CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 16:36)
men det är ingen risk att det kommer till att bli så många typ .
för där är oftas flera personer i samma rum . man måste ju ta det så ingen ser
sen så är inte alla personer så .
så att 10pers tar en varsin stickling så syns inte det på en växt som har växt där i några år
Är det 1: april för dig eller menar du allvar..

...

..?
Är du medveten om att du att just nu uppmanar folk på ett allmänt forum att gynna den illegala och svarta marknade av växtsmuggling?
CITE´s reglerna kom till för att förhindra all smuggling och handel av just växter och djur då den vanliga lagen inte räckte till, och jag handlar efter dessa regler som är LAGAR idag.
Om alla resonerade som du gör så skulle de sista växterna och kanske djuren försvinna helt ifrån vår jord, "jag tar bara en" är ett dumt argument när det gäller det här.
Jag har varit i kontakt med jordbruksdepartementet i både sverige, Malaysia och Thailand samt besökt deras arbetsplatser flera gånger, och deras jobb BESTÅR i att försöka hjälpa växterna till en fortsatt överlevnad i naturen. Det dyker upp typer här och där som "inte har en aning om att det skulle kunna vara olaglit att ta med sig lite hem".
Tror du att det spelar någon roll att spela dum om du åker fast?
Vet du vad straffet kan ligga på?
Minst 4000:- eller några år i fängelse i ett annat land, där du kanske INTE får nya trevliga rumskamrater...
Du kan ju ta risken för detta, men uppmanar du ANDRA till detta så hoppas jag verkligen att det tar dig med "sticlklingar i brallan":angry:
Du skrev att du ville jobba med växter?
Är du medveten om riskerna med insmugglade skadliga organismer?
Du är absolut INTE det och om du nu skulle ha något intresse av växter överhuvudtaget så kontakta jordruksdepartementet och ta en diskussion med dem för deras jobb ÄR att förhindra detta.
Det finns hur många exempel som helst på hur illa det har gått med introducerandet av "fel" sorts växter och djur i andra länder, tror du att DU skulle kunna förhindra detta med en "karantän" i fönstret?
Tog du med den spanska snigel i brallan kanske?
Det kan ju vara en annan snubbe som "bara tog en" liten planta som råkade ha med sig några sniglar.
Du klarar INTE av en karantän, och du klarar INTE av att snacka omkull lagen som finns till för förhindrandet av smuggling.
Klara du av att ta ett STRAFF eller LEVA med en epedemi som du kan förorsakat i ditt hemland?