Japp, då är det dags att planera årets potatissäsong på allvar

Jag tänkte att det kan ju inte skada att försöka kolla på det utbud som finns i Sverige, av sättpotatisar, för att se om det finns några roliga sorter att prova på.
Matpotatis som man köper ska man ju helst inte använda som sättpotatis, SPECIELLT INTE sådan som är importerad från europeiska fastlandet eller nordafrika!
Utbudet i butikerna verkar domineras av Stubbetorps sättpotatisar. Inget fel med det. Men det blir ju lite tröttsamt att år efter år titta på nästan samma sortiment. Visst, några nyheter är det varje år.
Hur som helst. Jag var på Blomsterlandet (Uddevalla, råkade ha vägarna förbi). Inget superstort sortiment, åtminstone inte än, men potatisarna såg bra ut. Från Stubbetorp.
Sortimentet de erbjöd bestod av "det gamla vanliga", dvs,
Swift, Minerva, Rocket, Amandine, Mandel, hm, ja, jag lade inte alla på minnet. Inget fel på dem som sagt, men de intresserar mig inte i år.
Men, jag fastnade för Stubbetorps "Gourmetlåda". Aningen för dyr, 119kr, men, drar man upp ett par extra fåror i åkern så tjänar man ju in pengarna i slutändan.
I lådan ingår sorterna
Marine, Josephine, Cherie och Amandine. Amandine vet jag är bra, av de övriga tre har jag högst förväntningar på Marine, en tidig sort som påstås tåla köld relativt bra. Såsom västkustbo låter namnet rätt bra också, det andas hav. Och sorten är väl egentligen från Normandie tror jag. Kanske. Hm. Strunt samma, såhär ser de ut :
Marine:
Beskrivning : Tidig, formen smått oval, regelbunden, grunda ögon, gult skal och kött. Plantan blir medelhög och breder inte ut sig alltför mycket. Sägs blomma mycket med blå blommor. Sorten registrerades 1994, så det är fortfarande ett småbarn i potatisvärlden.
Joséphine:
Beskrivning : Medeltidig, formen avlång, grunda ögon, gult skal, ljusgult fast kött. Plantan kan bli hög medmörka blad. Vita blommor, ibland i stor omfattning. Registrerad 2000, så den är fortfarande på betatestning kan man säga. Av sparristyp.
Cherie:
Beskrivning : Tidig, formen avlång, jämnt rött skal, grunda ögon, ljusgult fast kött. Hög planta med många och klart gröna stora blad. Rödvioletta blomor i medelstort antal. Registrerad 1997, verkar ha haft stor framgång som salladspotatis.
Amandine:
Beskrivning : Tidig, formen avlång, väldigt grunda ögon, gult skal, fast gult kött. Medelhög, ibland låg planta. Rödvioletta blommor, de flesta plantor får medelmånga blommor. Har inte själv räknat

Tål skorv bra, verkar inte vara överkänslig mot andra sjukdomar heller. Går bra i både lerig och sandig jord. Verkar funka i samma jordar som potatisen Sava, om det säger något. God! Av mandeltyp, Amandine betyder tydligen den lilla mandeln eller nåt sånt.
Informationen ovan är det jag fått fram genom att googla nån fransk potatissida, Stubbetorp ger tyvärr rätt så lite information på sin hemsida. Amandine har jag egna erfarenheter av, så den beskrivningen är kanske mer att lita:) (Jag skriver inget om smaken på dem jag inte själv provat)
Utöver ovanstående sorter så ligger följande sorter på groning, jag orkar inte ta fram bilder nu, kompletterar kanske inlägget om nån dag, det går att söka i forumet och hitta en del som jag svamlade förra året :
Early Rose ("Rosar") (mycket god, tidig, groddarna kommer fint, i mängder. Amerikansk 1800-talssort)
Swift (tidig, som höres på namnet, inte min favorit men helt ok)
King Edward (god, mjölig, potatisarnas potatis nästan, sjukdomskänslig men brukar gå ok hos oss. Tidigt 1900-tal, brittisk)
Blå Kongo (blå i både skal och kött, påminner om King Edward i övrigt. 1800-tal, okänt ursprung)
Mandelpotatis (gula varianten, sena 1800-talet -den blå varianten är äldre)
Sava (dansk, medelsen, tål skorv, funkar bra hos oss vad gäller sjukdomar)
Beate (norsk, god, tål lagring ok, rödaktigt skal, den potatisen vi har flest av och skördar sist, vi äter den hela vintern)
Alla ovanstående kan rekommenderas, men Blå Kongo bör nog odlas mer som "kuriosa", den gav ojämn skörd. Bra i en del plantor, mindre under andra.
Hm, har säkert glömt några. Det kommer fler

Och, jag som skulle skära ner på antalet potätsorter i år...ajajaj...ja, ni vet ju hur det blir när man börjar odla
Men, nu till orsaken att jag skrev inlägget : Vilka potatisar ska ni sätta? Och var har ni hittat dem? Var hittar man potatis från andra leverantörer än Stubbetorp? Weibulls, säljer inte de sånt? Vem är återförsäljare åt dem? Exempelvis.
Folk som har vägarna förbi till Danmark, Norge eller kanske Storbritannien passar GIVETVIS på att plocka med sig några sorters sättpotatis hem