Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Erbjudandet från Odla....
          HelenaF
          Inlägg 28-03-2006, 21:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill ha! rolleyes.gif Vi ska bygga pool med tillhörande altandäck och en del av de där växterna skulle bli väldans fina i krukor på altanen. Och i rabatterna runtom, tillsammans med de höga gräsen som vi har tänkt oss. smile.gif

Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla? Funderar främst på rosentstav, gladiolus, dahlia, freesia, iris, anemoner, kalla, narcisslilja och montbretia. Ja, det blir ju inte alla såklart (så stor altan blir det inte) men några av dem kanske. Vilka kan jag starta med nu och vilka är det för sent för?

--------------------
          Helena

Citera
          stina
          Inlägg 29-03-2006, 07:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (HelenaF @ 28-03-2006, 21:23)
          Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill ha! rolleyes.gif Vi ska bygga pool med tillhörande altandäck och en del av de där växterna skulle bli väldans fina i krukor på altanen. Och i rabatterna runtom, tillsammans med de höga gräsen som vi har tänkt oss. smile.gif

Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla? Funderar främst på rosentstav, gladiolus, dahlia, freesia, iris, anemoner, kalla, narcisslilja och montbretia. Ja, det blir ju inte alla såklart (så stor altan blir det inte) men några av dem kanske. Vilka kan jag starta med nu och vilka är det för sent för?

Det har gått ut ett nytt erbjudande med perenner här i dagarna!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 29-03-2006, 09:21
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (HelenaF @ 28-03-2006, 21:23)
          Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla?

Rosentstav (som är en perenn), gladiolus, dahlia, anemoner, har jag erfarenhet av. Ingen av dem är försent att börja ned nu. Nästan tvärtom!
          Gladiolerna sätter jag i landet i slutet på maj. Då blommar de ganska sent på sommaren vilket jag gillar eftersom jag då plockar in dem till snitt. Man kan förodla dem i krukor inne om man vill att de ska blomma tidigare. Anemoner gör jag likadant med, men de kommer fortare. Dahliorna brukar jag låta starta inne, jag bor ju i zon 5 så sommaren är kort. tongue.gif Och de är väldigt frostkänsliga. Men jag har inte börjat än, vi har minst 2 månader kvar till sista frost här. Kanske i slutet på april eller något sånt, svårt att minnas! Höga dahlior blommar senare än låga tycker jag.
          Rosenstav är som sagt perenn, den kommer nog inte att blomma första året. unsure.gif Köper du den nu så ska du nog sätta den i kruka tillsvidare och låta den stå svalt inne tills du kan plantera den ute. Risken är att roten torka om du bara spara den tills du kan gräva ute.
          Förhoppningsvis rycker fler forumister in och svarar på dina frågor. De kanske har andra erfarenheter än jag. smile.gif sleep.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-03-2006, 09:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

nej , jag har inte beställt -krukväxtknölar som ska tas in före frost har jag slutat med:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 29-03-2006, 09:32
          Länk hit: #25

Gäster

Jag betraktar mina gladioler och anemoner som "ettåringar". Dvs jag tar aldrig in och vinterförvarar dem. Jag har provat, men de nyköpta lökarna är mycket finare än de övervintrade hos mig. 40 gladioler för 40 kr (Coop) ger mycket snittblomsglädje för pengarna tycker jag. Dahlior spar jag ibland och ibland inte, beroende på humöret fram på höstkanten! biggrin.gif
          Just nu har jag inga kvar. rolleyes.gif

Citera
          renate
          Inlägg 29-03-2006, 09:52
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Idag var jag tvungen att köper lite,det blev 2 Nävor och den vita Höstanemonen.
          Lökar och knölar som måste tas upp intressera mig inte.
          Under 200:- haha rolleyes.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 29-03-2006, 11:51
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Klick,klick,kiiick sa det när jag såg erbjudandet wub.gif
          Hur mycket törs jag inte säga,någon kan ju se det och det vore inte bra
          eftersom någon tycker att det börjar bli trångt i huset biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          (nävor,hostor,dagliljor,pioner,alunrot,höstflox)

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          kristerh
          Inlägg 29-03-2006, 12:23
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (ewa zon 3 @ 28-03-2006, 15:55)
          CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 14:46)
          Måste säga att jag är väldigt sugen på en hel del;) många är rena läckerbitarna. Får sova på saken men jag vet hur det slutar laugh.gif
          krister

Sov inte för länge bara laugh.gif laugh.gif dom kanske tar sluuut ohmy.gif
          vill bara retas lite wink.gif

/Ewa

Nu har jag sovit klart rolleyes.gif och handlade för 881:-
          det blev:
          Höstflox Blue Paradise 5st
          Daglilja Nile Crane5 st och Joan Senior 4st,
          Höstanemon margarete 4st och Whirlwind4 st.
          Tänk att få snygga blommor som dessutom luktar wub.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lyckero
          Inlägg 29-03-2006, 12:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Så´n tur att jag inte sovit på saken - så mycket har jag inte råd att handla för just nu. Men det där om att man kan få trösta sig över att inte vara med på trädgårdsmässan köper jag med hull och hår!!!!
          Då tjänade jag nog en hel del... För bara resan går ju minst på en tusenlapp... Oj vad rik jag blev nu!!!!!
          Lyckero

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 29-03-2006, 14:14
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Att det ska va så svårt att hålla sig ifrån smile.gif
          nu fick dom vingar igen, hundralapparna rolleyes.gif

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Helen B
          Inlägg 29-03-2006, 14:50
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 4 464

I höstas fixade jag till en rabatt som är 4,5 m x 1,5. Ramen beställde jag hos en smed. Nu har jag beställt hos odla jättevallmo "black and white" samt alunrot "stormy seas"(mörk)
          som jag ska ha i rabatten. Tillsammans med det ska jag ha gräs, rörven "karl foerster" och massor av annat som jag inte har kommit på ännu. Jag längtar tills man kan börja påta!!! smile.gif

--------------------
          Hälsningar Helen
          user posted image

Citera
          fruberglund
          Inlägg 29-03-2006, 17:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Undrar om nån vet om höstanemonen "Whirlwind" (den vita) inte är helt härdig? Köpte den förra året men den dog (två plantor). Nu har jag beställt den igen (jag är envis, jag vet) och ska prova igen. Tror att den kanske frös för att jag hade planterat den i mitt rabatthjul

Vad tror ni? Jag ska sätta de nya i en "vanlig" rabatt och hoppas på det bästa den här gången tongue.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          HelenaF
          Inlägg 29-03-2006, 17:59
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Tack till er, framför allt Eva, som har svarat på om det är för sent för lökarna. Det var det visst inte alls tongue.gif så nu måste jag bestämma mig för vilka jag ska ha, det kan bli knepigt blink.gif det finns ju så mycket fint!

Jag har nog tänkt göra som Eva och låta dem vara ettåringar, vi har inget bra utrymme för vinterförvaring av växter. Dessutom brukar intresset för trädgårdsarbete minska lite framåt hösten... laugh.gif

--------------------
          Helena

Citera
          lyckero
          Inlägg 29-03-2006, 19:02
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Fru Berglund!
          Jag tror att "Whirlwind" är lite känsligare än den vanliga "robusta" modellen. Försök med vintertäckning och väldränerat nästa gång. Jag har inte haft något problem med den i zon 1.
          Lyckero

Citera
          Mattsson
          Inlägg 29-03-2006, 20:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

Ajajajaj, det där var ju inte bra.... Eller jo, fast, jag borde ta det lugnt och se vad som kommer upp från förra årets sena planteringar, men... asch! Det bidde 5 lila och 5 rosa nävor (och pling, där fick man bonusen). Och tre bolltistlar... Skulle velat handla mer, den där vit/rosa pionen såg fantastiskt fin ut. För att inte tala om den rosa, enkla. Och rosa Astillben... och den lila.... Och den där lila/gula dagliljan... Gah! wacko.gif

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 30-03-2006, 13:10
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Nu kunde jag inte behärska mig längre sleep.gif . Det blev lite perenner, trots att jag bestämt mig för att ligga lågt i väntan på omplaneringen av den uppgrävda trädgården (vattenläckan i november) smile.gif. Är så sugen på att göra en liten, liten berså med plats för 2 små stolar och ett litet bord wub.gif . Frågan är bara vad man planterar som "vindskydd" wink.gif . Har någon ett bra tips på snabbväxande buskar/häckplantor?

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-03-2026, 06:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon