Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > fröer från utlandet, är sånt smuggling eller?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 16:48
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Tesa @ 03-04-2006, 16:42)
          Ja kära nån...är det så svårt att förstå att anledningen till att man INTE skall ta med sig ocertifierade växter...eller delar därav är att även en liten, liten smittohärd kan växa och bli stor...
          Och när det väl är igång så är det nästan omöjligt att stoppa...
          Vem förbannar inte den som råkade ha med sig spansk skogssnigel hem...

Det är att jämföra med att ta in hundar som kan bära på dvärgbandmask...det kan drabba HELA landet...ALLA kan få lida i änden..
          Är det värt den risken...bara för att det är "roligt"?
          Tämligen egoistiskt.. blink.gif

varför ska just dom fröerna va smittade med nåt . det är nog en välldigt liten riks att just dom fröna är smittaded med en sjukdom

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 03-04-2006, 17:14
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Men Flaxss vad är det i detta som är så svårt? Tills motsatsen är bevisad (sundhetscertifikat) så klassas alla förbjudna växter som SMITTBÄRARE.
          Även fröer och sticklingar.
          Jag pratar inte om dina döda växter och fan och hans mormor för ibland
          verkar du läsa inläggen som fan läser bibeln.

Tror du att just MINA fröer av art X skulle vara smittade men inte dina?

Och till Reserv, jag svarar inte för för att hacka på nån, jag vill bara visa på missförstånden och motviljan att ta in lagtexten.

Och lyssnar inte du Flaxss på Adrian, tror jag inte att du lyssnar på någon.
          Inte efter denna diskussionen

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 17:18
          Länk hit: #83

Medlem

CITAT (lilla mamma @ 03-04-2006, 17:14)
          Men Flaxss vad är det i detta som är så svårt? Tills motsatsen är bevisad (sundhetscertifikat) så klassas alla förbjudna växter som SMITTBÄRARE.
          Även fröer och sticklingar.
          Jag pratar inte om dina döda växter och fan och hans mormor för ibland
          verkar du läsa inläggen som fan läser bibeln.

Tror du att just MINA fröer av art X skulle vara smittade men inte dina?

Och till Reserv, jag svarar inte för för att hacka på nån, jag vill bara visa på missförstånden och motviljan att ta in lagtexten.

vadå mina fröer jga har inte tat några fröer från nåt land .
          men alla vanliga personer gör det som vanliigt å skoj till resa så farför kan inte dom andra göra det .
          ingen här fattar vad jag menar

Citera
          Charlotte_S
          Inlägg 03-04-2006, 17:35
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 7 304

CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 16:13)
          men hallå
          det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en  burk eller i strumpan .
          jag har inte sagt man ska lägga det i sin hund .

Nej, jag vet det. Det är vad som kallas en överdrift. Kan t.ex. användas för att visa att man tycker någon säger något som redan är dumt i sig, som att det är helt normalt att smuggla fröer i trosorna om man är rädd för tullen.

och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel  om mna tar hem 5fröer .

Ja, du har sagt det ett par gånger nu. Folk har svarat med samma sak: Många som tar med sig fem fröer blir fler än fem fröer. Tänk matte... multiplikationstabellen... 1*5 = 5. 2*5 = 10. 3*5 = 15... hur många är ute och reser varje år...

nej jga tycker  inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter  kan man ta .

Du läste ju inte artikeln som du själv länkade till, men delen jag citerade var inte på så många ord. "Paprika, solros, tomat, böna" står som exempel på utrotningshotade (OBS: också en överdrift!) fröer som det är viktigt att ha sundhetsintyg på. Därför att det är inte bara är utrotningshotade växter som berörs av de olika importproblemen. Säger jordbruksverket, Odlas artikel, lagen och proffessionella växtimportörer här på forumet, men vad kan dom veta som du inte vet? (OBS: ironi!)

varför ska just dom fröerna va smittade med nåt . det är nog en välldigt liten riks att just dom fröna är smittaded med en sjukdom

Matte igen. På dina enstaka fem fröer är risken mycket liten, ja. Om fler än du tar in fröer, eller om du gör det fler gånger, ökar antalet som tas in, och på grund av det ökar den faktiska risken att få in sjukdomar. Då blir du en del av ett större problem som även omfattar illegal handel: Det är inte bara du som orsakar det, men problemet är uppbyggt av delar. Ja, det är faktiskt egoistiskt: Kommer något in så drabbar det fler än du, och det ska då alla riskera bara för att du inte vill betala för dina växter. Du verkar tro att din fönsterbräda är en fungerande karantän. Man undrar ju verkligen varför då inte alla karantäner sköts på så små kostnader om det är så enkelt (OBS: retorisk undran!).

sen har jag inte sagt att man ska rycka upp växter i botaniksa trädgårdar det tycke rjga är fel . jag menade bara att man kan ta fröer och rotskott och jag sa även förlåt å att jga kankse har sagt fel om det .

Du sa faktiskt inte bara att du tyckte att man ta frö och skott från botaniska (vilket du tagit tillbaka), du sade att du själv hade gjort det flera gånger. Alltså vet vi av det vilken sorts människa som tar växter i botaniska. Eller hade du inte gjort det på riktigt?

men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar

Det är ju annars konstigt att alla, alla, alla tycker att det är ok att ta med sig växter och frön hem, men ändå är du den enda som säger det på vad jag antar är Sveriges största krukväxtforum. Och ingen förstår vad du säger heller, tydligen. Vi måste väl alla vara väldigt ovanliga då, eftersom det tydligen bara är du som är normal? (OBS: inte allvar!).

Sen föreslår jag att du tar upp folk som säger att du missköter dina växter med dom som verkligen har sagt det. Jag vet mycket lite om dina växter, pratar enbart om vad du säger om växtimport, och tänker inte svara för vad andra människor har sagt.

Citera
          Charlotte_S
          Inlägg 03-04-2006, 17:38
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 7 304

Jo, vid närmare eftertanke ska jag nog gå och prata med mina krukväxter i stället. Dom blir i alla fall glada för koldioxiden. Hej och tack för... eh, fingermotionen... wacko.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 17:46
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Charlotte_S @ 03-04-2006, 17:35)
          men hallå
          det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en  burk eller i strumpan .
          jag har inte sagt man ska lägga det i sin hund .

det menade jga med

och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel  om mna tar hem 5fröer .

fast det är många som tar fast dte är 5bara så har det alltid varit så och väter prudera nya

nej jga tycker  inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter  kan man ta .

oki förtåd inte det själv

jag menar inte att jga inte vill betala, men när man ändå är uteomlansd så kan man ta hem för det är roligt . och klart jag inte tror att mitt fönter är en karatän men om den personer skulle få en smitta så dör alla hanns växter inte grannes .

sen har jag inte sagt att man ska rycka upp växter i botaniksa trädgårdar det tycke rjga är fel . jag menade bara att man kan ta fröer och rotskott och jag sa även förlåt å att jga kankse har sagt fel om det .

jag har tat palmrotskott en gång och en kakofrö eller frukt . men alldrig ryckt upp växter

men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar

det är ju nogra även i denna tråd som har tat hem fröer . och jag vet även att det står i krukväxt böcker att om man är på resa ska man ta hem några ffröer om man vill . att ta fröer är inte så stort utan en vanlig medelsvensson gör det.

hamilton,adrian har sagt det och att jga inte akn nåt om växter å sånt å annat

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 17:48
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Charlotte_S @ 03-04-2006, 17:38)

Jo, vid närmare eftertanke ska jag nog gå och prata med mina krukväxter i stället. Dom blir i alla fall glada för koldioxiden. Hej och tack för... eh, fingermotionen... wacko.gif

samma där .
          vem säger att jga inte lyssnar på folk .
          men adrian kan mycket säkert men gjorde en försrtor äffar av det med fröer för jag menad einte stora plantor utan fem fröer sen även sa han att jga inte kan nåt på växter å m.m som jag tykte va kränkande

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 17:54
          Länk hit: #88

Medlem

'Är du medveten om att du att just nu uppmanar folk på ett allmänt forum att gynna den illegala och svarta marknade av växtsmuggling'
          jag tycker inte att ta 5fröer är att jag gör så.

'Du är absolut INTE det och om du nu skulle ha något intresse av växter överhuvudtaget så kontakta jordruksdepartementet och ta en diskussion med dem för deras jobb ÄR att förhindra detta.'

vad vet han .han är jätte smart å dutig . men jag gynnar ingen illgal handel

sen tyckte jag det var kränkande texten nedand
          hela texten

Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
          Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
          Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår.

då var det bara hamilton som sa att jag inte sköter mina växter
          båda dom här två personnarna kan jätte mycket å är jätte snälla men den sista texten var kränkande .

sen så har jag sagt förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann . men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 17:56
          Länk hit: #89

Medlem

och jag har inte tat tillbaka om det me dbotaniskan utan det är ni som har uppfattat det fel
          jag har tat en gång på ett botaniiks växthus
          och det var
          ett rotskott av en palm

och

en kakao frukt med fröer i

Citera
          Emma_
          Inlägg 03-04-2006, 18:43
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 509
          Medlem nr: 6 855

Flaxss, jag har inget emot dig som person, men jag tror att mer än hälften av inläggen i den här tråden är skrivna av dig, och du skriver samma sak VÄLDIGT många gånger.

Jag tror alla har förstått din synpunkt nu. rolleyes.gif De flesta i tråden har försökt förklara att det är olagligt och att 1 människa som tar lätt blir flera. Jag tror helt enkelt inte att den här diskussionen leder någonvart för du kommer med samma motargument hela tiden, så nu tycker jag vi lägger ner det här.

Fred och god växt! (de som har läst Freja känner nog igen det där)

Ha det bra! smile.gif

Emma

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 18:47
          Länk hit: #91

Medlem

jag vet men ändå .

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-04-2006, 18:52
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 18:54)
          båda dom här två personnarna kan jätte mycket å är jätte snälla men den sista texten var kränkande .

sen så har jag sagt  förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann .  men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar

Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
          Detta har redan flera försökt att förklara för dig men tyvärr vill du inte "lyssna" och ta åt dig = Få mera kunskap. Men jag jag har INTE sagt att du är dum på något sätt.

Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
          Jag har INTE sagt att du missköter dina växter. Utan läs vad det står i stället. Samma sak här lyssna och ta till dig av vad andra skriver = Du får mer kunnskap. Sedan att växter dör och att man "misslyckas" med vissa, Det är lika för ALLA = De allra flesta av oss odlar begår misstag. Men tar man inte till sig ny kunskap så begår man samma misstag om och om igen. = De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.

Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår.
          Detta har du också fått "beskrivet" för dig gång på gång men du vägara lyssna. OM du tar in växter som är "smittade" så är risken MYCKET stor att du sprider smittan vidare. Även om du odlar inne på fönster brädan. För du måste göra något med en planta som är sjuk eller "dött" = Stor risk att du sprider smittan vidare via avlopp eller kompost/sophög. Och sedan kan det vara för sent att göra någonting åt och vi KAN få en epedemi här i Sverige. Men detta gäller ALLA som "smugglar" in OTILLÅTNA saker till Sverige. INTE specifikt dig

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Carex
          Inlägg 03-04-2006, 18:58
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Så kontentan av det hela är alltså att allt som är köpt i en seriös affär går bra förutom vissa speciella växter såsom citrus bla.? Skulle man kunna använda det samman med lite sunt förnuft?

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 19:06
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Hamilton @ 03-04-2006, 18:52)
          CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 18:54)

sen så har jag sagt  förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann .  men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar

Detta har redan flera försökt att förklara för dig men tyvärr vill du inte "lyssna" och ta åt dig = Få mera kunskap. Men jag jag har INTE sagt att du är dum på något sätt.

Jag har INTE sagt att du missköter dina växter. Utan läs vad det står i stället. Samma sak här lyssna och ta till dig av vad andra skriver = Du får mer kunnskap. Sedan att växter dör och att man "misslyckas" med vissa, Det är lika för ALLA = De allra flesta av oss odlar begår misstag. Men tar man inte till sig ny kunskap så begår man samma misstag om och om igen. = De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.

Detta har du också fått "beskrivet" för dig gång på gång men du vägara lyssna. OM du tar in växter som är "smittade" så är risken MYCKET stor att du sprider smittan vidare. Även om du odlar inne på fönster brädan. För du måste göra något med en planta som är sjuk eller "dött" = Stor risk att du sprider smittan vidare via avlopp eller kompost/sophög. Och sedan kan det vara för sent att göra någonting åt och vi KAN få en epedemi här i Sverige. Men detta gäller ALLA som "smugglar" in OTILLÅTNA saker till Sverige. INTE specifikt dig

jag lyssnar . och tar åt mig kunskap .och vilka trådar har jag verkat okunig i för dom vill jag se nu .
          du skrev så 'tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.'
          det emans i mina ögon att jag inte kan nåt om växter

Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år

du skrev här att du tvilar på att mina växter hr det bra . du menade att jga tror att mina växter har det bra men att dom mår skit dåligt å vill dö typ .

och där skrev du inte evntuellt

Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år
          utan
          hur många växter som lever .

'De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.'

jag vattnade ihjäl dom hadde jga inte gjort det hadde dom levt .
          men det var inge behandlig dom fick utan för mycket vatten på en gång inte hur jag behandlar mina växter .

sen med sjukdommar så många personer som tar in fröer i vårt land under månag år och än har vi inte fått en epdimii . alla våra trädgårdsväxter lever å krukväxter lever .

så jag säger igen ta med er fröer om ni vill

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 19:07
          Länk hit: #95

Medlem

raderat

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2006, 19:09
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Carex @ 03-04-2006, 18:58)
          Så kontentan av det hela är alltså att allt som är köpt i en seriös affär går bra förutom vissa speciella växter såsom citrus bla.? Skulle man kunna använda det samman med lite sunt förnuft?

nästan alla växter som är inom EU kna du ta in utan problem . dom paper som behövs har dom i butiken satt på i dom flesta fall .
          så inomm eu kan du köra växter ut å in hur du villl

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon