gugge
Ok, förra året var första året i hus och därmed en trädgård..

Jag älskar att odla allt som är ätabart på ett eller annat sätt men har inte riktigt gröna fingrar för att utrycka det milt..
Förra året så hade jag tomatplantor utmed en södervägg som växte så det knakade, det kom massor med tomater på alla sorter jag satte, men de smakade inte ett dugg.. vatten bara.. så det blev att åka till KRAV gården och köpa.. jätte goda... detta år ska jag satsa på körsbärstomater bara, vad gör jag för fel när de inte smakar något?

Det andra stället vi hade att odla på var en f.d sandlåda med alldeles för lite jord i .. 5 cm på sin höjd.. sådde gräslök, salladslök, purjolök, dill och något mer.. allt blev mini om det kom upp alls.. till saken hör att sandlådan står högt och det var omöjligt att hålla det fuktigt.. så i denna ska det inte odlas mer (om det inte finns nått som gillar torrt klimat) wink.gif

I frustration över mina misslyckanden förra året så bad jag bonden plöja ett "litet" land på tomten.. så nu har jag istället för ett 2*2m ett på 5*11 meter... detta ligger lägre och inte utsatt för sol precis hela dagen men inte långt ifrån...

Jag har redan börjat förodla smultron och brysselkål(vilket jag har förstått nu var en dum ide om man inte har dem i ett växthus pga angreppen)
Efter lite läsande här igår så kom jag hem med en låda physillalis eller vad de heter och började äta dem på ett(enl min sambo) mycket konstigt sätt dvs jag gnagade lite.. o så fram med kniven och tog ur kärnor osv.. men, de var inte svarta.. ska de inte vara det?
Jag har allafall efter lite läsande kommit fram till att man kanske ska plandera dessa i 10l(?) zinkkrukor istället för att köra ner dem så at tman kan flytta dem ganska enkelt? ska man ha en planta per kruka då eller kan man sätta 2-3 i varje?

Söker mer tips på vad jag ska fylla mitt land med för kul saker smile.gif inte för avancerat men inte heller potatis..

Bor i mitten av östergötland, vad det blir för zon vet jag inte smile.gif
Gåsis
Jag odlade mest ogräs i mitt trädgårdsland så det fick bli rabatt istället laugh.gif Törs du få några tips ändå tongue.gif

Slätbladig persilja var en favorit i mitt land, växte snällt och mycket. Lök åt knäpparlarverna upp. Mangold, jättebra. Rättika växte så jag fick köra 5 skottkärror fulla till komposten. Vanlig plocksallad var helt ok och morötterna och rödbetorna blev rättså bra. Kryddväxter är inte dumt att ha, lite oregano, timjan, mynta i hink tex. Gräslök, vanlig och kinesisk har jag fått till. Och squash var ju bra.

Physalis odlade jag i en stallhink, vet inte hur många liter dom är. Helt ok, men den tyckte inte om blåst. Fröna var inte svarta utan vitgula./Åsa
Svante, zon 1
CITAT (gugge @ 14-03-2006, 12:15)
I frustration över mina misslyckanden förra året så bad jag bonden plöja ett "litet" land på tomten.. så nu har jag istället för ett 2*2m ett på 5*11 meter... detta ligger lägre och inte utsatt för sol precis hela dagen men inte långt ifrån...

Glöm inte att gödsla! Köp kogödsel på påse (ger även mullämnen) eller tigg av bonden som plöjde!

Squash är ju svårt att misslyckas med. Sallad, om du gillar det. Persilja var ett bra tips, men man får ha tålamod för fröna gror ju så långsamt. Rödbetor, som man skördar tidigt, kokar och äter med smör. Brysselkålen kan du nog ha ute om du täcker med fiberduk, ser till att det inte finns minsta glipa och håller tätt hela tiden (skyddar mot kålfjäril). Synd med dina tomater, leta efter någon söt sorts körsbärstomater så skall du nog bli nöjd.

Hoppas detta gav något i alla fall!
gugge
Alla tips är välkommna smile.gif jag är helt grön på detta men envis som få! rolleyes.gif

Jag gödslade ganska friskt, jag var nere och tog gödsel från gödelstacken, bonden varnade för att det var väldigt bra drag i det..

Funkar gurka att odla ute så här?
Svante, zon 1
CITAT (gugge @ 14-03-2006, 14:22)
Funkar gurka att odla ute så här?

Vanlig slanggurka brukar man odla i växthus. Däremot kan man odla gurkor för inläggning på friland (säger jag som aldrig har odlat gurka själv).
MB1965
gödsla direkt från stacken ? obrunnen gödsel? Näääää gör inte det smile.gif
gugge
Obrunnen? som i att det skulle ha varit färskt? denna hög är ett antal år och toppen har använts som en kompost bara, om en en stor en så wink.gif jag tog från sidan av högen, inte där de komposterar idag
katah

purjon behöver helst förkultiveras inne, prova lök och vitlök on du gillar dom. Morötter och palsternacka fungerar även dom väldigt bra hos mig.
men mycket beror på jorden. majs och popmajs är också roliga
prova helt enkelt lite av varje du tycker om. Gurka växer fint och behöver inte ens förkultiveras här, jag har haft både plantor och frön och resultatet har kommit lika snabbt. De behöver bara mycket vatten, så se till att vattna dom skärskild då när frukten växer annars blir dom beska!

jag har täckt jorden flera år med klippt gräs, förenklar det hela mycket. Gödslar, du får väldigt lite ogräs, man behöver vattna bara sådder i princip och ibland lite exra om det är väldigt torrt, jag reser bort lugt en vecka från mitt trädgårdsland.

Kolla på odlingstunnlar eller bygg liknande själv om du tänker odla kålväxter. jag hade olika sorter förra året och hade fiberduk på dom med stenar som "tyngd" men det blåstes bara lite någonstans och vips var alla fulla med kållarver som äter precis allt på ett par dagar om man inte kan plocka bort dom... mad.gif

jag har haft physalis ute på drivbänk ett år och den hann inte göra frukt då ( jag bor nog nära dig , Östergötland...), det kan naturligtvis variera lite med åren , men det är säker en bra ideé att plantera dom i en hink på 10-12 liter för att kunna flytta dom in till värme på hösten för att hinna få frukt. Och jo, en planta / hink. Det blir stora ( mitt var säkert 1 m) och bred, stabil och vacker växt även utan frukt!

Du har nog zon 2 eller 3 beroende på om du bor nära vatten eller i höglandet. Hela området mellan havet-linköping-motala-vättern är zon 2
du hittar även zonkartan här på forumet, startsidan.
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Ta gänra ett kliv in i pallkragsklubben med :-)

Sandlådor är utmärkta att odla i sand med MEN man måste då täcka - täckodling med gräsklipp! Finns en utmärkt bok av Nils Åkerstedt, Odla i Sand. Rekommenderas allvarligt!

Dill är någe jag knappt klarar och detta för de vill ha liten konkurrens, gott om gödsel och itne trängas.

Purjo köper jag ibland färdiga plantor på våren. En grönsak som tar lång tid, mkt plats i anspråk när man kan odla annat. Åsikter :-)))
men jag tycker inte dte är värt det längre.

När man odlar hemma tycke rjag man skall ta en duktig funderar på vad man vill ha. Jordgubbar/smultron till barnen kanske, små späda morötter för direkt konsumtion men knappast hela årsförrådet, lite salladslök för salladen - kanske nypotatis för midsommar å därikring, men sedan slår jag i alle fall stopp.

Det finns så otroligt mkt kul å odla som man itne kan köpai affärerna. Squash har ju dykit upp på sistone, men butikssquash är oftast besk i smaken, så vill man känna sig som duktig odlare och har ett soligt land, i med MASSOR med dynga ( det går bra med halvbrunnen hästdynga ifårn ett lokalt stall!!!!! Det är itne sant det som står i alla di gamle böckerna)
så skall Du se på grejer :-))

Kul ting å odla:

Konstiga lustiga sallader. Dem kan jag int eköpa. Rädisor i alla rengbågens färger ( kan köpas ifårn Runåberg bl a), mumsigt god vitlök - ja DET kan man köpa men det finns s å mkt mer goda sorter som inte kan köpas, och så alla dessa otroligt goda asiatiska grönsaker.
Squash - och jag är glad i vintersquash. Örter - Du kan skörda massor med örter, grovhacka dem och frysa in demi iskuber, sätter piff på vilken sallad somhelst mitt i vintern!

Det där upplöjda landet - det behöver urbota mkt med gödsel. Jag hade nog varit fräck och bett bonden om ett lass med gödsel istället, skaffat pallkragar och anlagt köksträdgård istället för att odla i nybruten mark som ju tar sådan tid att få till bra!
Stapla pallkragarna, fyll med kodynga/hästdynga vilken dynga somhelst, gör inge om den inte är brunnen. Toppa med 10-15 cm plantjord/köptejord mm. Vänta en vecka så / plantera ut - voila!

Hälsar Ingrid
Svante, zon 1
Jag kom på en grej till - pumpa! Du har ju gott om både plats och gödsel, perfekt för pumpa m.a.o.
Cinafina
Glöm inte baljväxterna! Ett grönsaksland utan sockerärter kan man inte ha.
Ingrid på Västkusten
Blomsterbönor!

Jag älskar dem - speciellt de klättrande som ger frukt när de andra bönorna gett upp d v s i slutet av augusti början av september. Då hänger där helt plötsligt ett rejält fång och man grunnar på vart de kom ifårn :-))
gugge
Tack för alla svar biggrin.gif

Som det ser ut nu så har redan kålmaskarna vunnit! jag tror att jag ska strunta i brysselkålen och bara behålla en planta inomhus för skoj skull och se hur stor den blir i en kruka smile.gif jag har konstaterat att vi bor i Zon 2 med.

Jag kör på att lassa på ordentligt med gödsel från stacken och kör ner det med jordfräsen när tempen börjar tillåta det. mao så envisas jag att börja använda det iår, enl grannen så odlade de jordgubbar på det området för ett antal år sen så helt obrukat har det inte varit där.

physalis får stå i zinkhinkar så jag kan ta in dem om det behövs!

Gräs är ... ingen bristvara... rolleyes.gif jag körde med täckning med gräs på tomaterna förra året och det funkade bra så jag kommer att köra det på detta land med!

Hitills har jag bestämt mig för:

"inläggningsgurka"
Rädisor
Lök(vi är högförbrukande)
smultron
Körsbärstomater(inte i detta land utan mot uthusväggen som har pallkragar)
lite morötter
någon sallad
dill

ja.. o sen har jag inte kommit längre smile.gif

Bönor äter vi inte mycket av, men pumpa kanske man ska kolla på om det finns något skoj smile.gif men det ska inte vara prydnadspumpa isåfall!

jo förresten, passionsfrukt och nån citrusfrukt vill jag testa bara för testandets skull, men det bli ju inomhus!

tack igen för alla svar smile.gif
viso05
Romansallad odlade jag förra året och den blev riktigt god.
Åsa, mälardalen zon 2
Ok, förra året var första året i hus och därmed en trädgård..

Jag älskar att odla allt som är ätabart på ett eller annat sätt men har inte riktigt gröna fingrar för att utrycka det milt..
Förra året så hade jag tomatplantor utmed en södervägg som växte så det knakade, det kom massor med tomater på alla sorter jag satte, men de smakade inte ett dugg.. vatten bara.. så det blev att åka till KRAV gården och köpa.. jätte goda... detta år ska jag satsa på körsbärstomater bara, vad gör jag för fel när de inte smakar något?

Vad var det för sorter du testade och vad gödslade du med??

Körsbärstomater som du tänker odla i år brukar dock ha starkare smak än många av de mer storfruktiga sorterna. Några körsbärstomatsorter som de flesta brukar tycka om är Gardeners delight och Sungold (dessa bör tjuvas).
maloppa
Precis som du hade jag min första sommar i trädgården förra sommaren, måste bara tipsa om sandlådan. Våra barn är för stora för den så jag fyllde på med köpejord, blandade runt sanden och planterade örter i den. La stenar som en solform och örterna stortrivdes i den upphöjda, torra och soliga lådan som ingen annan ville ha.

Physalis kan bli ganska stora så det räcker med en per kruka.
Ruccola sallad är tacksamt att så i omgångar, jättegott och framförallt slipper man köpa dyrt i affären.

Ska själv prova en massa grönsaker för första gången i år så jag fortsätter ta del av alla tips.

Vårhälsningar från Västkusten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon