Hej på er! Fasantuppen som håller till i trädgården sedan i vintras har skadat sitt vänstra ben. I går låg den vid foten av Jeffrey tallen, jag har fodrat fåglarna där under vintern. Det såg lite märkligt ut men jag funderade inte på det. I dag såg jag den först invid körsbärsträdet. När jag hämtade posten låg den kvar, det var ovanligt för den brukar springa sin väg när man kommer så nära. Nu ser jag den hoppar på högra ibland men har så ont i sitt vänstra ben att den mest bara vill ligga och blunda.
Den äter liggande av fodret och flyttar sig bara lite emellanåt. Han ligger så nära utanför fönstret att det går att se hur den andas.
För en stund sedan var den uppe med bröstet vänt mot mig. Det gick inte att urskilja om det var blod eller bara foten som var upplyft på vänstra sidan.
Vad ska man göra? Hoppas på att den klarar sig med lite mera foder? Blir han anfallen nu av nåt rovdjur så går det illa. Funderar på att vänta tills det blir mörkt och då fånga in honom och se vilken skada han har. Att försöka nu blir säkert hans död – han kommer att försöka fly och det har han knappast krafter till.
MVH Sven
|