Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ni som jobbar i sjukvården
          Leia
          Inlägg 07-03-2006, 16:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag har ingen erfarenhet av sjukvård av vuxna, men alla gånger jag varit med min son så har personalen varit helt fantastiska med honom!(Ackis i Uppsala)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 07-03-2006, 17:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jobbar natt på servicehus, och alla som är i riskzonen för liggsår får specialmadrasser direkt mm, ser inte mycket liggsår alla är observanta.
          Har dom däremot legat på sjukhus ser vi ofta liggsår när dom kommer hem, tyvärr. Vi är tajt med personal, men det är kanske än värre på sjukhus ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-03-2006, 19:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej , all sjukvård är inte dålig och de flesta som arbetar där går snarare på knäna av för mycket jobb än är "lata"
          tack och lov finns det bra ställen och fungerande vård men ...
          Någon lovsångskör tänker jag inte stämma upp i .
          Jag tänker inte försvara att något som faktist var bra och någorlunda välfungerande för 15 år sedan , med sämre tekiska resurser än idag -numera på många ställen närmar sig gränsen för det humana och i vissa fall passerat den för länge sedan
          Varför är 1 sjuksköterka ansvarig för 1500 patienter -Socialstyrelsen har prickat kommunen men ... Hur kan man ta på sig det jobbet överhuvudtaget?

Hur kommer det sig att jag har tre vänner som feldiagnostiserats, blivit nochalant bemötta , fått fel vård, inte fått vård alls-Alla tre hade cancersjukdomar varav två blev behandlade aldeles för sent .
          Jag bor inte i något tättbefolkat område direkt

Hur kan man ge recept till åldringar med toxiska dygnsdoser av värktabletter
          Och varför ska jag hålla med om att allt är bra när det inte är det -
          Det är ju i nio fall av tio inte personalens "fel", utan beror på helt andra orsaker.

Det måste vara något fundamentalt fel med en organisation , som inte kan samordna de enklaste saker
          Äldre man -undersöks på lilla sjukhuset inför en op som ska göras på det stora regionssjukhuset -prover tas -Ekg , men även mer komplicerade som Magnetröntgen , mm.Testerna tar en hel dag.Kostar mycket
          Tre dagar senare på regionssjukhuset -samma provtagningar och undersökningar en gång till? Varför ? och vad kostar det ?-.......

sad.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 07-03-2006, 19:24
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 19:11)
          Nej , all sjukvård är inte dålig och de flesta som arbetar där går snarare på knäna av för mycket jobb än är "lata"
          tack och lov finns det bra ställen och fungerande vård men ...
          Någon lovsångskör tänker jag inte stämma upp i .
          Jag tänker inte försvara att något som faktist var bra och någorlunda välfungerande för 15 år sedan , med sämre tekiska resurser än idag -numera på många ställen närmar sig gränsen för det humana och i vissa fall passerat den för länge sedan
          Varför är 1 sjuksköterka ansvarig för 1500 patienter -Socialstyrelsen har prickat kommunen men ... Hur kan man ta på sig det jobbet överhuvudtaget?

Hur kommer det sig att jag har tre vänner som feldiagnostiserats, blivit nochalant bemötta , fått fel vård, inte fått vård alls-Alla tre hade cancersjukdomar varav två blev behandlade aldeles för sent .
          Jag bor inte i något tättbefolkat område direkt

Hur kan man ge recept till åldringar med toxiska dygnsdoser av värktabletter
          Och varför ska jag hålla med om att allt är bra när det inte är det -
          Det är ju i nio fall av tio inte personalens "fel", utan beror på helt andra orsaker.

Det måste vara något fundamentalt fel med en organisation , som inte kan samordna de enklaste saker
          Äldre man -undersöks på lilla sjukhuset inför en op som ska göras på det stora regionssjukhuset -prover tas -Ekg , men även mer komplicerade som Magnetröntgen , mm.Testerna tar en hel dag.Kostar mycket
          Tre dagar senare på regionssjukhuset -samma provtagningar och undersökningar en gång till? Varför ? och vad kostar det ?-.......

sad.gif

så sant, det du skriver... wub.gif wub.gif
          ibland blir det liksom kaka på kaka.... wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gåsis
          Inlägg 07-03-2006, 19:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Glöm inte att det var länge sedan vi var "bara" vårdpersonal. Nu ska vi kunna transportera, byta glödlampor, göra eget storstäd, samordna med ovilliga samarbetspartners, handskas med anhöriga som är fulla av internetinformation, undersöka människor som är så gamla att den ev aktuella behandlingen inte orkas med, fixa nya bostäder, ringa tusen samtal om dagen, ronda med doktorer som aldrig finns på avdelning - det finns massor av saker som tar tid från vård och omvårdnad utifrån att människors behov idag inte är samma som för några år sedan. Det har nog att göra med att åldern stiger. Man lever längre men har inte den goda hälsa man skulle önska utan istället ett stort vårdbehov. Men lat personal, nä det finns ingen sån idag ínom vården för dom har gett upp för länge sedan.

Men tro inte annat än att vi gör så gott vi kan utifrån den verksamhet vi finns i.

/Åsa

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-03-2006, 19:58
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 19:11)
          Det måste vara något fundamentalt fel med en organisation , som  inte kan samordna de enklaste saker
          Äldre man -undersöks på lilla sjukhuset inför en op som ska göras på det stora regionssjukhuset -prover tas -Ekg , men även mer komplicerade som  Magnetröntgen , mm.Testerna tar en hel dag.Kostar mycket
          Tre dagar senare på regionssjukhuset -samma provtagningar  och undersökningar en gång till? Varför ?  och vad kostar det  ?-.......

sad.gif

Det här kan jag i alla fall svara på, varför man ofta "gör om" en MagnetiskResonansTomografi (MRTsom inte har något med röntgen och röntgenstrålning att göra. Inom MRT så arbetar man med ett starkt magnetfält och radiovågor).

Det "lilla" sjukhuset har i all välmening och oftast för att kunna ställa en diagnos utfört dessa dyra komplicerade undersökningar.

När sedan patienten skickas för operation/behandling till det "större" sjukhuset räcker inte undersökningsmaterialet.

Det "lilla" sjukhuset har ofta magneter med lägre Tesla (magnetfält) och saknar de dyra specialspolar som behövs. Ofta saknas också de avancerade bildbehandlingsprogram som krävs för att t.ex kunna göra de exakta 3-D rekonstruktioner som behövs för att t.ex. göra komplicerade operationer av små tumörer i hjärnan.

Jag utgår ifrån att samma sak gäller även för andra typer av undersökningar som "görs om" på det "stora" sjukhuset.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-03-2006, 19:59
          Länk hit: #27

Medlem

Precis som Åsa skriver är det .... och själv ska jag försöka utbilda dessa blivande multisjukvårdsalltialloingenjörer- utifrån litteratur som beskriver en helt annan vårdverklighet än den verkliga .....verkligheten

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2006, 20:25
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Gåsis @ 07-03-2006, 19:53)
          Glöm inte att det var länge sedan vi var "bara" vårdpersonal. Nu ska vi kunna transportera, byta glödlampor, göra eget storstäd, samordna med ovilliga samarbetspartners, handskas med anhöriga som är fulla av internetinformation, undersöka människor som är så gamla att den ev aktuella behandlingen inte orkas med, fixa nya bostäder, ringa tusen samtal om dagen, ronda med doktorer som aldrig finns på avdelning - det finns massor av saker som tar tid från vård och omvårdnad utifrån att människors behov idag inte är samma som för några år sedan.

Javisst är det mycket vi måste kunna! Avancerade datorprogram, sekreterarjobb och teleinstallationer. Sen måste vi se till att doktorerna gör sitt jobb också. Den första hälsningen jag fick av de jourläkare jag mötte när jag började jobba natt var: och så ringer du inte oss på natten! De kan vara så säkra på att jag ringer om jag behöver! mad.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-03-2006, 20:26
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Sjukvården är både bra och dålig. Så är det väl på andra ställen också? Det finns bra och dåliga företag, bra och dåliga anställda.

Har både bra och dåliga erfarenheter , egna eller när det gäller anhöriga. Men kan väl säga som så att om du " lägger dig i " för mycket så går det ofta snett. Personalen blir grinig , " komma här och tro att de vet bättre än oss " eller liknande. Tror att det kan bero på att de känner sig otillräckliga, inte så mycket när det gäller kunskap men när det gäller tid. Sköterskor har det heller inte lätt om läkaren är en riktigt vrång en.

Det kan vara oerhört svårt att få gehör för det allra mest elementära . Men har man tur så kan man träffa någon som man kan föra ett lugnt och sansat samtal med och som då verkligen kan lyssna och ta till sig den information som man vill förmedla.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gåsis
          Inlägg 07-03-2006, 20:26
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Lycka till Kerstin laugh.gif Jag behöver inte en enda sjuksköterska till på mitt jobb, men en vaktmästare, en städerska, en läkarsekreterare, en kurator och ett par ALU arbetare skulle inte vara helt fel wacko.gif

/Åsa

Gör ett tillägg till mamamaggan - huvudet på spiken, dåligt samvete är en trogen följeslagare till oss sjuksköterskor. Man stångar sig blodig men får lite tillbaka och lite gehör. Men tro inte annat än att vi verkligen vill och gör vårt bästa.

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2006, 20:37
          Länk hit: #31

Medlem

När man jobbar natt har man iallafall förmånen att få ägna sig mer åt patientvården och mindre åt att skicka papper elektroniskt hit o dit, installera telefoner vid sjuksängen m.m. Det är ju kontakten med människan som är så viktig. Jag vet att mina patienter känner att jag bryr mig om dem personligen, det är flera som sagt det. Jag bryr mig verkligen och tycker så mycket om dem, och det ger mig så väldigt mycket tillbaka.

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-03-2006, 20:39
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gåsis @ 07-03-2006, 20:26)
          Lycka till  Kerstin laugh.gif  Jag behöver inte en enda sjuksköterska till på mitt jobb, men en vaktmästare, en städerska, en läkarsekreterare, en kurator och ett par ALU arbetare skulle inte vara helt fel wacko.gif

/Åsa

Men vem sjutton skulle ha tid att lära upp dom. Det är jobbigare och tar längre tid med alla moment när man har personal under upplärning än att "göra själv" sad.gif

Tyvärr så finns inte ofta den tiden.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-03-2006, 20:43
          Länk hit: #33

Medlem

tack smile.gif det behövs ....Ska försöka utbilda städande kuratorer med verktygsväska inklusive laptop....

Jo jag vet det där om "tesslorna" ... men jag köper det inte .Varför har de ingen kommunikation -diagnosen var klar innan usk ...och patienten -vart tog onödigt lidande vägen , han var helt slut samma undersökningar tre gånger är väl åtminstone en gång för mkt.
          Mina skattepengar går åt till detta trams mad.gif

Jag hoppas du ringer på allt som är "deras bord" >Magdis wacko.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2006, 20:54
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har både bra och mindre bra erfarenheter från vården...
          Senast när jag låg inne var det ingen som tänkte på att jag behövde hjälp med min personliga hygien trots att alla visste att jag inte ens kunde borsta mina tänder själv. Ännu mindre att jag kanske behövde "kroppstvätt" eller hjälp att duscha.
          Såna grejer fick maken åka till sjukhuset och hjälpa mig med.
          Ändå upplevde jag att personalen var otroligt omtänksam och hjälpande och gjorde allt som ingick i deras schema.

Jag tror att även om det inte råder personalbrist så tenderar vården mer o mer att gå till "löpandeband-principen"
          Alla gör det de blivit tillsagda och som står på "listan".. det egna tänkandet försvinner och allt går mest på rutin.
          För som i mitt fall så var personalen ärligt förvånade över att ingen tänkt på att jag var i behov av dusch ohmy.gif

Iaf så är jag så oändligt tacksam över att det finns människor (mest kvinnor) som jobbar inom vården. För om inte de fanns så fanns inte heller jag wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2006, 21:02
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 20:43)
          Jag hoppas du ringer på allt som är "deras bord" >Magdis wacko.gif

Absolut! Inte ska de tro att de slipper undan, de har inte sin höga lön för att ligga och sova! mad.gif Mycket kan jag klara upp själv, om nån t.ex får ont finns det mycket man kan ge utan läkarord. särskilt om de har vid behovs-lista. Men sköterskorna som jag gick intro med sa att den läkaren hade vägrat komma upp och titta på en patient som blivit akut dålig. mad.gif I så fall kommer jag att gå ner och släpa upp honom i öronen för jag är inte det minsta intresserad av vad doktorerna anser om mig efter det.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-03-2006, 21:04
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 20:54)
          Jag har både bra och mindre bra erfarenheter från vården...

Jag håller med dig, det är blandad kompott även för min del.

Fast jag tror att i mitt fall har det varit fråga om bristande organisation, för lite pengar och stressad personal, dvs inte lathet eller ointresse. Jag tror det beror på landstingspolitikerna.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-03-2006, 21:22
          Länk hit: #37

Medlem

Jo då, Kerstin.

Jag förstår att du kan det där med "tesslorna" och även att magnetröntgen (i folkmun) inte har med röntgen att göra men jag blir galen av att människor "som är insatta" slänger sig med fackuttryck som kanske inte alla förstår speciellt inte på ett allmänt forum som småprat är.
          Det vara bara därför som jag ville förtydliga. laugh.gif

Men det är med att undersökningar "görs om"...... Hur det är i vissa enskilda fall kan jag inte uttala mig om men generellt är det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Naturligtvis så händer det att undersökningar måste göras om av andra orsaker också t.ex att öntgenbilderna från "hemsjukhuset" inte är tillgängliga av någon anledning.

Vi i Sundsvall "gör ofta om" undersökningar som kommer från Ö-vik och Sollefteå likväl som undersökningar på patienter som vi skickar till Umeå "görs om" där.

Vore jag patient och skulle opereras på ett annat sjukhus än det sjukhus som gjort "primärundersökningen" vore jag tacksam om undersökningen görs om på den apparatur bildgranskaren är van att se bilderna ifrån.

Både undersökningsmetod, snittjocklek, gantryvinkling, kV, mAs, spole sekvenser och bildkvalitet skiljer sig ordentligt mellan olika apparater.

Nu blandade jag parametrar både från CT och MRT laugh.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2006, 21:25
          Länk hit: #38

Medlem

Måste bara få säga att Elle har tur som har familj som vågar och orkar se till att hon får den vård hon har rätt till. wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 07-03-2006, 21:27
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2006, 12:53)
          Innan vi sänker hela svenska sjukvården kan man inte kanske försöka se det ur personalens synvinkel också.... tycker inte ni verkar vara världens lättaste anhöriga.
          Efter vad du berättat har ni varit där i stort sett hela hennes vakna tid och talat om för personalen hur dom skall göra saker och ifrågasatt vad som gjorts eller inte gjorts. Hur stor chans har dom haft att göra något rätt enligt er åsikt utan att först fått instruktioner?
          Det är inte så att jag inte tycker jättesynd om Elle men hon är ju faktiskt vuxen och kan väl själv säga till om saker och dessutom är det väl inte meningen att hon skall förbli liggande utan upp och röra på sig så snart som hon kan. Kanske tom därför hon är utflugen ut rummer!!
          Visserligen jobbar jag inte direkt med sjukvård men kommer i mycket kontakt med dom och kan inte låta bli att tro att dom gör det allra bästa för sina patienter.
          Anki

Om vi inte varit dom besvärliga anhöriga vi är den här resan hade Elle varit död idag! Hon hade dött på operationsbordet i torsdags, detta p.g.a. att vi kan det här till skillnad från läkare och sjuksköterskor.
          Och innan ni protesterar kan ju ni som är utbildade tala om exakt vad ni vet om total hypofysinsufficiens och vad man ska göra och medicinera i det här fallet.
          Sen kan vi diskutera om huruvida vi är jobbiga anhöriga eller inte.

Barnsjukvården och framför allt barnsjukhuset här i Uppsala har en helt annan proffisonell sjukvård, detta beror till stor del på att dom inte har dom indragningarna som vuxenvården har.

Jag är ledsen om jag trampar någon utbildad på tårna, men jag är van att göra det. Har sen 4-5 år ungefär varit och "Utbildat" blivande endokrinologer nu sist på Växthuset (ej för blommor denna gång) i G-borg.
          Detta ordnades av Elles läkare som också var ganska frustrerad över det stora okunnandet hos kolleger. Vi föreläser alltså tillsammans.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2006, 21:35
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (netaave @ 07-03-2006, 21:27)
          Jag är ledsen om jag trampar någon utbildad på tårna, men jag är van att göra det. Har sen 4-5 år ungefär varit och "Utbildat" blivande endokrinologer nu sist på Växthuset (ej för blommor denna gång) i G-borg.
          Detta ordnades av Elles läkare som också var ganska frustrerad över det stora okunnandet hos kolleger. Vi föreläser alltså tillsammans.

Du är beundransvärd Neta wub.gif Jag kan nog inte riktigt förstå hur du orkar kämpa som du gör.. efter allt ni gått igenom.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 16:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon