Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hej hej trädgårdsutbilning, utbilnigns hjälp behöver extrem hjälp
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-03-2006, 17:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Instämmer med Margareta -Nu hejar vi på dej hela vårterminen ut! smile.gif

och sen med.. men ta en bit i taget biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-03-2006, 17:23
          Länk hit: #22

Gäster

tusen tack alla wub.gif wub.gif
          men det är ju det med med att vara i skolan . ska försöka at vara där så gott det går wub.gif wub.gif
          det är ju inte så månag veckor kvar snart sommar lov och på sommar lov så kan man sommar jobba med växter jippi wub.gif wub.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-03-2006, 17:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hvilan i Åkarp har jag varit på och det verkar vara en trevlig skola, de har naturbruksgymnasieutbildningen trädgård + de har elevhem där man kan bo.

Det man bör veta som redan sagts i denna tråd att även yrkesutbildningarna är teoretiska idag, man slipper inte matte och svenska exempelvis och i trädgårdsutbildningen ingår sådant som marklära, växtnäring, gödslingsberäkningar, vetenskapliga växtnamn, växtanatomi och morfologi etc. Här där jag jobbar är det flera som hoppar av i början för de trodde att det skulle vara en lätt utbildning med enbart praktiskt arbete men så enkelt är det inte på naturbrukslinjerna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tesa
          Inlägg 20-03-2006, 18:32
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Här finns en karta med alla naturbruksgymnasium...på sidan finns länkar vidare till de olika skolorna också..
          Naturbruk
          Gå in under "Utbildning och skolor"

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-03-2006, 10:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Hej.
          Jag har som vuxen gått naturbruksgymnasiets Trädgårdslinje. visserligen fick jag pressa in alla kunskaper på två terminer istället för tre år, men vill man så vill man.
          Redan under min fjärde vecka hade jag fått en anställning direkt efter utbildningen. Tyvärr har företaqget jag arbetade på bytt ort, så jag blev friställd, men det är INGA problem att få nya tjänster, snarare tvärt om.
          Vad jag även förstår så är bristen på kunnigt trädgårdsfolk även i Skåne (trots Alnarp) ett stort problem. Försök att börja om på Trädgårdslinjen, det gör det mycket enklare att läsa när det är något som man är intresserad av.

MariaS

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-03-2006, 23:28
          Länk hit: #26

Gäster

jo jag har bytt till IV ska börja där på månda för jag komemr inte få G på HR kurserna för jag har inte varit där så mycket så syo menade då jag kunde lika gärna byta . så jag bytte till IV å sen ska jag söka till lund wub.gif wub.gif

Citera
          noora
          Inlägg 22-03-2006, 11:44
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Vad är anledningen till att du inte går till skolan?

Jag hoppas att du kan få den hjälp du behöver på IV, och att du då går till skolan smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          kåbe
          Inlägg 22-03-2006, 20:20
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 6 862

Hej!

Jag vill verkligen säga att du ska utbilda dig till ett trädgårdsyrke, men det är jättesvårt att ge dig det rådet eftersom det är svårt att få en fast anställning inom denna branch. Har själv utbildat mig till trädgårdsmästare, på äldre dar, och har fått gå tillbaka till sjukvården efter 5 år som säsongsarbetare. Det som du har som fördel om du väljer den utbildningen är att du är ung och att du med det har flera år på dig att hitta ett arbete. En anna fördel är att du bor i södra delen av sverige och du har fler chanser att söka jobb. Bor i Stockholmstrakten och där är vi många som söker tjänsterna som kommer ut. En annan positiv sak är att trädgårdsintresset ökar för varje år som går. Jag vill inte att du ska känna dig nedslagen av detta utan OM du väljer trädgård, som är ett underbart yrke, ska du veta att det inte blir lätt att få fast arbete.

Många jättekramar till dig från mig.

Vad du än väljer ska du följa ditt hjärta och inte vad andra vill att du ska välja. biggrin.gif

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 23-03-2006, 10:03
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej Flaxxs,
          Jag jobbar som studie-vägledare och det en bra idé att gå över på IV och läsa upp ämnen och ev. komplettera med ämnen som du kan behöva för att få behörighet och/eller för att höja ditt meritvärde. Att gå gymnasiet idag är en förutsättning för att ha en grundutbildning av något slag.

Har du "svårigheter" i form av tex dyslexi eller något annat som gör att det krävs mer av dig för att du ska klara dina betyg så har du likadana rättigheter till hjälp i gymnasiet som i grundskolan.
          När det sedan gäller dina frågor du hade så kommer här ett försök till svar:

1.Precis som det nämnts i tidigare inlägg så finns grundutbildningen för trädgård inom gymnasieskolan på Naturbruksprogrammet med inriktning mot trädgård. I den yrkesinriktade delen av utbildningen varvas teori med praktiska övningar på ett naturligt sätt med årstidsväxlingarna. På hösten och våren får du vara med om sådd och skörd av frilandsodlade grönsaker. Under utbildningen får du även lära dig att planera en trädgård, plantera och föröka växter, beskära träd och buskar, bekämpa växtsjukdomar och skadedjur, bygga trappor och murar, odla i växthus och odla grönsaker på friland. Det ingår även 15 veckors APU (Arbetsplatsförlagd utbildning).

Men för att öka risken för att få ett jobb så räcker det i regel inte med att gå gymnasiet utan man måste studera vidare tex inom kvalificerad yrkesutbildning (KY) finns grund- och vidareutbildning för trädgårdsmästare eller vid Sveriges Lantbruksuniversitet där det finns trädgårdsingenjörsprogrammet, som omfattar 80 poäng (2 år) med möjlighet till ett tredje påbyggnadsår.

2. Jobb får du genom att söka genom tex AF (arbetsförmedlingen), du kan även själv ringa runt till olika trädgårdsfirmor, handelsträdgårdar, plant-gardencenters för att kolla om de behöver någon anställd. Sen kan man även starta eget.

3. Vilka jobb du får beror på vad du väljer att utbilda dig till.. det finns olika slags yrken inom trädgårds-området. Tex:

* Trädgårdsmästare: Du planerar och leder arbetet vid trädgårdsföretag eller parkanläggningar, antingen som anställd eller som egen företagare.

*Trädgårdskonsulent: Du ger råd och information om trädgårdsodling till yrkesodlare. En uppgift som blir mer och mer viktig är att arbeta för att produktionen anpassas till de allt strängare miljöbestämmelserna. Som statligt anställd trädgårdskonsulent har du också en del myndighetsuppgifter, till exempel att skriva yttranden, intyg eller handlägga andra ärenden.

*Trädgårdsarbetare: Som trädgårdsarbetare är du en av de som ser till att det finns krukväxter, snittblommor, tomater och sallat i butikerna. Du arbetar med växterna från sådd till leverans.

*Trädgårdsanläggare: Du leder, organiserar och utför du arbetet med att anlägga och underhålla parker, kyrkogårdar och andra grönytor, både i stan och på landsbygden.

Som det skrivits i tidigare inlägg så är det svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut inom trädgårds-jobben i framtiden. Många trädgårdsföretag idag är familjeföretag med få fast anställda. En utökad marknad medför att svenska trädgårdsodlingsföretag också satsar på export. Ekologiskt odlade trädgårdsprodukter är efterfrågade i Sverige och ger också möjligheter till export.Samtidigt så konkurrerar den svenska trädgårdsnäringen med andra leverantörer av trädgårdsprodukter inom EU.

Det blev ett långt svar men jag hoppas du har fått svar på lite av dina funderingar i alla fall. Har du fler frågor, hör gärna av dig igen så ska jag försöka svara så gott jag kan.
          Sen önskar jag dig ett varmt lycka till med din utbildning och att du når ditt mål så småningom..till syvende och sist är det du som ska välja vad du vill göra av din framtid..och det är inte alltid "vägen är spikrak" ibland får man ta lite omvägar.

MVH Ingela.
          smile.gif smile.gif

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-03-2006, 12:57
          Länk hit: #30

Gäster

tusen tack ingela ska spra det svaret på datorn

Citera
          myskmadra
          Inlägg 23-03-2006, 14:10
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Hej igen Flaxss! Här finns en söksida för Ky-utbildningar.
          Ky-utbildningar

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2006, 12:20
          Länk hit: #32

Medlem

Kan även lägga till att man inte alls hittar alla trädgårdsjobb på arbetsförmedlingens hemsida den gröna näringen har en egen internetsida med lediga jobb de flesta trädgårdsföretag vill INTE gå genom arbetsförmedlingen p.g.a alla de oseriösa svar som kommer därifrån efter att många arbetsförmedlingar tvingat folk att söka ett visst antal jobb i veckan. +Många trädgårdsföretag lägger aldrig ut annonser så det kan vara bra att anmäla intresse direkt till företag.

Den sidan där man hittar en hel del jobb inom den gröna sektorn heter Gröna Jobb

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-03-2006, 12:31
          Länk hit: #33

Gäster

tack för sidan den kommer säkert att vara till nytta wub.gif wub.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2006, 15:55
          Länk hit: #34

Medlem

Kan även lägga till att de yrkesbeskrivningarna Ingela bifogade inte riktigt stämmer i dagens läge ex.

Trädgårdsmästare finns inte riktigt som officiell titel idag med tanke på att ett kriterium som fanns för att kalla sig trädgårdsmästare var att man skulle ha praktiserat på experimentalfälten (som lades ner för ca 50år sedan). En del orter har behållit namnet på en tjänstebefattning ex. Enköping som har stadsträdgårdsmästare, på många andra håll heter det numera parkchef.
          Vissa utbildningar har numera tagit upp titeln för att höja statusen på yrket men man blir ingen mästare inom trädgård på bara några år så jag vet att branschen inte alltid gillar skolornas idé.

Trädgårdsarbetare: Detta är vad man kan få anställning som efter naturbruksgymnasium. Detta är en mycket bred titel man kan jobba inom det mesta ex. växthus, plantskolor, handelsträdgårdar, parker, bostadsbolag så man jobbar inte enbart med att odla växter, man kan även rensa ogräs, tömma soptunnor, hundlatriner, krattar, sköter kyrkogårdar, vattnar, prismärker mm. beroende på vart man jobbar.

Det område som verkar ha mest ont om folk i dagens läge är skötsel och underhåll. Så gillar man att sköta om parker och bostadsområden så kan man hitta jobb + kan man tänka sig att röja snö på nätterna på vintern så kan man lyckas få jobb hela året.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon