Jo kära frönissar,
Några frågor att besvara för Er:
Jag har sått en omgång med fröer (olika tomatplantor, sockermajs, vattenmelon, solrosor, jordgubbar, smultron och Physalis osv) Grodde fröerna i en pluggbox i fönstret tills de kom upp. Omskolade då sockermajsen och den röda solrosen (efter att de x:tra bladen kom). De dog dock (vet ej om jag övervattnade dem eller om det berodde på att 3-4 nätter var tempen i rummet 13 grader). Jag hade extra belysning med lågenergilampa 14 timmar per dag. Så med erfarenheten av detta undrar jag hur jag ska göra med mina tomater......
Omskolade de olika tomatsorterna den 10 mars men är lite osäker på om jag ska ställa dem i det svala rummet jag använde förut, eftersom rummet kan variera i temp mellan 12-17 grader. Jag har ett vardagsrum där tempen är 18-20 grader på dagen och 15 grader på natten, där har jag dem nu. Jag ställer dem på en bänk ca 30 cm från fönstret så de får soljljus på sig och när solen försvunnit tänder jag lågenergilampan som hänger över dem så att de allt som allt får 14 timmars ljus. Är det inget solljus har jag lampan på alla 14 timmar.
Är det för varmt i vardagsrummet och att låta dem få solljus på sig (växlat med lågenergilampans ljus), blir de för rangliga av det? Är det risk att de dör om jag sätter dem i det andra rummet där tempen kan gå ner till 12 grader? Vilket rum ska jag ha dem i?
Sedan undrar jag över smultronen och jordgubbarna...jag sådde ampeljordgubbe den 7 feb och smultron (yellow wonder) den 20 feb och ampeljordgubbens frön har grott endel men de är väldigt små ca 3 mm höga (har varit den höjden ca 1 1/2 - 2 veckor) och smultronen lyser med sin frånvaro.....Växer jordgubbsplantor väldigt sakta? Och smultronen tar de god tid på sig att gro eller är de körda?
Jag hoppas Ni kan hjälpa mig och att jag int är alltför oredig i min beskrivning