Full version: Skadad fasan
aqualis
Hej på er!
Fasantuppen som håller till i trädgården sedan i vintras har skadat sitt vänstra ben.
I går låg den vid foten av Jeffrey tallen, jag har fodrat fåglarna där under vintern. Det såg lite märkligt ut men jag funderade inte på det.
I dag såg jag den först invid körsbärsträdet. När jag hämtade posten låg den kvar, det var ovanligt för den brukar springa sin väg när man kommer så nära.
Nu ser jag den hoppar på högra ibland men har så ont i sitt vänstra ben att den mest bara vill ligga och blunda.

Den äter liggande av fodret och flyttar sig bara lite emellanåt. Han ligger så nära utanför fönstret att det går att se hur den andas.

För en stund sedan var den uppe med bröstet vänt mot mig. Det gick inte att urskilja om det var blod eller bara foten som var upplyft på vänstra sidan.

Vad ska man göra? Hoppas på att den klarar sig med lite mera foder? Blir han anfallen nu av nåt rovdjur så går det illa.
Funderar på att vänta tills det blir mörkt och då fånga in honom och se vilken skada han har.
Att försöka nu blir säkert hans död – han kommer att försöka fly och det har han knappast krafter till.

MVH
Sven
pejori
jag hade nog tagit in den och kollat hur det ser ut.
är det inte allt för illa åtgånget, så fixar det sig med lite konvalesens...
i värsa fall, får du nacka den sad.gif sad.gif sad.gif
aqualis
Ja Jag ska försöka.
Den flyttade sig nyss. Den har vänstra foten kvar.
Kan inte begripa hur den kan ha skadat sig.
Häromkring finns inget som rimligen kan vara orsaken. Det är ganska långt till trafikerad väg.
Hoppas att det åtminstone inte är någon som skjutit på den.
Sven
Lars-Olof Arvids
Här kanske kan vara ett ställe att söka hjälp: http://www.kfv.se/

Olle
Gossen Ruda
Hmm, fågelinfluensan kan även drabba hönsfåglar. Vad är symptomen på viruset?
aqualis
Hej gossen ruda

Någon risk för influensan är det inte. Värre eller kanske bättre är att den just flög upp i valnötsträdet. Den tänker nog sitta där i natt. Sitter en fem meter upp inne grenverket så det är knappast nån mening att ens försöka fånga den.
Lägger ut lite mer foder i stället.

Sven
KURT
Det kan vara rovdjur (t ex en katt). Men den kan också ha fastnat i något. Ofta kan fåglar klara sig utan ett ben, men just fasaner är ju verkligen beroende av att ha fungerande ben.
aqualis
Hej på er!

Är lite undrande över att den satte sig i valnöten. Har aldrig tidigare sett fasaner bete sig på det sättet. Den verkar dessutom ha bra mörkerseende. Jag gick ut för att kolla den när det hade blivit riktigt mörkt ute. Den blev störd så den bytte sittplats. Det gick utan problem, så den måste ju ha sett grenarna i mörkret.

Jag har för mig att fasaner håller till på marken även under natten? Är det fel?

Med vänlig hälsning
Sven
Sten Ch
Fasaner kan stanna på marken över natten, men bara hönor med små kycklingar eller sådana som lever ute på öppen mark där det inte finns träd. Annars träar de som de flesta andra hönsfåglar. Hos oss är det bara ripor, rapphöns och vaktel som sover på marken. Orre, tjäder, järpe och fasan träar, precis som tamhönd om de får chansen. Det är väl kul med en fasantupp i valnötsträdet? Oftast är det ett väldigt liv på dem just som de träat, fasantupparna alltså. Hönsen är tysta. Men tupparna skrockar och har sig innan de slår sig till ro med huvudet under vingen. Fortsätt att ge den mat, så klarar den sig nog. Att fasanen låg ner behöver inte betyda att den har det svårt. Den kanske bara var mätt och belåten. Då ligger de gärna och tar det lugnt i en solstrimma.
pejori
skulle vara kul och veta hur det har gått för den? wub.gif wub.gif
aqualis
Hej pejori

På torsdagskvällen satt den i valnöten igen strax innan skymningen. Lite senare försvann den och var osynlig under hela gårdagen.
För någon timma sedan var den tillbaka sittande under cornus masen.
Den är i bättre skick nu. Putsade fjädrarna gödslade gräsmattan innan den hoppade på ett ben till foderplatsen.
Vi får väl se tiden an och hoppas på att benet läker av sig själv.

MVH Sven
pejori
härligt!!! smile.gif
att han putsade sig, är ett gott tecken.... smile.gif
han klarar sig gott med ett ben, bara värken släpper så... wub.gif
så det låter lovande för den smile.gif
aqualis
Det finns tydligen viktigare saker än skadade ben.

För en stund sedan dök det upp en till tupp. Den utmanade den halte med ett riktigt råkurr som följd. Det var viktigare att slåss än att ta notis om åskådare ett par steg ifrån.
Den halte blev förföljd tvungen att fly fältet luftledes.

Undrar om det kan vara en skada från tidigare råkurr som den dras med?
Det går ju väldigt våldsamt till.

Sven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon