Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål
          Sommartorparn
          Inlägg 26-04-2006, 19:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Du kan göra antingen eller. Vissa lägger genomsläpplig markduk och bygger upp en rabatt ovanpå med torvblock och ny jord. Då får du fin rabatt redan första sommaren. Vill du sedan plantera något med djupa rötter, buskar t.ex , så skär du hål i duken så rötterna kommer ner, men först måste kirskålen vara rejält kvävd.

Själv har jag använt svart plast jag köpt på rulle hos lantmännen. Ser inte så snyggt ut men funkar också. Efter två år har ogräsrötterna förvandlats till mylla. Något billigare än markduk. Skillnaden är att markduken måste täckas med någonting (jord, grus, bark...) annars kan ogräset växa igenom.

PS. Det otäcka medlet funkar bäst om du låter kirskålen växa upp rejält innan du behandlar. wink.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Karrolina
          Inlägg 26-04-2006, 20:11
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Tack för hjälpen sommartorparn! /Karrolina

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-04-2006, 21:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Karrolina @ 26-04-2006, 21:11)
          Tack för hjälpen sommartorparn! /Karrolina

En sak till: Det finns olika kvaliteter av markduk. Du kan hitta rätt mycket info om detta om du gör en sökning på "markduk" här på forumet. rolleyes.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Karrolina
          Inlägg 27-04-2006, 20:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Alltså, jag måste fråga en sak till när jag ändå håller på. Nu kommer ni kanske skratta men jag har en besservisser till pappa som påstår att kirskål inte är något besvärligt ogräs. (Vi hade väldigt mycket i en tomt där jag bodde när jag växte upp.)

Han säger att det räcker att rensa noga i början av säsongen, sen kan jag plantera plantor och dra upp kirskålen så fort det kommer upp något. Han fnös när jag sa att det alltid tar minst två säsonger att bli av med kirsen!

Lite knasig va? biggrin.gif

Citera
          arno
          Inlägg 27-04-2006, 23:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Din pappa har väl hört uttrycket " If You can´t beat them - join them"....

Citera
          virrevarv
          Inlägg 28-04-2006, 06:48
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 205
          Medlem nr: 5 247

Kirskål gör mig hospitaltokig. Vi hade/har massor i två av våra långa häckar och vad gör man då? Jag grävde och rensade väldigt noga förra året i rabatten som vi har längs med den ena häcken och det blev rätt så gott resultat. Men det tog två veckor, jag djupgrävde och satt och gick igenom jorden, lyfte vaje planta och slängde en del och rensade plantornas rötter så det tog sin tid men det blev som sagt rätt så bra. Men det kom ju lite från häcken hela sommaren som jag rev upp. Jag vill ju inte använda Round Up för jag är ju rädd att häcken ska ta det och sitta och pensla på varje lite planta, det vägrar jag för då kan jag hålla på hela sommaren med bara det. Värre är det längs med andra häcken, grannen har rabatt där (men inget i den så jag förstår inte poängen...) och vi har ju nätat in hela tomten för hundarnas skull så jag kommer ju inte åt riktigt att rensa, det är lite pinsamt men samtidigt så fyller det upp den lite glesa häcken fint, att det växer ut i gräsmattan gör inget för jag klipper ju där så då håller man det i schack. Men man skäms ju lite när dom sitter och rensar....
          Under vår gran växer kirskålen och det är rätt fint, jag kör in med gräsklipparen med jämna mellanrum så det inte går i frö.

Längs med gatan på utsidan av staketet kör jag med Round Up, och det är rätt effektivt men man får göra det upprepande gånger och det känns ju inte heller bra men i resten av trädgården håller jag det giftfritt för jag är så klantig så jag skulle säkert råka ta död på det jag vill behålla.

Det är väl bara att acceptera att man ligger i ständigt krig med kirskålen...

Ville bara berätta om mina erfarenheter. Ha det!

--------------------
          Välkommen att titta in på min Blogg; Humlans Trädgårdsblogg!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon