Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > fröer från utlandet, är sånt smuggling eller?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-04-2006, 16:36
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

men det är ingen risk att det kommer till att bli så många typ .
          för där är oftas flera personer i samma rum . man måste ju ta det så ingen ser
          sen så är inte alla personer så .
          så att 10pers tar en varsin stickling så syns inte det på en växt som har växt där i några år

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 01-04-2006, 19:09
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

inte?

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2006, 19:15
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Visst syns det när man nyper i växten ex. kan ju växtsättet ändras och visst är det problem med stölder på botaniska trädgårdar, vet att man ex. i Lund har en hel del problem med klåfingriga besökare, när jag var där hade de t.ex. satt finmaskigt nät ovanför de levande stenarna för annars försvann de berättade våran guide.

(+När man springer runt och nyper skott kan man även sprida sjukdomar mellan växterna, händer och redskap är en av de vanligaste sätten att ex. sprida virus och bakterier.)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-04-2006, 19:24
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 19:15)
          Visst syns det när man nyper i växten ex. kan ju växtsättet ändras och visst är det problem med stölder på botaniska trädgårdar, vet att man ex. i Lund har en hel del problem med klåfingriga besökare, när jag var där hade de t.ex. satt finmaskigt nät ovanför de levande stenarna för annars försvann de berättade våran guide.

(+När man springer runt och nyper skott kan man även sprida sjukdomar mellan växterna, händer och redskap är en av de vanligaste sätten att ex. sprida virus och bakterier.)

fast om växtsätt ändras bler ju att den grenar sig eller nåt .
          fast jag tycker det är den som har ahnd om botaniska trädgården att dom så fall säterglas i mellan växterna å besökarna så man inte kan ta . sen sjukdommar och djur ska ju inte finnas i botaniska men finns där så hoppas man väl på att dom behandlar det eller kastar växten . för annas så tycke rjag inte det är nåt fel emd att tga en stick,ling eller rotskott . det är väl dåligt om det sprids ohyra det är ju inte så bra

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2006, 19:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Visst finns det skadedjur och sjukdomar på botaniska trädgårdar detta är normalt när man använder biologisk bekämpning som botaniska trädgårdar gör. Den biologiska bekämpningen går inte ut på att man ska utrota skadedjuren utan att man ska hålla populationen nere. Alternativet är att ta till riktigt giftiga bekämpningsmedel men då brukar man inte få ha trädgården öppen för besökare.

Och sätta glas mellan växterna är väl inget trevligt dels så kommer växterna lida av den minskade luftcirkuleringen + besökarna får ju mindre chans att ex. lukta på blommorna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          adrian
          Inlägg 01-04-2006, 19:40
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 16:36)
          men det är ingen risk att det kommer till att bli så många typ .
          för där är oftas flera personer i samma rum . man måste ju ta det så ingen ser
          sen så är inte alla personer så .
          så att 10pers tar en varsin stickling så syns inte det på  en växt som har växt där i några år

Är det 1: april för dig eller menar du allvar.. wacko.gif... wacko.gif ..?

Är du medveten om att du att just nu uppmanar folk på ett allmänt forum att gynna den illegala och svarta marknade av växtsmuggling?

CITE´s reglerna kom till för att förhindra all smuggling och handel av just växter och djur då den vanliga lagen inte räckte till, och jag handlar efter dessa regler som är LAGAR idag.

Om alla resonerade som du gör så skulle de sista växterna och kanske djuren försvinna helt ifrån vår jord, "jag tar bara en" är ett dumt argument när det gäller det här.

Jag har varit i kontakt med jordbruksdepartementet i både sverige, Malaysia och Thailand samt besökt deras arbetsplatser flera gånger, och deras jobb BESTÅR i att försöka hjälpa växterna till en fortsatt överlevnad i naturen. Det dyker upp typer här och där som "inte har en aning om att det skulle kunna vara olaglit att ta med sig lite hem".

Tror du att det spelar någon roll att spela dum om du åker fast?

Vet du vad straffet kan ligga på?

Minst 4000:- eller några år i fängelse i ett annat land, där du kanske INTE får nya trevliga rumskamrater...

Du kan ju ta risken för detta, men uppmanar du ANDRA till detta så hoppas jag verkligen att det tar dig med "sticlklingar i brallan":angry:

Du skrev att du ville jobba med växter?

Är du medveten om riskerna med insmugglade skadliga organismer?

Du är absolut INTE det och om du nu skulle ha något intresse av växter överhuvudtaget så kontakta jordruksdepartementet och ta en diskussion med dem för deras jobb ÄR att förhindra detta.

Det finns hur många exempel som helst på hur illa det har gått med introducerandet av "fel" sorts växter och djur i andra länder, tror du att DU skulle kunna förhindra detta med en "karantän" i fönstret?

Tog du med den spanska snigel i brallan kanske?

Det kan ju vara en annan snubbe som "bara tog en" liten planta som råkade ha med sig några sniglar.

Du klarar INTE av en karantän, och du klarar INTE av att snacka omkull lagen som finns till för förhindrandet av smuggling.

Klara du av att ta ett STRAFF eller LEVA med en epedemi som du kan förorsakat i ditt hemland?

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-04-2006, 20:53
          Länk hit: #47

Medlem

men COL
          jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte . det stor ju i dom flesta krukväxtböcker att om man är å reser så kan man testa med att ta hem fröer . och om du tar nogra fröer elelr sticklingar från en planta så är chansen väldigt liten att det kommer med djur och jag tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer i detta fallet handlar det om fröer eller sticklingar . inte meter höga växter o starta en handel mellan thailand å sverige å smuggla växter fram å tillbaka . så hysterikst är det inte . det är nog lite mer skillnad om man smugglar djur,knark,plantor än 5fröer och 2sticklingar .
          jag kan har tat det för långt med botaniskaträdgården och sånt .
          men 5fröer och 2sticklingar är inget man märker och det menas knappast inte att man startar en illegal handel . sen har jag sett glas dör dom har så man inte kan ta men det är ju trevligare med utan .
          jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar . sen när man gömmer dom nån stanns så är det liten risk att dom hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad .
          sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter .
          men då säger vi så här alla här inne på forumet
          ta INTE nåting från botaniskaträdgårdar som ni hör på andra så är det inte bra . men att ta fröer och sticklingar hem från resan tycker jag gott man kna göra som nån sa kan man skicka det istället det går ju lika bra .

Citera
          adrian
          Inlägg 01-04-2006, 21:16
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 20:53)
          men COL
          jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte . det stor ju  i dom flesta krukväxtböcker att om man är å reser så kan man testa med att ta hem fröer . och om du tar nogra fröer elelr sticklingar från en planta så är chansen väldigt liten att det kommer med  djur och jag tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer i detta fallet handlar det om  fröer eller sticklingar . inte  meter höga växter o starta en handel mellan thailand å sverige å smuggla växter fram  å tillbaka . så hysterikst är det inte . det är nog lite mer skillnad om man smugglar djur,knark,plantor än 5fröer och 2sticklingar .
          jag kan  har tat det för långt med botaniskaträdgården och sånt  .
          men 5fröer och 2sticklingar är inget man märker och det menas knappast inte att man startar en illegal handel .  sen har jag sett glas dör dom har så  man inte kan ta men det är ju trevligare  med utan .
          jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar . sen när  man gömmer dom  nån stanns så är det liten risk att dom  hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad .
          sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är  för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter .
          men då  säger vi så  här alla här inne  på  forumet
          ta INTE nåting från botaniskaträdgårdar som ni hör på andra så är det inte bra . men att ta fröer och sticklingar hem från resan tycker jag gott man kna göra som nån sa kan man skicka det istället det går ju lika bra .

Är du full eller???
          Tror du att det är okej att bryta mot lagen bara för att det gäller en eller två st frön eller plantor?
          Det spelar INGEN roll hur få du smugglar du bryter mot CITE´s reglerna och den svenska lagstiftningen, för att inte tala om att det är moraliskt fel.
          Jag tror inte att många tar till sig dina förslag vad det gäller att "stoppa på sig sticklingar eller frön" för du uppmanar folk att bryta mot lagen.
          Jag betalar pengar för dokument åt mina växter som jag importerar, och jag är stolt över det.
          Jag TROR på att det är rätt sätt gentemot växterna och även djuren som utrotas idag i naturen.
          Det är heller ingen idé att försöka argumentera med en person som inte VILL förstå.
          Det är helt enkelt inte värt det. wink.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-04-2006, 21:21
          Länk hit: #49

Medlem

vadå full
          jag förstår faktist inte
          menar du att jag bara dillar fram detta på löpande ban eller vadå .
          jag tycker inte det är nån big deal med att ta hem fröer och sticklingar .
          sen kankse man inte ska ta hem växter som min pappa gjorde i trukiet å afrika men han tog sumpväxter som där var gott om och han tvättade dom i vattenm på hotelet och la dom i plastpåse det kankse inte är så bra att göra så .
          men herre gud några fröer å stickingar
          jag erkännar att det med botaniksan gick kankse lite för långt förlåt .
          men att börja kalla mig för full å sånt är väl lite väl .
          för mitt senaste innlägg tyckte inte jag var nåt fel på det .
          jag bara säger vad jga tycker och jag tycker det är okey med att ta hem fröer och sticklingar

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 02-04-2006, 10:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

jag tror inte att vi kommer längre.

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Scout
          Inlägg 03-04-2006, 13:13
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag tänkte inte propagera för någondera sidan i diskussionen ovan, utan bara försiktigt undra vad lagar och regler egentligen säger. Många man pratar med verkar verkar tro eller anta men få vekrar veta. Adrian kanske vet besked?

Rörande fröer och fruker:
          1 Är det olika regler inom och utom EU? Och vad gäller egentligen?

2 Får man till Sverige ta med sig t.ex. en apelsin/granatäpple/persika/vindruva eller frön från den om man köpt den på en fruktmarknad i t.ex. Grekland eller Turkiet?

3 Får man till Sverige ta med sig en fröpåse som man köpt i en handelstädgård eller blomaffär i t.ex. Grekland eller Turkiet?

4 Om fråga 2 och/eller 3 ovan är olagligt vad kan man göra för att det ska bli lagligt? ansökan? avgifter? tillstånd?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 13:45
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Scout @ 03-04-2006, 13:13)
          Jag tänkte inte propagera för någondera sidan i diskussionen ovan, utan bara försiktigt undra vad lagar och regler egentligen säger. Många man pratar med verkar verkar tro eller anta men få vekrar veta. Adrian kanske vet besked?

Rörande fröer och fruker:
          1 Är det olika regler inom och utom EU? Och vad gäller egentligen?

2 Får man till Sverige ta med sig t.ex. en apelsin/granatäpple/persika/vindruva eller frön från den om man köpt den på en fruktmarknad i t.ex. Grekland eller Turkiet?

3 Får man till Sverige ta med sig en fröpåse som man köpt i en handelstädgård eller blomaffär i t.ex. Grekland eller Turkiet?

4 Om fråga 2 och/eller 3 ovan är olagligt vad kan man göra för att det ska bli lagligt? ansökan? avgifter? tillstånd?

fråga 2-3 får man tror jag
          fråga 1 det är samma regler inom eu men utan för där så är dte det inte tror jag

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 13:58
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (adrian @ 01-04-2006, 21:16)
          Är du full eller???
          Tror du att det är okej att bryta mot lagen bara för att det gäller en eller två st frön eller plantor?
          Det spelar INGEN roll hur få du smugglar du bryter mot CITE´s reglerna och den svenska lagstiftningen, för att inte tala om att det är moraliskt fel.
          Jag tror inte att många tar till sig dina förslag vad det gäller att "stoppa på sig sticklingar eller frön" för du uppmanar folk att bryta mot lagen.
          Jag betalar pengar för dokument åt mina växter som jag importerar, och jag är stolt över det.
          Jag TROR på att det är rätt sätt gentemot växterna och även djuren som utrotas idag i naturen.
          Det är heller ingen idé att försöka argumentera med en person som inte VILL förstå.
          Det är helt enkelt inte värt det. wink.gif

jag tycker verkligen inte det är nån big deal med att ta med sig hem några fröer eller sticklingar . det är tusentasl folk som gör det tar med sig några fröer hem det är vanligt .
          dom är på resa så hittar dom eller köper nogra fröer och sen lägger domd et i väskan ja sen var det klart typ det är många som gör så det är normalt å vanligt att folk gör det å resor och sånt .
          det är ju många även i denna tråd som har tat fröer elelr skikat hem dom .
          och vem har inte brötit mot lagen i sitt liv alla är inte gudsbarn .
          så jag säger så här hittar ni nogra fröer så ta hem det no big deal liksom

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 14:06
          Länk hit: #54

Medlem

typ en vanlig svensson familj med volvo å två barn å en hund . har ju säkert tat hem fröer från resor typ det är ju inte nåt så jätte hysterikst med det .
          och det är en liten riks att dom skulle hitta dom fröerna .

hittar ni fröer eller nån stickling så ta hem det
          ta hem det eller skicka hem det

Citera
          Tesa
          Inlägg 03-04-2006, 14:23
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Här är en länk till jordbruksverket där man kan kolla vad som gäller som privatperson...olika alternativ till vänster..
          sjv

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 14:32
          Länk hit: #56

Medlem

men inomm EU får man ta in köpta plantor och fröer till igenom sverige . man behöve rinte visa det . jag tror det att man får . sen fröer å sticklingar från asien får man inte men dom flesta gör det å ingen åker fast så faför inte kan då dom anra med

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 03-04-2006, 14:38
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

Bra svarat Adrian! smile.gif

VET du, eller nån annan vad som gäller för fröpåsar köpta i butik i utlandet?
          Observera att jag inte är intresserad av nån som svarar jag TROR...

Kram alla wub.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 14:42
          Länk hit: #58

Medlem

du kna ta fröpåsar och köpta plantor inomm EU och igenom till sverige .
          men inte från asien om du inte har paper på det som adrian .
          men fröer och sticklingar från asien dom flesta tar det i för in i sverige det är olagligt men vanliga familjer gör det . även så är det svårt att hitta det i väskan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-04-2006, 14:48
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 21:53)
          men COL
          jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte........
          tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer...... så hysterikst är det inte........

jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar......

sen när man gömmer dom nån stanns så är det liten risk att dom hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad........

sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter.......

sad.gif Ledsen flaxss men nu har du tappat all min respekt.......
          Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
          Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
          Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 14:49
          Länk hit: #60

Medlem

Som privatperson är det många växter Du får föra in i eller ut ur Sverige utan speciella tillstånd
          från jordbruksverket . är det ovanliga väter behövs tillstånd annars så går nästan alla att föra ut å in hur man vill .
          vanliga trädgårds å krukväxter kan du föra ut å in hur du vill

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon