Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka samlar pelargoner härinne?
          Margith
          Inlägg 25-03-2006, 23:00
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Ja Leia, på min bildskärm har ditt hus exakt samma färg som French Vanilla smile.gif
          Men vet då om att på min bildskärm ser det ut som om du har EN vinröd stolpe på din bro och vinröda vindskivor på ena kortsidan, övriga detaljer är svarta wacko.gif
          Så lita aldrig på färgerna på ett foto smile.gif wub.gif
          Vanilj-vit eller kräm-vit är det bästa jag kan komma på för att förklara färgen wink.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Leia
          Inlägg 26-03-2006, 07:39
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Margith @ 25-03-2006, 23:00)
          Ja Leia, på min bildskärm har ditt hus exakt samma färg som French Vanilla  :)
          Men vet då om att på min bildskärm ser det ut som om du har EN vinröd stolpe på din bro och vinröda vindskivor på ena kortsidan, övriga detaljer är svarta  :wacko:
          Så lita aldrig på färgerna på ett foto  :)  :wub:
          Vanilj-vit eller kräm-vit är det bästa jag kan komma på för att förklara färgen wink.gif

Ok, då är den nog lite mer vit än vad jag hoppats på. Men jag ska ha en ändå, om jag bara lyckas få tag i en. Har läst på pelargonsällskapets sida att Guernsey Flair är ännu en vaniljgul sort som ska komma. Och den ska ha något mera gult i sig än French Vanilla. Men jag hittar tyvärr ingen bild på den.

Jag mailade kvinnan som var ansvarig för pelargonssällkapets medverkan på "min" handelsträdgård den 22 april. Hon trodde inte att de skulle ha French Vanilla med sig då... sad.gif
          Så Ullet står erbjudandet kvar om jag inte fått tag i någon om en månad? smile.gif

Citera
          Ullet
          Inlägg 26-03-2006, 13:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Klart erbjudandet står kvar! Jag är en kvinna med mkt liten hjärna och ännu mindre minne, men jag står vid mitt ord så länge jag kommer ihåg vad jag sagt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif wacko.gif

Jag tycker French VAnilla är mkt likt ditt hus Leia, tror den passar utmärkt där. Såg en av länkarna här som hade mkt snygga hängpelargonior som skulle passa bra mot det vinröda. Gå igenom länkarna o kolla!

Gulaktig vit är min beskrivning på färgen, mkt gulbrutet vitt m a o. (finns gulbrutet öht som ord? *S*)

Silvia, min häng Tex Mexnånting, den överlevde men jag är mkt förvånad över det, min svenska ängel dog döden i vinter liksom min Czech, det sörjer jag storligen över.....Men you win some, and you loose some. smile.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Leia
          Inlägg 26-03-2006, 13:29
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Ullet @ 26-03-2006, 13:23)
          Klart erbjudandet står kvar! Jag är en kvinna med mkt liten hjärna och ännu mindre minne, men jag står vid mitt ord så länge jag kommer ihåg vad jag sagt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif wacko.gif

Jag tycker French VAnilla är mkt likt ditt hus Leia, tror den passar utmärkt där. Såg en av länkarna här som hade mkt snygga hängpelargonior som skulle passa bra mot det vinröda. Gå igenom länkarna o kolla!

Det som är bra här är ju att man inte behöver komma ihåg vad man sagt eller lovat, man kan ju gå tillbaka och kolla! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Ullet
          Inlägg 26-03-2006, 13:35
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Hehe, annars hade jag tänkt anställa en personlig assistent för sånt, platsannons likt följande:

Person med gott minne, bra omdöme sökes till förvirrad 37-årig kvinna med behov av stöd och omsorg. Hon kan stundtals uppfattas som charmigt omdömeslös samt förvirrad, vilket gör att dej som vi söker måste kunna styra henne från att göra beslut som i slutänden kan skada henne eller hennes familj. Du bör kunna hålla i huvudet löften, saldo på kontot, latinska blomnamn samt recept och var resten av familjen lagt sina kläder när dom sist hade dom. Kvinnan samlar på pelargonior vilket gör att om du är allergisk mot dessa bör du inte söka arbetet. Kan du laga god o näringsriktig mat är det ett plus, om du står ut med fyra minst sagt lika förvirrade individer till i familjen kan du se arbetet som en direkt utmaning. Känns detta lockande så skriv med arbetsintyg till:

Kodnamn: Fyra puckon och en halvt korkad ;-D

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Leia
          Inlägg 26-03-2006, 13:45
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Ullet @ 26-03-2006, 13:35)
          Hehe, annars hade jag tänkt anställa en personlig assistent för sånt, platsannons likt följande:

Person med gott minne, bra omdöme sökes till förvirrad 37-årig kvinna med behov av stöd och omsorg. Hon kan stundtals uppfattas som charmigt omdömeslös samt förvirrad, vilket gör att dej som vi söker måste kunna styra henne från att göra beslut som i slutänden kan skada henne eller hennes familj. Du bör kunna hålla i huvudet löften, saldo på kontot, latinska blomnamn samt recept och var resten av familjen lagt sina kläder när dom sist hade dom. Kvinnan samlar på pelargonior vilket gör att om du är allergisk mot dessa bör du inte söka arbetet. Kan du laga god o näringsriktig mat är det ett plus, om du står ut med fyra minst sagt lika förvirrade individer till i familjen kan du se arbetet som en direkt utmaning. Känns detta lockande så skriv med arbetsintyg till:

Kodnamn: Fyra puckon och en halvt korkad ;-D

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Margith
          Inlägg 26-03-2006, 14:54
          Länk hit: #47

Medlem

biggrin.gif biggrin.gif Ullet, får du många sökande och en av dem dessutom har körkort, kan du väl skicka den personen till mig? laugh.gif

Och ja, Leia, jag tror också att Frensh Vanilla blir kanonfin till ditt hus. Det verkar vara en pelargon som växer stort och brett, så några såna tillsammans med några mörkt röda hängpelargoner, tror jag blir urläckert!

--------------------
          Margith, zon 6

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-03-2006, 16:54
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Är ovanliga pelagoner ömtåligare än dom vanliga?
          (köpte några sticklingar på mässan utan aning om dom kräver speciell skötsel)

Går det att ha hängpelargoner i balkonklådan eller är jordutrymmet för litet.
          (köpte av misstag en massa hängpelargoner)

Kan man ha hängpelargoner inomhus eller är det utomhusblomster?

Finns det några pelargoner som inte tål o stå ute/inne?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Margith
          Inlägg 26-03-2006, 17:44
          Länk hit: #49

Medlem

Vad menar du med en ovanlig pelargon?
          Är det bara så att de du köpt har ett namn? I så fall är svaret att om de kräver speciell skötsel beror det på vilken sorts pelargon det är smile.gif Har du köpt engelska, eller änglar, eller "vanliga" zonaler, eller kanske doftisar..?
          Om du inte har en aning om vad jag pratar om: kan du berätta vad de heter, så kanske vi kan hjälpa dig wub.gif
          Hängpelargoner i en balkonglåda går alldeles utmärkt, det är dessutom himla snyggt biggrin.gif
          Hängpelargoner inomhus? Jag har aldrig provat, annat än över vintern, och det går alldeles utmärkt har jag just upptäckt!
          Din sista fråga är svår, hur jag än tänker efter så blir mitt svar att alla pelargoner går utmärkt att ha inomhus, men de blir glada om de får komma ut en sväng på sommaren. Men i det svaret finns reservation för änglar, engelska och vissa vildar.... Utomhus på sommaren trivs alla, men blommorna blir rätt slemmiga om de står under bar himmel och det regnar som det brukar göra på sommaren sad.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Citera
          Kajsa
          Inlägg 26-03-2006, 18:46
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Tycker en del miniatyr/ dvärg pelargoner varit svåra, oftast har man fått nöja sig med en sommar, Trudie och Playmate har jag köpt flera ggr. Även dekorativpelargoner med mycket vitt i bladen kan vara svåra att klara mer än en sommar. Enklast är dom superpel. man sår själv, stora, kraftiga men inte alls så spännande som dom lite mer ovanliga förstås.
          I år har jag beställt engelska pel. av Rockdala för lite ombyte.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-03-2006, 20:08
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Kajsa @ 26-03-2006, 18:46)
          Tycker en del miniatyr/ dvärg pelargoner varit svåra, oftast har man fått nöja sig med en sommar, Trudie och Playmate har jag köpt flera ggr. Även dekorativpelargoner med mycket vitt i bladen kan vara svåra att klara mer än en sommar. Enklast är dom superpel. man sår själv, stora, kraftiga men inte alls så spännande som dom lite mer ovanliga förstås.
          I år har jag beställt engelska pel. av Rockdala för lite ombyte.

Vad brukar dom dö av? Är den övervintningen som är problemet? Minskar man risken om man låter bli att ställa undan dom över vintern, utan har den som vanlig krukväxt på fönsterbrädan? unsure.gif

--------------------

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-03-2006, 20:16
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Om du har möjlighet att förvara ljust och svalt är det mumma för pellisar men det går att övervintra dem även i fönstret. De är inte särskilt vackra i slutet på vintern men de kommer tillbaka.... smile.gif
          Kan man stänga av eller sänka värmen på elementet däe de ska stå så mår de bättre.
          Pellisar kan drabbas av allt möjligt, visst är dödligt och annat inte....
          Och som alla vi andra mår de bra av vatten, lämplig mat(gödsel) och massor av kärlek! wub.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          estet
          Inlägg 26-03-2006, 21:11
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

CITAT (Margith @ 25-03-2006, 19:31)
          Artic Star... överlevare??? Absolut inte hos mig  :(

Tänk så olika det kan vara...

Trudie är en annan trogen överlevare hos mej... smile.gif

--------------------
          Zon 6

Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-03-2006, 12:38
          Länk hit: #54

Medlem

Sommartorparn
          Denna vinter har jag för första ggn haft växtlampa, i augusti tog jag skott av alla kära, och under lampan har pel. vuxit lite i vinter, men inte vilat helt som i garaget där jag har mörkt. Pelargonerna som stog under växtlampan är jättepigga med knoppar nu och pel. i garaget har just kommit fram, och som vanligt dör en del efter januari.
          Så jag tror att mörkret tar död på många, bättre övervintra ljust/ svalt.
          Vanliga större zonalpel. tycker jag verkar enklast i mitt mörka garage,
          så fort jag övervintrar ovanligare sorter blir det svårare i garaget.
          Så växtlampan är räddningen, så nöjd efter denna vinter, nu kanske jag vågar mig på fler miniatyrer/ dekorativpel. och engelska sorter.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-03-2006, 15:30
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Kajsa @ 27-03-2006, 12:38)
          Sommartorparn
          Denna vinter har jag för första ggn haft växtlampa, i augusti tog jag skott av alla kära, och under lampan har pel. vuxit lite i vinter, men inte vilat helt som i garaget där jag har mörkt. Pelargonerna som stog under växtlampan är jättepigga med knoppar nu och pel. i garaget har just kommit fram, och som vanligt dör en del efter januari.
          Så jag tror att mörkret tar död på många, bättre övervintra ljust/ svalt.
          Vanliga större zonalpel. tycker jag verkar enklast i mitt mörka garage,
          så fort jag övervintrar ovanligare sorter blir det svårare i garaget.
          Så växtlampan är räddningen, så nöjd efter denna vinter, nu kanske jag vågar mig på fler miniatyrer/ dekorativpel. och engelska sorter.

Tack för redig förklaring! rolleyes.gif

Zonalpelargoner är det alltså man bör hålla sig till om man inte har möjlighet till extraljus eller sval förvaring. Sökte förgäves efter denna info på pelargonsällskapets hemsida där man lockar med vackra bilder på alla möjliga ovanliga sorter....

Nu har jag köpt lite häng-, äggskals-, fjärils- och dekorationspellisar i tron att dom var lika rustika som mina vanliga pellisar. Men OK, är dom snygga över sommaren o hösten så får jag vara nöjd med det.

Övervintring föresten..... Mina brukar blomma för fullt ända tills jag tvingar in dom i klädkammaren (litet fönster) för att få plats med adventsgrejerna. Hittills har jag låtit dom stå där till april/maj ibland juni, men vad jag förstår tar många fram dom redan i februari. Med andra ord, övervintringen är en bara en fråga om ett par månader !?

--------------------

Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-03-2006, 16:26
          Länk hit: #56

Medlem

Efter jul, feb mars har många pel. fått nog, långa hösten går bra.
          Har vattnat lite ibland/ eller helt torrt vissa år, men ingen skillnad.
          Men vänta till april med omplantering är nog för länge.
          Men vi har ju alla olika ställen vi övervintrar dom på, så man får
          testa sig fram efter sina förutsättningar/ sorter.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Margith
          Inlägg 27-03-2006, 16:36
          Länk hit: #57

Medlem

Om jag börjar med att säga, pelargoner behöver inte vila på vintern, det är en myt!
          Övervintringen handlar om vilka möjligheter man har.

Min erfarenhet är att en temperatur mellan 12-15 grader och lysrör "över huvudet" på dem, är det mest optimala. Då blommar dem och är fina året om!
          Nu är ju det lite svårt att ordna för de flesta av oss, men huvudregeln är: ju varmare du har dem, ju mer lyse behöver dem och tvärtom, ju mörkare du måste ställa dem, ju svalare måste de ha.
          Att ha de i fönstret vintern igenom fungerar alltså vanligtvis alldeles utmärkt, under förutsättning att du kan ordna med belysningen. Likaväl kan du ställa dem i mörka källaren om den håller en temperatur på 5-10 grader.

Stora, kraftiga exemplar av grönbladiga zonaler brukar klara mörka källaren alldeles utmärkt. Höststicklingar och dekorativa med mycket vitt på bladen har du större möjlighet att lyckas med om de får stå i fönstret med extrabelysning.

Jag kan tillägga att hängisar har jag aldrig lyckats övervintra, förrän i år! De var så fina i höstas att jag bestämde mig för att hänga dem i köksfönstret ett tag, innan de åkte i komposten. De lever och är fina ännu, trots att jag inte har annat än en liten, fjantig 15 W lampa i fönstrena.

Så prova dig fram, pelargoner är tåliga smile.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2006, 16:58
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Precis -det är visserligen svalt i sydafrika under deras vinter men knappast mörkt dygnet runt ...
          Mina har stått i +16-och högre med ljus sen september -de flesta har knoppar och ingen är död .
          jag har blivit pådyvlad de flesta sorter från häng,engelska, till zonal till doftande sorter

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-03-2006, 16:59
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Kajsa @ 27-03-2006, 16:26)
          Men vänta till april med omplantering är nog för länge.

Behöver dom verkligen omplanteras varje år?
          Brukar trycka ner ett par näringspinnar o så är det bra med det. wink.gif

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 27-03-2006, 17:49
          Länk hit: #60

Medlem

Pelargoner är hungriga, och en zonal utvecklar en väldans massa rötter på en sommar. Dessutom är det så att en pelargon som mår bra på hösten har större förutsättningar att överleva vintern.
          Jag kan alltså egentligen inte svara dig, men jag fortsätter att omplantera mina pelargoner varje vår smile.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon