grunnar fortfarande på ett svar  för jag får bara "fler frågor" av varje svar jag finner, men jag tänker inte precis "kortfattat och enkelt". Visst har det med färggenerna att göra, och även om man inte ser skillnad på själva musen, så visar det sig på avkommorna - eller bakåt i stamtavlan. Röda ögon är ju inte förbehållet enbart albinos. Många färger har röda ögon i standarden. Till exempel fawn (rödögd röd). Min Phoenix´s Förgätmigej är fawn, fast lite för grå på ryggen:  (Att ögonen ser självlysande ut, beror på blixten, så det är inte så vacker bild precis)
Gossen Ruda
05-03-2006, 09:55
Det verkar vara läge för hårklyverier här, att klyva vita hår. Albinism innebär att förmågan att bilda pigment är helt eller delvis borta. Detta beror på arvsanlagen, man kan nog kalla det för ett genfel. Om den vita färgen och dom röda ögonen beror på att det inte finns något pigment kallar jag den nog för en albino. Om den vita färgen däremot beror på vitt pigment är det givetvis ingen albino. Möjligen en partiell albino pga dom röda ögonen. Det finns vad jag känner till inte något pigment som ger röda ögon utan det är blodet som lyser igenom pga pigmentfrånvaro.
andersen
05-03-2006, 10:33
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2006, 09:55) Det verkar vara läge för hårklyverier här, att klyva vita hår. Albinism innebär att förmågan att bilda pigment är helt eller delvis borta. Detta beror på arvsanlagen, man kan nog kalla det för ett genfel. Om den vita färgen och dom röda ögonen beror på att det inte finns något pigment kallar jag den nog för en albino. Om den vita färgen däremot beror på vitt pigment är det givetvis ingen albino. Möjligen en partiell albino pga dom röda ögonen. Det finns vad jag känner till inte något pigment som ger röda ögon utan det är blodet som lyser igenom pga pigmentfrånvaro. Ja Gossen ruda, du som är akvarie intresserad har väll sätt guppis som är albino, och där ser man ganska så snappt att det har med arvsanlagg att göra. Om man korsar en hanne som är albino med sin egen avkomma så blir resultatet väldigt många albino guppis.
Gossen Ruda
05-03-2006, 10:45
Inte bara guppies, det finns albinopansarmalar, tigerbarber och en massa andra. Många vill ha något annorlunda vilket betyder att odlarna försöker få fram så många varianter som möjligt. Eftersom albinism är en relativt vanlig genförändring så blir det många albinoformer på marknaden.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.  Om nosen och öronen är hudfärgade så är det en albino, men måste inte nödvändigtvis va´det om nos och öron är lite mörkare. Den vita på bilden i den här tråden är en albino. Den bruna med röda ögon har gener av föräldrar med albinogenen i sig, alltså en färgad albinomus, inget annat.
Theriss
05-03-2006, 18:21
CITAT (Reserv @ 05-03-2006, 11:05) CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52) Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus. :rolleyes: Om nosen och öronen är hudfärgade så är det en albino, men måste inte nödvändigtvis va´det om nos och öron är lite mörkare. Den vita på bilden i den här tråden är en albino. Den bruna med röda ögon har gener av föräldrar med albinogenen i sig, alltså en färgad albinomus, inget annat. Nej den är inte en albino, det är skillnad på rödögd vit (pink eyed = PE) och albino. På marsvin tex finns inte ens albinogenen, men det finns rödögda vita som alltså har anlag för färg.
Gossen Ruda
05-03-2006, 18:31
Hmm, läste du vad jag skrev om ögonen? Om ögonen är röda och detta beror på att det normala pigmentet saknas kallas det för albinism. Partiell albinism om det bara gäller ögonen. Vet inte om det är en speciell gen som kodar för albinism, det är väl snarare så att genen som kodar vilket pigment som skall finnas saknas eller är skadad. Det är väl en bedömningssak vad man kallar det, jag misstänker att uppfödarna och biologerna bedömer saken olika.
Okay, jag köper att det inte låter lika fint med "albino" men om nu djuret är det så är det väl bara att bita ihop. Det är väl inte meningen att det ska spåra ut och käftas om grejen bara för att överbevisa att nån har fel. Men jag som fött upp under många år har ändå samma åsikter som Stockholms universitet. AlbinogenerSamma sak gäller råttor och möss, så slipper vi dra det i långbänk.
CITAT (Reserv @ 05-03-2006, 18:50) Okay, jag köper att det inte låter lika fint med "albino" men om nu djuret är det så är det väl bara att bita ihop. Det är väl inte meningen att det ska spåra ut och käftas om grejen bara för att överbevisa att nån har fel. Men jag som fött upp under många år har ändå samma åsikter som Stockholms universitet. AlbinogenerSamma sak gäller råttor och möss, så slipper vi dra det i långbänk. Hallå Reserv, vad "grinig" du låter  . Låt oss få diskutera i fred, det här är intressant, och jag håller med Ruda! Jag får nämligen inte heller "ihop det". Theriss. Vad jag förstår så går det inte att SE skillnaden, och därför skriver man rödögd vit inom Svemus. Albino används inte, inte ens om rena albinos. Men jag törs inte uttala mig så mycket, för jag vet inte tillräckligt. Det som får mig att inte "finna svaren" på skillnaderna, är just Rudas sätt att fråga: CITAT Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus. Han frågar inte om skillnaderna mellan albino och vit, utan albino och pigmentlös - och det är ju faktiskt samma sak... Och "rödögd" är ju "albino-ögon" (albino-gen) även hos andra färgade djur än vita. Det finns, förutom albinomöss, rödögda och svartögda vita möss, även "falska albino" som är vita på grund av att exempelvis chinchillagener, himalayagener, och "extreme dilution" bleker ursprungsfärgen så den ser vit ut (men även där finns albinogenen med i kompotten). Men om de bleker genom att "ta bort" pigment, så är vi ju tillbaka vid ursprungsfrågan i alla fall! Det är vita möss p.g.a. frånvaro av pigment! Så mitt svar är hittills fortfarande, att jag inte vet...
CITAT (amaira @ 05-03-2006, 19:53) Låt oss få diskutera i fred, Jag ber så hjärtinnerligt mycket om ursäkt för att jag klampade in på nån annans domäner, ska inte upprepas
Gossen Ruda
05-03-2006, 20:17
Ordet albino har kanske fått negativ klang så därför säger man vit istället. Egentligen är det lätt, om det inte finns pigment där det normalt finns pigment är det frågan om albinism. Sen vilken färg det blir kvittar egentligen. Ögonen blir röda pga att blodet lyser igenom. Andra kroppsdelar kan skifta i olika rosa nyanser. Fiskar blir ofta gulaktiga. Men om det finns vitt pigment är det inte albinism. För att krångla till det finns det ju djur som normalt är mer eller mindre vita, fjällräv och skogshare på vintern t.ex. men om dom har vitt pigment eller normalt är pigmentlösa vet jag inte.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2006, 20:17) Ordet albino har kanske fått negativ klang så därför säger man vit istället. Albino är albino, och vad är det för "negativt" med det? Och "vit" är "vit" och det må se likadant ut, men det GER olika resultat och yttrar sig olika, även om man inte kan se skillnaden med ögonen. Vad är det då för fel att säga "vit" istället för "albino"???????? Särskilt om man avlar, och resultaten då är viktiga? (eftersom en ren albino x albino, ger albinoungar, medan två vita ger andra färger!!) Det kanske har ett annat syfte, än "mallighet" och "oförmåga att bita i det sura äpplet"???? Tänk om det är så, Reserv? CITAT Jag ber så hjärtinnerligt mycket om ursäkt för att jag klampade in på nån annans domäner, ska inte upprepas Du är bestämt grinig. Välkommen att "klampa in"!!!  Men helst inte för att "angripa". Vad har "spårats ur", och har inte jag rätt att diskutera i en tråd jag själv skapat, utan att bli angripen för att tråden spåras ur och här "käftas" och "dras i långbänk"? Dessutom är färggenerna på mus och råtta INTE alls fullt jämförbara! Reserv! Hur är det med dig? *menar!!! uppriktigt!!! ärligt!!! VÄNLIGT!!!* Läs inte in något cynism, elakhet, eller ens "dumhet" i mina svar till dig, för det finns inte!! Inte nu heller, jag PRATAR med dig. Du kan pressa mig genom ett kaffefilter, utan att du finner någon "negativ smuts" i det efteråt, kaffefiltret förblir kritvitt. Skickar dig en stor varm styrke- och tröste- kram Reserv! Jag fortsätter: En del färg-gener är desamma hos olika djurarter. Medan en del andra färger som ser likadana ut hos olika arter, ändå bygger på olika färggener. Sedan är det dessutom vissa färggener (och därmed färger) som finns hos vissa arter och inte hos andra. Att säga att det är si eller så hos EN art, är därför inte alls ett bevis på att det är så för en annan art. (precis som Theriss säger när hon tar upp marsvin) Och nu pratar jag enbart om däggdjur dessutom, inte arter på lite längre genetiskt avstånd (fiskar och fåglar t.ex.) Musens genetik är vetenskapligt klarlagd, och inte fullt så avancerad som exempelvis råttans. Det gör det så kul att "arbeta" med dem - men det gör det inte lättare! Det är inga "enkla saker" och slumpen spelar väldigt ofta in. Det finns så oerhört mycket att lära, när man ger sig in i den här djungeln. Och jag KAN så oerhört lite! Vilket gör det hela så oerhört roligt, stimulerande och spännande. Jag ÄLSKAR att lära mig... Sist vill jag lägga till, att avel bedriven ENBART på "färg" är värdelös. Det är EN aspekt jag pratar om här - och dessutom bedriver jag ingen avel. Eftersom tammöss är sällskapsdjur, är temperment, hög stresströskel, vilja att vara med människor, friskhet (möss får lätt tumörer t.ex.), osv, faktiskt viktigare än "en perfekt färg". Men så är det ju med alla djuravel.
NU har jag äntligen kommit fram till frågan jag sökt! Nä, inte svaret  , frågan! Det gäller ju att ha rätt fråga, för att kunna hitta rätt svar. Finns det vitt pigment i pälsfärg? Eller beror vit pälsfärg alltid på brist på pigment? Tack ruda, för klurigt ställd fråga i början, och för att du fortsatt skriva!
Intressant... Kanske att ni har skrivit det nånstans, har skummat igenom tråden men kan ju ha missat... Kan albino förekomma bland vilka djur som helst - häst, ko, hund, katt... T.ex. Kan det det? Ett stoooort steg från den här tråden, men ändå... På Discovery förekommer små filmsnuttar om "folk" som bara förekommer i små antal. En av dessa filmer visar en grupp "mörka" personer men bland dem finns en liten kille som är ljus. Han ser alltså ut som dom övriga bara så mycket ljusare än dom. Har funderat på om han är albino.
CITAT (Theriss @ 05-03-2006, 18:21) På marsvin tex finns inte ens albinogenen, men det finns rödögda vita som alltså har anlag för färg. Hej Bertih! Välkommen! Albinomänniskor finns, det vet jag. Det jag inte alls har koll på, är vad som är "albino-gen" och "bara brist på pigment" (som då inte är ärftligt?) Eller eventuell "vit pigment". Ju längre tråden blir, desto snurrigare blir jag. Men de var ju inget nytt har kvick-rot i huvvet
Tack amaira.  Såklart att den lilla killen "bara" har en pigmentförändring, han är ju inte (krit)vit bara, ljusare än dom andra. Men jag undrar fortfarande  kan det förekomma albinos bland kor och hästar också?
CITAT (Berith @ 06-03-2006, 09:26) Tack amaira.  Såklart att den lilla killen "bara" har en pigmentförändring, han är ju inte (krit)vit bara, ljusare än dom andra. Men jag undrar fortfarande  kan det förekomma albinos bland kor och hästar också? Hos hästar vet jag att det finns albinos. Men de har aldrig röda ögon! "Albino-ögon" hos hästar är ljust isblå! Jätteläckert.
Har letat runt lite på nätet, och finner sån här information om hästar och albinism lite överallt: CITAT Några olika bokstäver är vedertagna för att beskriva hästfärgernas anlag. De är: C - av engelskans colour, färg. Ett anlag som är nödvändigt för att hästen ska få färg, dvs inte vara albino.
Äkta albino, dvs cc, anses inte finnas hos häst. Däremot finns ett modifierande anlag Ccr , som numera brukar kallas gulanlaget.
I enkel uppsättning ger det färger som isabell, gulbrun och vitblack, medan det i dubbel uppsättning ger vad som i vardagligt tal brukar kallas albino, eller vitfödda hästar. Sedan har vi ju också skimlar som föds svarta (bruna, eller annan färg) och oftast blir kritvita med åldern, utan att vara några albino alls!
Här på forumet finns ju flera duktiga uppfödare, av katt och hund t.ex.
Har ni inte något att bidra med? *hoppas* Fenja, t.ex.?
Tack igen.  Skulle vara spännande att få se en albino-häst.
Till skillnad mot vita hästar, och vita skimlar, är albinohästar inte vackra! Sagans vita häst, eller den vita hingsten som prinsar kommer ridandes på, är INTE albinos.  Denna bild jag funnit här är inte albino utan en lite vackrare variant, men ger en liten fingervisning vartåt det lutar. Albino hos häst saknar alltså pigment, huden är ljusröd/blek-skär. Det syns framför allt runt ögonen och på mulen, där pälsen inte täcker huden. Själv tycker jag det oftast är jättefult! Däremot gillar jag ögonfärgen. Det är inte alls så ovanligt med normalfärgade hästar som har dessa albino-blå ögon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|