| |
|
  |
Potatistråden 2006, Potatis, potatis, potatis... |
|
|
|
|
06-04-2006, 08:16
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 6 950

|
Jo jag har en hel del odlings projekt som jag ska landsätta i grönområdena nära min bostad. Kan hända att det får en egen tråd så småningom Nåväl, jag har en liten fråga.. när ska potatisen sättas? Så fort tjälen försvunnit eller måste jorden hålla en viss temperatur? Ska man förgro dem månne? Förlåt för att jag är potatisnovis
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2006, 17:43
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
Cherie, Josephine och Marine finns bara i gourmetlådan med amandine. Det är bara Amandine som finns att köpa separat av dem!
Vi testade potatis på Din Trädgård i Örebro. (Mässan) Tydligen gick Josephine och Amandine hem bäst. Fast Marine var inte långt efter. Jag har köpt en gorumetlåda, fast vill egentligen bara ha Marine, tyckte den verkade så bra på info-lapparna vi har på jobbet!
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2006, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 7 407

|
Vilka potatissorter ska jag välja? Kan nån hjälpa mej? Har inte läst hela tråden. Jag har skaffat mej en stooor kolonilott där jag tänkte odla bla potäter. Tänkte odla nån tidig sort, nån rolig sort (typ sparris- eller mandel-) och två sorter som går bra att lagra. Är det nån som har några tips på bra sorter som är lätta att odla och lätta att få tag på? Jag är nybörjare på just potatis, har odlat lite annat hemma i trädgården förut. Eller är det bättre att odla många olika sorter för att se vad som funkar? Hur många kvadratmeter räcker en påse sättpotatis till?
mvh gummigutta
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2006, 23:48
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Det är bättre att odla flera olika sorter menar jag. Dels går olika potatis bra i olika jordar och olika klimat/väder, dels är ju smaken olika hos oss människor  Man får prova sig fram. Sorter som går att få tag på "överallt" är exempelvis : *Tidiga : Silla -god, sägs tåla angrepp från insekter bra. Vi har inte satt den på några år, men jag kan inte minnas nåt direkt fel med den  *Medeltidig : Amandine, går ok att lagra fram till jul. Längre säger en del, kortare säger andra. En av sorterna som tål vår dåliga leriga jord bäst. Fransk potatis med mandelutseende. *Sen : Roda, går bra att lagra. (har inte provat denna själv, men tror den är ett av de bästa alternativen idag) *Sen : Asterix, god och lagringssäker sort. Verkade dock få en del skorv i blöt och tung lerjord hos oss. Roliga sorter : Blå kongo och Cherie (små röda). Blå Kongo är god, men bör stå i bra jord, och inte för länge för då blir skalet mindre vackert. Vacker potatisplanta med vackra blommor har den också. Jag har dålig koll på de sena potatisarna som säljs som sättpotatis i Sverige, vi odlar sedan gammalt mestadels norska sena potatisar. Förutom King Edward som vi sätter vissa år, den är god och jag tycker den är mer lättodlad än sitt rykte. Man kan ju prova, går det inte så går det inte. Känns som att folk flest inte längre lagrar potatis fram till våren, utan mest odlar för att äta under sommaren? Mer information går att hitta på exempelvis http://www.stubbetorppotatis.nu , de verkar vara största leverantören av sättpotatisar. Jag skulle gärna länka till andra, men hittar inga som säljer till vanliga butiker/allmänhet
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2006, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 4 160

|
Jag läste i en bok om en sort som ska heta Provita, ngn som vet var jag kan hitta den?
/Frida
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2006, 21:02
|

Validating

|
Jag har aldrig sett sorten, men den finns med på SMAKs sortlista vilket innebär att den nog sålts som matpotatis nånstans. Vilka egenskaper läste du om som gjorde att du fann den intressant? Det är en holländsk sort enligt SMAK, förresten. http://www.smak.se/sorter.htm
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2006, 17:10
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 4 160

|
CITAT (Pirum @ 17-04-2006, 21:02) Vilka egenskaper läste du om som gjorde att du fann den intressant? Det är en holländsk sort enligt SMAK, förresten. http://www.smak.se/sorter.htmI boken står det att den är resistent mot kräfta och nematoder och kan stå länge utan att överväxa samt har goda lagringsegenskaper. Men nu när jag läste hos SMAK att den kokar sönder lätt är det inte lika intressant längre. Kanske tips på annan bra liknande men mer fast sort? Frida
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2006, 18:01
|

Validating

|
Asterix, Hertha och Fakse kanske. De är alla resistenta mot kräfta och nematoder, samt är fastkokande. De går dessutom bra att lagra. Har inte sett Provita så jag vet inte om de utseendemässigt liknar. En del föredrar ju rödskalig potatis, andra inte. Den enda jag odlat själv är Asterix, de smakade gott och växte ok. Vill dock minnas att skalet blev aningen ovackert i vår lerjord, men, det är kanske ett skönhetsfel man kan stå ut med. Enligt en norsk skrift jag har så är Asterix en potatis som inte brukar "förväxa sig", så den kan stå kvar i jorden ganska länge. http://www.stubbetorppotatis.nu/Documents/.../bildarkiv3.htm
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2006, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Jag har odlat Asterix i flera år och är helnöjd med den. Den är god och fast även efter kokning. Mina föräldrar tycker till och med att den är för fast...
Vattnar man ordentligt blir knölarna riktigt stora. För två säsonger sedan hade jag några som vägde 400-500 gram styck. De var som mina handflator.
Men jag tror Pirum har rätt i sin iaktagelse, Asterix får lätt skorv i tung lerjord, vilket jag har.
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2006, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
Jag undrar ochså när det är dags att sätta potatis? Har aldrig provat det förut, men tänkte nu göra ett försök även i potatislandet Lisa
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 6 499

|
Hej igen på er allahopa! Änteligen har man krypit ur vinteridet, och kan börja böka i backen igen!
Såg att någon undrade om sorten Provita. Jag odlade den får några år sedan, och den gav stora fina, något tillplattade knölar. Jag tyckte den var riktigt god, och den hade bra lagringsegenskaper. Efter några år fick jag dock sämre och sämre avkastning (från mitt egna sparade utsäde), så jag slutade med den.
För stunden ligger följande sorter och "groddar till sig":
Herta (utmärkt sort, håller hela vintern, god avkastning) Gul Mandel (fick jättestorlekar i fjol! Pärornas Rolls Royce enligt mig!) Blå Mandel (mjölig, god, gammal sort)
Åsså köper jag nog en påse riktigt tidig potatis senare, kanske Mari bard som jag hade i fjol....eller nån annan...
Enligt mig är riktigt brunnen hästskit den bästa gödningen för potatis! Jag har ibland använt NPK när det inte gått att få tag på bra dynga, och det funkar också bra. Men det känns ju bättre med "riktig" gödsel...
--------------------
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2006, 10:21
|

Validating

|
Hepp, så har man satt den mesta potatisen iaf. Några roliga bilder blir det väl inte än, men ska ta en hel hoper när de börjar växa och såklart blomma. Men, här är några bilder, bland annat på GRODDAR som jag satt : Early Rose, Rosar som längtar efter att få komma under jord. Mandelpotatis med groddar. Marine med groddar. Har inte provat denna sort tidigare, spännande.  Groddar från Early Rose. Jag bröt av 5 groddar, från 5 potäter, eftersom de ändå hade så många.  Och så planterade jag dem i 5 sådana här småkrukor. Jag stack ner dem så att de precis ser dagsljus, sen vattnar jag dem noga så att de inte torkar ut. När de fått rotsystem och växt till sig så får de ny bostad i en pallkrage  Där sköts de precis som andra potatisar, med kupning etc. Har lite dåligt minne men vill tro att förra årets pallkragepotäter gav en ca 5-6 potatisar i fin storlek, styck. Ändring : gjorde bilderna mindre så de laddar snabbare
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2006, 16:53
|

Validating

|
Jahopp, sådär 5-6 dagar senare så ser ovannämnda Early Rose-grodd ut såhär:  (jag har även slängt på lite extra jord) Den har stått i ouppvärmt växthus hela kalla veckan, men den har redan fått rötter ner till botten av krukan:  Om en vecka eller så så kanske den får ny bostad i en pallkrage Att använda groddar är även ett perfekt sätt att enkelt få några extra potatissorter från vänner och bekanta. Eller tvärtom
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2006, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 6 445

|
Nybörjare på potatis är man ju då...  Men nån gång ska va den första & i år är det alltså dags. Nu när vi blivit med hus & trädgård. Men.... När ska man sätta potatis i zon 5?? Vilken sort lämpar sig bäst???
--------------------
***************************** Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2006, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (Tatta @ 21-05-2006, 23:10) Nybörjare på potatis är man ju då...  Men nån gång ska va den första & i år är det alltså dags. Nu när vi blivit med hus & trädgård. Men.... När ska man sätta potatis i zon 5?? Vilken sort lämpar sig bäst???  När det är runt +8 i marken kan du sätta potatis. Vad man väljer för sort beror på vad man vill ha för potatis fast, mjölig, tidig, sen, sjukdomsresistent etc. Fördelen med att odla potatis längre upp i landet är att ju längre norrut man odlar desto mindre sjukdomar brukar det finnas på potatisen.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2006, 21:24
|

Medlem

|
Så en termometer är med andra ord på sin plats? Det där med sjukdommarna lät ju ypperligt
--------------------
***************************** Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2006, 21:27
|

Validating

|
Zon 5 kan ju vara ganska långt norrut, ovanför fina staden Skellefteå. Och även långt ner i syd.  Långt norrut bör man väl såklart satsa på mandelpotatis som en av sorterna, den sägs ju fungera bättre i de långa ljusa sommarnätterna. Samt kan vara känsligare för bladmögel i de mer södra regionerna antar jag. Men jag gör som alltid, rekommenderar Amandine åt den som vill prova att odla potatis  God, medelfast (typ) och ganska frisk potatis. Ser trevlig ut. Blommar fint. Ganska tidig. Ingen potatis att lagra hela vintern dock, även om det säkert går om man vill.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2006, 21:30
|

Medlem

|
Tack  För min del är zon 5 i Umeåtrakten. Men jag ska kolla efter sorten du rekommendera på vår lokala trädgårdshandel (dags att stödja landsbygden!!!  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|