Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tulpanträd och zon 4
          Lotta i Gbg
          Inlägg 06-04-2006, 23:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Du får ursäkta, men jag har fortfarande lite svårt att hänga med i ditt resonemang. Jag kanske är för trött. Mitt tulpanträd har i allafall klarat sig i flera år, 2 vintrar har vi haft -26 som lägst och i år en lång vinter med som lägst -22. Det ser inte ur som det är skador på det i år heller.

USDA -zonerna tycker jag är svåra att ha att göra med eftersom de ofta är rejält missvisande om vi försöker överföra dem till våra odlingsförhållanden.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-04-2006, 10:36
          Länk hit: #22

Gäster

dom klara sig fint i zon 3 lika fint som i zon 1 .
          det ble ringa sakdor på dom . men som med våra svenska träd så går växten in i en extremvila -20c är ingen trivsam temp utan det hadde kankse +1c varit . men dom kklara det så dte menar jag med att dom fryser på vintern dom klara det galant . men hadde trivs bättre i en anna temp . lika dant i zon 4 ett utsat läge i zon 4 kommer den inte upp i samma växt sätt som i zon 3 .
          usda zoner är ett hjälpmedel ett verktyg på usda zoner om det stor typ -28c för en växt i deras zon så vet mna VÄXTENS BÄSTA vad dne klara i bra lägen alltså som är -28c .därför så ska man ta veck kankse 10grader om nu växten vill ha 5månader med sommar . men du kna inte tvinga på växten -30c OM DEN KLARA -28 I ETT BRA LÄGE . alltså du ska inte rätta dig efter usda zon för en växt uutan du ska ha det som ett verktyg så du vet växtens minsta i deras förhållanden . så du vet att den dör vid -28c .

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-04-2006, 10:38
          Länk hit: #23

Gäster

USDA zon ett verktyg inte en rättelse .
          i USDA anvsning för en växt vet du vad den klara som lägsta i ett bra läge .
          rättselsen är vårt svenska klimat och dne rättslen är att den klara zon 3 fint

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-04-2006, 12:07
          Länk hit: #24

Gäster

jag försökte mäta vårte men det gick inte så bra men kanske än 4-5m högt för fönstret på vår övervånings så är dte i höjd med fönstret . så kankse 4-6m

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 11:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon