|
|
  |
fröer från utlandet, är sånt smuggling eller? |
|
|
|
29-03-2006, 08:49
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
fröer kan ju föra med sig ohyra men det är ganska lätt att föra med sig, det är skillnad på att ta med sig en påse fröer och att ta med sig en hel trädgård hem
|
|
|
|
|
29-03-2006, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (flaxss @ 14-03-2006, 22:07) fast jag skule inte ta nåt från naturen här i sverige man v et alldrig vaad mann får får saker med men i andra länder kan man ta En snabb fråga: varför är det okej att ta i naturen utomlands men inte i Sverige?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
29-03-2006, 18:00
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
för i sverige har man mer ohyra som kna gå på växter i utlandet får man inte med lika mycket
|
|
|
|
|
29-03-2006, 18:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19
Medlem nr: 7 304

|
Man åker ju ändå till ett annat land, med egna regler och egen naturvård. Inte till någon sorts stort gratis växthus med exotiska växter för turister att stoppa på sig. Det minsta man kunde begära skulle väl vara att läsa på om landets lagar och ev. fridlysningar. Nya Zeeland och Australien är som sagt stenhårda på vilka växter som kommer in, jag minns någon historia om en som blev bötfälld för att hon smugglade in ett äpple -- anledningen är att dom är öar med känsliga ekosystem och ekonomier som är starkt beroende av jordbruk. Det är ingen som tar lätt på risken med att få in nya sjukdomar där. Annars... är det bara jag som ser en annan uppenbar nackdel med att åka hem från Sydöstasien och riskera att tullen hittar okända frön och växtdelar instoppade i strumpor och skor?
|
|
|
|
|
29-03-2006, 19:19
|
Medlem

|
att föra in saker i austarlien och usa är strängt förbjudet . ingen mat alls ingen medcin ingen godis ingen växter eller frö inget sånt .man får inte äns ta in kärnfria druvor . men att ta ut frön som liger nån stans i underkläaderna kommer nog man inte till att märka
|
|
|
|
|
29-03-2006, 19:27
|

Medlem

|
Men det bör ju rimligtvis finnas en anledning till varför man inte får göra det - så varför göra det ändå? Och om du åker in i tullen och de hittar fröer i underkläderna kan du knappast säga "Hoppsan, jag visste inte att man inte fick göra så" - det faktum att du gömt dem avslöjar dig.
(och i utlandet finns också ohyra - tro inte att det är ohyresfritt bara för att det är ett annat land)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
29-03-2006, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
CITAT (Charlotte_S @ 29-03-2006, 18:28) Annars... är det bara jag som ser en annan uppenbar nackdel med att åka hem från Sydöstasien och riskera att tullen hittar okända frön och växtdelar instoppade i strumpor och skor?  Kanske att man aldrig kommer hem från Sydöstasien?  Emma
|
|
|
|
|
30-03-2006, 19:50
|

Medlem
Antal inlägg: 237
Medlem nr: 1 230

|
hej.. va trött jag blir när jag läser om folk som tar skott och frön från botaniska trädgårdar med ursäkten, EN/ETT gör inget.... och när 2586 personer tänkt så... ja inte vet jag men det kanske var därför trädgården såg dåligt skött ut .... Har själv varit i Australien och NZ för inte så längesen. Jag köpte många roliga frön i vanliga trädgårdsbutiker och skickade hem. Hibiskusar bland annat. Har sått dom nu och får se vad som tittar upp. Kram Luringen ps: mediciner får du visst ta med in i Australien....
|
|
|
|
|
30-03-2006, 20:07
|
Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2006, 19:27) (och i utlandet finns också ohyra - tro inte att det är ohyresfritt bara för att det är ett annat land) men inte samma klimat om man nu skulle få med så dör dom av klimatändrigen . sen så tar man ju veck om man ser ohyra man låter ju inte dom gå fritt fram . jag tror inte ddet är nån stor risk att dom hittar fröer man har gömnt i underkläder . domm kollar nog en men man ska väl inte behöva klä av sig naken . sen om du inte vill ha med dom ellöer i underkläderna lägg dom i väskan då . frön är nog ingen större riks att dom hittar . ta en axe bruk eller va dom heter å sen gör hål i botten å trycck in fröer där eller nåt va kreativ .det går alltiddd med fröer . sen i botaniska trädfårda å sånt sä är det inte så bra skött så då kan man lika gärna ta ett skott som får det bättre hhos mig
|
|
|
|
|
31-03-2006, 01:52
|
Medlem

|
Eh... ja, som sagt, det är ju tur då att krukväxtodlare verkligen är den vanligaste gruppen som försöker få olagliga fröer genom tullen så att dom aldrig skulle få för sig att kolla på skumma ställen om dom gör stickprover. Speciellt Thailändska polisen är ju kända för sin milda och trivsamma behandling av misstänkta knarksmugglare...
Jag tror inte jag riktigt förstår problemet: Om man kollar upp vad som gäller på ambassader o.dyl. får man ju svar. Säger dom JA, du kan ta ut växter och växtdelar, ja då får man ju hem dom utan att behöva massera underlivet med rara fröer. Säger dom NEJ, växterna är fridlysta / det finns restriktioner på grund av smittorisker / etc., då vill man ju inte riskera att skada miljöer och andra människor även om dom inte kommer på att det var just du som gjorde det. Eller?
Men jag kanske missar någonting. Är det helt enkelt mer spännande att rusa genom tullen med sticklingar i kalsongerna?
|
|
|
|
|
01-04-2006, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
Jag tycker inte det är speciellt snällt att ta växtdelar från botaniska trädgårdar, det är ungefär som att någon skulle komma in i din trädgård och ta för sig. I trädgårdar har ju folk ansträngt sig och skött om det de odlar.
Däremot ute i det vilda, där ingen äger naturen tycker jag det är okej, i alla fall med fröer. Att ta levande växter med sig har jag alltid varit lite skeptisk mot.
Emma
|
|
|
|
|
01-04-2006, 12:23
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 30-03-2006, 20:07) CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2006, 19:27)
(och i utlandet finns också ohyra - tro inte att det är ohyresfritt bara för att det är ett annat land)
men inte samma klimat om man nu skulle få med så dör dom av klimatändrigen . sen så tar man ju veck om man ser ohyra man låter ju inte dom gå fritt fram . jag tror inte ddet är nån stor risk att dom hittar fröer man har gömnt i underkläder . domm kollar nog en men man ska väl inte behöva klä av sig naken . sen om du inte vill ha med dom ellöer i underkläderna lägg dom i väskan då . frön är nog ingen större riks att dom hittar . ta en axe bruk eller va dom heter å sen gör hål i botten å trycck in fröer där eller nåt va kreativ .det går alltiddd med fröer . sen i botaniska trädfårda å sånt sä är det inte så bra skött så då kan man lika gärna ta ett skott som får det bättre hhos mig Utomhus i utlandet = inomhus här. Varmt och gott, mumma för ohyra. Nej, de lär knappast tvinga dig att klä av dig för att leta efter fröer, men har du tänkt på att de kanske letar efter annat? Och då kan det om man har rejäl otur leda till fullständig kroppsundersökning, tro inte att knarksmugglarna nöjer sig med att lägga drogerna i en axe-burk. Nej, de gömmer det mer noggrannt än så - och då är tullmyndigheterna också mer noga än så. Men det klart, vill du råka ut för en gynekologisk undersökning av en tullare, så gärna för mig.
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2006, 12:38
|
Medlem

|
det är ju vilken tidd man kommer .är man hemma vid våren elelr asommaren så har man ju växten ute eller sätter dne i karantän . men jag tror inte det är många ohyra som trivs av den förändrigen av miljö både under resan gång och sen hemma . dom ohyra man får med är som växter .dom trivs å den miljön dom har i deras land och sen inne så dör dom för det är inte samma miljö som inne oh ute . det är skillande med spinn som har vant sig å trivs inne . sen om man tar förer eller sticklingar så tror jag det är en väldigt liten chans för att dom skulle komma med . för ohyra i naturen går inte på växter för dom behöver inte . i naturen äter ohyra dödaväxt delar å sånt dom är nedbrytared i naturen men inne hos oss i fönstren bler dom ohyra annars så är dom nedbrytare . det är bara bladlös å specil ohyra som går på växter i det vilda . men i utlandet så har växterna så pass bra miljö att dom står i mot ohyra bättre och det är väldigt lite risk att man får med hem ohyra . men att tta sticklingar från ett stort träd på en botaniks trädgård gör ingen illa .det stora trädet finns kvar .ävcen om man tar rotsskott,skott så tar man det så finns ju den stora palmen,banane kvar ändå . det är ju inte driket så man gräver upp växter på botaniksan utan man tar med sig en pytteliten del hem .så farligt är det inte att ta en stickling med fura bladpar själva växten kommer stå glattkvar å växa vidar .växter dör inte om mna tar en stickling . jag tror inte dom undersöker en där nere .skulle dom ha tid med att klä av alla å sen kolla igenom allt det skulle ju ta 3dubbla tid inann man kom igenom . nogra fröer i strumpan eller nån anna stans är nog ingen större risk att nån hittar . annars så kan man ha det i väskan eller var som helst lägg nogra fröer eller sticklingar irullad blan kläderna . det står ju till o me di krukväxtböcker att man kan ta sticklingar elelr fröer
|
|
|
|
|
01-04-2006, 12:45
|
Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 01-04-2006, 12:23) Nej, de lär knappast tvinga dig att klä av dig för att leta efter fröer, men har du tänkt på att de kanske letar efter annat? Och då kan det om man har rejäl otur leda till fullständig kroppsundersökning, tro inte att knarksmugglarna nöjer sig med att lägga drogerna i en axe-burk. Nej, de gömmer det mer noggrannt än så - och då är tullmyndigheterna också mer noga än så. Men det klart, vill du råka ut för en gynekologisk undersökning av en tullare, så gärna för mig. dom har väl hunar för sånt som låktar å fröer låktar nog inte så mycket å skulle det så va så kan man linda in fröerna i en påse å spryar parfym på påsen . sen så har man nogra fröer i resväskan eller i nån anna väska så kan man gömma det väldigt bra . och om man har fröer i strumpan så kan man göra två trumpor en där man lägger fröer å en över det sen en som är mot foten . en liten stickling på 2blad kan man lätt försnilla
|
|
|
|
|
01-04-2006, 14:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Är det bara jag som förundras ibland över hur människor tänker? Mycket skit följer med även om plantan står inne, mycket skit följer med även om du ställer den i karantän.
Hur tror ni att spansk skogssnigel kom till sverige? Krälade den hit?
Jag skulle vilja ha en kommentar från en som försörjer sig på att importera växter från sydostasien, Adrian kanske?
Inlägget med att jag tar bara 1 skott från den vanskötta plantan, hur vet du att bara du tog 1 skott.
Tror ni tullen och införselregler finns där bara för att jävlas med hederliga resenärer som bara smugglar sticklingar i kalsongerna?
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
01-04-2006, 15:20
|
Medlem

|
CITAT (lilla mamma @ 01-04-2006, 14:40) Är det bara jag som förundras ibland över hur människor tänker? Svar nej! Denna forumtråd & jag:
|
|
|
|
|
01-04-2006, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Att sno i botaniska trädgårdar är bland det sämsta man kan göra. Är det något man önskar att ha väldigt mycket som inte finns i handeln, kan man fråga personalen om en stickling istället för att sno. En botanisk trädgård är ingen gratis plantmarknad.
Om många människor snor sticklingar och dylikt på åtråvärda växter på botaniska trädgårdar så brukar de ofta flyttas på till skyddade ställen ifall det är rariteter = vi vanliga människor som kommer dit får inte se de rariteterna.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
01-04-2006, 16:06
|
Medlem

|
CITAT (lilla mamma @ 01-04-2006, 14:40) Är det bara jag som förundras ibland över hur människor tänker? Mycket skit följer med även om plantan står inne, mycket skit följer med även om du ställer den i karantän. men man ska ju vara ritikgt dum om mna tar en plant utan att kolla dne och bekämpa ohyra i karantän annar är dte igen mening med karantän . om man har fått en planta ful med spinn så är man ju inte så dum så man sätter den bland dom andra i föntret .
|
|
|
|
|
01-04-2006, 16:07
|
Medlem

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 15:23) Att sno i botaniska trädgårdar är bland det sämsta man kan göra. Är det något man önskar att ha väldigt mycket som inte finns i handeln, kan man fråga personalen om en stickling istället för att sno. En botanisk trädgård är ingen gratis plantmarknad.
Om många människor snor sticklingar och dylikt på åtråvärda växter på botaniska trädgårdar så brukar de ofta flyttas på till skyddade ställen ifall det är rariteter = vi vanliga människor som kommer dit får inte se de rariteterna. fast jag tycker inte att ebn stickling är så värst farligt att ta . men får ju en stickling frågar manså hadde man kankse inte fått den för den stora plantan lever ju vidare och jag vet inte äns om dom som sköter den märker det .
|
|
|
|
|
01-04-2006, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 16:07) fast jag tycker inte att ebn stickling är så värst farligt att ta . men får ju en stickling frågar manså hadde man kankse inte fått den för den stora plantan lever ju vidare och jag vet inte äns om dom som sköter den märker det . Kanske inte om bara en person tar en stickling, men om 100 pers går och tar "bara en" stickling så syns det - jag lovar.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|