Hejsan! Jättelönnen till vänster i bild finns inte mer, vi har efter mycket funderande låtit såga ner den eftersom den stal all vår eftermiddags- och kvällssol. Nu i vår ska några lägre träd som lämpar sig bättre för en villatomt planteras istället. Som ni ser på bilden så har vi en vacker stenmur runt tomten. Vi vill inte dölja den helt, därför går häck bort. Det vi funderar på är träd som helst blir runt 7, högst 10 meter höga.

Först var jag inne på Näverhägg, prunus maackii, eftersom jag tycker den barken är så vacker men nu har jag börjat vackla. Näverhägg känns som ett lite för elegant träd för vår tomt. Resten av de träd vi har är liksom mer åt det rustika hållet. Det är många gamla fruktträd och så några skogsträd som ask, lönn och lind. Till vänster om sträckan som skaplanteras växer en gammal pimpinellhäck och till höger en hög syrenhäck. Jag är därför lite rädd för att en näverhägg skulle kännas lika malplacerad som katten bland hermelinerna. Har därför börjat snegla mot någon sorts oxel.
Vad skulle ni plantera för träd? Sträckan vi vill plantera på är 10-15 meter lång. Väderstrecket är väster och zonen 3. Jorden är mestadels rätt sandig