Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Skönt, att dom inte stinker!
Då slipper man stå och titta på Daturorna genom fönstret.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Den var också väldigt vacker Hamilton.
Egentligen tycker jag det är trevligare med daturan , som man ser blommorna uppifrån. Kanske jag borde byta ut änglatrumpeterna. Dom får man ju krypa in under för att kunna uppleva blomman.
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
För två år sen lyckades jag me de flesta av mina sådda frön av denna Datura, men övervintringen misslyckades, alla 7 möglade och i år har jag sått igen, snart två månader sen, men ingen har grott än. Får nog leva på minnet... Ska prova med Okra, också en fin växt. Här är mina 'änglar':
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Är det något fel på skörden av Daturafröna?
För mig har 20% grott, inget av dina, lenasch går det inget vidare för och jag har för mig att det är fler här som har kagat på dålig Daturagrodd.
Eller brukar dom kanske vara så här nyckfulla?
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Som jag skrev tidigare i denna tråd: det är normalt att Daturafrön har oregelbunden grotid den första som gror i sådden kan dyka upp efter någon vecka den sista som gror kan ha tagit 2 månader på sig, så man ska inte slänga sådden för snabbt.
Undervärme kan skynda på sådden det brukar gå lite snabbare om jordtemp. är ca +25-30C.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)