Ok, förra året var första året i hus och därmed en trädgård..
Jag älskar att odla allt som är ätabart på ett eller annat sätt men har inte riktigt gröna fingrar för att utrycka det milt..
Förra året så hade jag tomatplantor utmed en södervägg som växte så det knakade, det kom massor med tomater på alla sorter jag satte, men de smakade inte ett dugg.. vatten bara.. så det blev att åka till KRAV gården och köpa.. jätte goda... detta år ska jag satsa på körsbärstomater bara, vad gör jag för fel när de inte smakar något?
Det andra stället vi hade att odla på var en f.d sandlåda med alldeles för lite jord i .. 5 cm på sin höjd.. sådde gräslök, salladslök, purjolök, dill och något mer.. allt blev mini om det kom upp alls.. till saken hör att sandlådan står högt och det var omöjligt att hålla det fuktigt.. så i denna ska det inte odlas mer (om det inte finns nått som gillar torrt klimat)
I frustration över mina misslyckanden förra året så bad jag bonden plöja ett "litet" land på tomten.. så nu har jag istället för ett 2*2m ett på 5*11 meter... detta ligger lägre och inte utsatt för sol precis hela dagen men inte långt ifrån...
Jag har redan börjat förodla smultron och brysselkål(vilket jag har förstått nu var en dum ide om man inte har dem i ett växthus pga angreppen)
Efter lite läsande här igår så kom jag hem med en låda physillalis eller vad de heter och började äta dem på ett(enl min sambo) mycket konstigt sätt dvs jag gnagade lite.. o så fram med kniven och tog ur kärnor osv.. men, de var inte svarta.. ska de inte vara det?
Jag har allafall efter lite läsande kommit fram till att man kanske ska plandera dessa i 10l(?) zinkkrukor istället för att köra ner dem så at tman kan flytta dem ganska enkelt? ska man ha en planta per kruka då eller kan man sätta 2-3 i varje?
Söker mer tips på vad jag ska fylla mitt land med för kul saker

inte för avancerat men inte heller potatis..
Bor i mitten av östergötland, vad det blir för zon vet jag inte