|
Hejsan! Jättelönnen till vänster i bild finns inte mer, vi har efter mycket funderande låtit såga ner den eftersom den stal all vår eftermiddags- och kvällssol. Nu i vår ska några lägre träd som lämpar sig bättre för en villatomt planteras istället. Som ni ser på bilden så har vi en vacker stenmur runt tomten. Vi vill inte dölja den helt, därför går häck bort. Det vi funderar på är träd som helst blir runt 7, högst 10 meter höga.  Först var jag inne på Näverhägg, prunus maackii, eftersom jag tycker den barken är så vacker men nu har jag börjat vackla. Näverhägg känns som ett lite för elegant träd för vår tomt. Resten av de träd vi har är liksom mer åt det rustika hållet. Det är många gamla fruktträd och så några skogsträd som ask, lönn och lind. Till vänster om sträckan som skaplanteras växer en gammal pimpinellhäck och till höger en hög syrenhäck. Jag är därför lite rädd för att en näverhägg skulle kännas lika malplacerad som katten bland hermelinerna. Har därför börjat snegla mot någon sorts oxel. Vad skulle ni plantera för träd? Sträckan vi vill plantera på är 10-15 meter lång. Väderstrecket är väster och zonen 3. Jorden är mestadels rätt sandig
Åh, det finns ju hur mycket fint som helst att välja bland! Någon fin rönn, som tex pärlrönn som har vita bär? Fläder finns också av olika slag, flikbladig, rödbladig, den vanliga? Om jag vore du skulle jag strunta i det där med katten bland hermelinerna, om du känner för en näverhägg. Det kan ju faktiskt bli just det som skapar spänning i "allt det vanliga"! Ett härligt blickfång! Och du.......GLANSKÖRSBÄR säger jag bara!:rolleyes: Den ska jag själv bara ha en dag, antingen det passar eller ej!! Cacki
Av någon anledning slår mig först Ullungrönn, Sorbus Dodong. Dels för att den blir ca 10-12 meter hög, men också för att den kan ersätta de höstfärger ni ev hade med lönnen. Och för att den inte är ett "prydligt" träd och samtidigt fascinerande. Lik den vanliga rönnen men mer storbladig, lite större bär och med illande höstfärger. Köper man ett flerstammigt exemplar ser den vildare ut än med en stam. http://images.google.com/images?sourceid=n...ong&sa=N&tab=wiManna-asken Fraxinus Ornus är inte heller dum. Också ett träd som ger lite vilt intryck, som om den ingår i den vanliga floran, men ändå inte och särskilt inte när den blommar. http://images.google.com/images?sourceid=n...nus&sa=N&tab=wiBirger gjorde tidigare en lista på flera mindre träd som du skulle kunna spana in även om några tillhör den "prydliga" sorten: Cladrastris lutea - Gulved (8-10 meter) Koelruteria paniculata - Kinesträd (4-6 m) Betula utilis var. jacquemontii - Himalayabjörk (6-8 m) Catalpa bignoides - Katalpa (6-10 meter) Fagus sylvatica 'Dawyck Gold' - Gulbladig pelarbok (4-6 m) Gleditzia triachanthos 'Sunburst' - Korstörne (8-10 m) Robinia pseudoacasia 'Umbaculifera' - Klotrobinia (4-6 m) Pyrus salicifolia - Silverpäron (6-8 meter) Fraxinus ornus 'Meczek' - Mannaask (4-5 meter) Fraxinus ornus 'Arie Peters' - Mannaask (5-7 m) Annars finns många härliga träd beskrivna i denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?s=8819...t=12410&hl=fyra träd rikare&st=0
Kakaduan
08-03-2006, 10:26
Tänkte också på rönnar - de är fantastiskt fina och finns i olika varianter.
En annan variant är gullregn - de blir faktiskt riktiga träd efter ett tag och passar fint ihop med många buskar.
Kakaduan
Big Gardener
08-03-2006, 10:42
I princip hela den listan var skrivet för ett exempel som behandlade zon 1. Således faller de flesta träd bort här eller är gränsfall i zon 3.
Mannaasken är inget jag direkt skulle plantera i zon 3 utan ordentlig eftertanke.
Näverhäggen är ett vackert träd i många avseenden, men jag tror att många blir lite besviken på det som äldre eftersom det mer uppför sig som en hägg än som ett enstammigt träd. Tycker man om flerstammiga "täta" träd är det naturligtvis ett mycket bra val, men annars bör man tänka två gånger.
Tidigare hade ni en lönn på platsen som stal eran kvälls- och eftermiddagssol. Då bör ni inte göra om samma misstag och plantera något som blir alltför tätt. Silveroxeln och till viss del ullungrönnen blir relativt täta träd de också, men blir å andra sidan inte fullt så höga.
Jag förslår att ni planterar ett eller flera träd med skirare och tunnare bladverk som klarar er sandiga jord och zon 3. Ni känner dessutom att ni vill ha ett träd som passar in med de övriga katterna utan att bli hermeliner.
Då vill jag föreslå glanskörsbär, Prunus serrula. Flerstammigt eller enstammigt är en smakfråga. Jag tycker personligen de kommer mer till sin rätt som flerstammiga. Den har också vacker bark som är mahognybrun med kraftiga vita lenticeller.Den blir inte mer än 5-7 meter hög och ska inte ha några problem att klara zon 3.
Funderar ni på Sorbus vill jag nog påstå att Sorbus 'Astrid' är ett bättre val än 'Dodong'.
Av askarna skulle jag nog säga Fraxinus angustifolia 'Raywood', med reservation om ni brukar ha mycket vårfrost. Den trivs bra i lättare, varm och näringsrik jord.
Hannele
08-03-2006, 11:25
Fruktträd av alla de sorter, moderna låga sorter med svagväxande stam.
Sant Birger om manna-asken, den växer bra i zon 3 endast i skyddade lägen. Men där växer den bra. Det gör Himalayabjörken, katalpan, pseudoacacian, och silverpäronet också. Av dessa är nog pseudoacacian och silverpäronet de härdigaste.
Däremot har jag satt glanskörsbär i zon 3 och lite sandiga jordar med mindre lyckat resultat. Den kräver stora mängder vatten i mer än tre år efter plantering. Missar man detta eller har för lite näringsrik jord så bildar den inte de härligt röda stammarna. Å andra sidan är det så vackert när man lyckas att det kan vara värt jobbet!
Varför skulle Sorbus 'Astrid' vara bättre än S 'Dodong'? Jag tycker Astrid är en klart mindre spännande rönn med sina blekröda bär.
Big Gardener
09-03-2006, 11:51
Bra information om glanskörsbäret.
Anledningen till att jag förspråkar 'Astrid' framför 'Dodong' är i detta fallet slutstorleken och grenbyggnaden. Jag tycker också att 'Dodongen' är ett mycket vackrare träd än 'Astrid'. Men vill man ha ett träd som inte blir för stort och som dessutom inte blir så tätt (kvällssolen) är 'Astrid' bättre.
'Dodongen' kan bli upp mot 10 meter hög i slutstorlek och får en relativt tät krona. 'Astrid' blir inte kronan mer än 2-3 meters hög och höjden beror på var man sätter ympen. Valet var gjort med tanke på önskemålet om höjd och kvällsolen, men det finns naturligtvis många rönnar att välja mellan.
thomaswahlqvist
11-03-2006, 12:37
Hej Carren Du skrev -------------------------------------------------------------------------- Jag är därför lite rädd för att en näverhägg skulle kännas lika malplacerad som katten bland hermelinerna. Har därför börjat snegla mot någon sorts oxel. _______________________________________________
Var inte så blygsam. låna en bra trädbok på biblioteket och sitt hela sommaren och fundera. Det finns så mycket fina träd som vi oftast inte har en aning om att de existerar.
Låna Roy Landcasters Träd för trädgården. Det är en äldre bok men med fina bilder. Om ditt bibliotek inte har den tar de hem den från ett annat bibliotek, oftast gratis. Och sen kan du ju låna den nya Svenska Magnoliaboken. Bläddra i dessa och besök en botanisk trädgård för närmare titt. Sen kan du beställa precis vilket träd du vill på din plantskola eller direkt från holland, har du mycket slantar så får du hem trädet i fullvuxen storlek.
Lycka till med din jakt på ett spännande träd.
thomaswahlqvist
11-03-2006, 12:40
Oj jag glömde. En Gleditzia sunburst skulle vara fin med sitt lite gulare bladverk och skira skugga. Känner du till det trädet? En sån grå och mörk dag som ditt foto är taget hadde en Gleditzia sunburst lyst upp hela tomten.
Jag tror att ett flerstammigt bergkörsbär skulle vara fint. Det blir faktiskt robust i växten. Det har blankt rödbrun stam som ung, kopparfärgat utspring, rosa blomning, samt höstfärger.
Birger - bra argument för Astrid jämfört med Dodong. Helt klart att ullungrönnen blir tätare. Den har inte riktigt rönnens typiskt fragila växtsätt, bladen blir nästan frodiga som askblad.
Glanskörsbär är en kille på Zetas bra på, och en odlare jag talat med. Egentligen passar den bara för mycket näringsrika och väldränerade marker, vilket är en rätt svår kombination. Står den för blött spricker barken upp och blir svart, står den för näringsfattigt eller torrt spricker stammen upp också på mycket unga träd. Törstigt är trädet som bara den, iallafall de första fem åren. Jag har ringt alla mina kunder och påmint dem om bevattning efter att själv ha sett flera tyna bort av törst.
CITAT (Cilla @ 11-03-2006, 19:35) Egentligen passar den bara för mycket näringsrika och väldränerade marker, vilket är en rätt svår kombination. Står den för blött spricker barken upp och blir svart, står den för näringsfattigt eller torrt spricker stammen upp också på mycket unga träd. Så glanskörsbär på min nya tomt (lerjord, grundvattennivå 1 m under ytan) är alltså ingen höjdare? Inte ens om man ger den en l iten planteringskulle?
Big Gardener
17-03-2006, 08:03
CITAT (thomaswahlqvist @ 11-03-2006, 12:40) En Gleditzia sunburst skulle vara fin med sitt lite gulare bladverk och skira skugga. Jag tror jag skulle tänkt efter noga innan jag satte en Gleditzia tracanthos 'Sunburst' i zon 3, eftersom den behöver mycket värme för att få en bra utveckling. I blåsiga lägen i zon 1 blir den hyfsad (exempel: Mellan stationen och Baronens galleria i Kalmar) men allra bäst blir den på en på en väldränerad, skyddad och solig plats, gärna med värmeackumulerande ytor omkring (exempel: vanlig Gleditzia triacanthos Folkets park, Malmö).
Mariann
11-06-2006, 06:51
Väcker liv i denna tråd... Jag undrar om Gleditzian Skyline är ok i zon 3-4? Det står så på Zetas hemsida... Vi har det blåsigt men soligt hela dagen.
Big Gardener
12-06-2006, 10:06
Zonangivelserna är ett mycket grovt verktyg och därför går det inte att svara ja eller nej direkt på frågan.
Alla lignoser av släktet Gleditsia är värmeälskande träd som helst ska stå skyddat, väldränerat och soligt. Jag har sett Gleditsior på olika ställen som påstås vara samma zon men där den ena får vinterskador medan den andra är ett fantastiskt välutvecklat träd.
Om du skriver att läget är blåsigt skulle jag själv akta mig en och två gånger för att sätta ett träd där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|