Mimmi79
Hej!
Första inlägget på forumet, har dock snokat runt i smyg ett tag ;-)

Flyttade förra året till nytt hus med en tämligen oskött tomt, och nu under vintern har jag suttit och skissat lite på nya rabatter.
Är dock tämligen ny när det gäller trädgård så jag tänkte be om er åsikt när det gäller en av dessa...

I skogsslänten på baksidan av huset finns en upphöjd rabatt varav framsidan är murad, baksidan är i marknivå. Läget är SO, men rabatten ligger i vandrande skugga under i stort sett hela dagen (många och stora träd i närheten). Denna rabatt där det i somras i princip bara växte en tuss silverarv, har jag mina planer på att omvandla till surjord. Vi ska bo i zon 3, men jag tippar på att det just hos oss snarare är zon 4...

Följande växter hade jag tänkt mig:
Rhododendron, såklart. Ffa Yakushimanumhybrider...
Gillenia
Ngn sorts blåbär, typ ´Putte´
Höstgentiana
Höstsilverax
Funkia
ev blå bergvallmo
ev någon sorts liljor (orient?)
ev rödbladig revsuga

dessutom har jag funderat på följande, men kan de trivas i surjord?
löjtnantshjärta ´alba´
höstflox
förgätmigej

Vad är era tankar och åsikter? Är det någon stackare som inte kommer trivas med läget eller med grannarna? Är det något speciellt att tänka på med någon av dem?
Andra förslag på växter?

Tack på förhand!
/Mimmi
kerstin z5-6
Det där blir nog fint ! Välkommen hit !
Am blåbär om du vill ha en större buske , Azalea tex A luteum som doftar underbart gott
Caprice
Välkommen hit..!

Dina förslag låter trevliga... förutom roddisarna, glöm inte bort lite mer buskar bara... de gör mkt i en trädgård...

En Japansk lönn måste du ha, de är otroligt vackra... jag rek Acer
japonicum "Garnet"...!

Även Pieris floribunda, skogsrosling, är mycket tjusiga...

Ang perenner, Trillium, treblad, skulle även trivas hos dej...
thomaswahlqvist
Hej
Pröva gärna med att lägga ut plast och sedan sand och överst torv, plasten hindrar andra träd och buskar från att suga ut fukten ur din torv, i allafallom du vikt upp kanterna.
Mimmi79
OK, och tack för hjälpen! Lägger väl ut lite bilder sen när det blir klart...
MVH
Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon