Hej! Första inlägget på forumet, har dock snokat runt i smyg ett tag ;-)
Flyttade förra året till nytt hus med en tämligen oskött tomt, och nu under vintern har jag suttit och skissat lite på nya rabatter. Är dock tämligen ny när det gäller trädgård så jag tänkte be om er åsikt när det gäller en av dessa...
I skogsslänten på baksidan av huset finns en upphöjd rabatt varav framsidan är murad, baksidan är i marknivå. Läget är SO, men rabatten ligger i vandrande skugga under i stort sett hela dagen (många och stora träd i närheten). Denna rabatt där det i somras i princip bara växte en tuss silverarv, har jag mina planer på att omvandla till surjord. Vi ska bo i zon 3, men jag tippar på att det just hos oss snarare är zon 4...
Följande växter hade jag tänkt mig: Rhododendron, såklart. Ffa Yakushimanumhybrider... Gillenia Ngn sorts blåbär, typ ´Putte´ Höstgentiana Höstsilverax Funkia ev blå bergvallmo ev någon sorts liljor (orient?) ev rödbladig revsuga
dessutom har jag funderat på följande, men kan de trivas i surjord? löjtnantshjärta ´alba´ höstflox förgätmigej
Vad är era tankar och åsikter? Är det någon stackare som inte kommer trivas med läget eller med grannarna? Är det något speciellt att tänka på med någon av dem? Andra förslag på växter?
Tack på förhand! /Mimmi
|