Nya bra fruktträd finns på Gränna plantskola. Som Anna frisk och inga mask smakar som gravensteiner eller Falläng De Jong som Ingrid Marie zon 5 . Denna plantskola har Grundstammar Antonovka eller B9 i styckvis och ympris av alla de slag. Ympverktyg på JULA i Skara för 200:- som kostar 900:- + frakt på internet i tysland. Behöver du hjälp så hör av dig. fruktträd i kräftregion sätts på krage med singel i botten sedan sandblandad jord med kogödsel år två överst. Ni som spyr Svampsjukdomar och kräfta städe vår och höst och spruta så kan du hålla stången men köp färdiga träd nu och ta bort de dåliga omgående. Tänk på grannarna. Här i zon 5 har alla som har tranparant blanch kräfta på sina i Västerboten. Jag hoppas att jag aldrig blir så cenil att jag skaffar det då det finns ytbytes träd som är friska och med längre hållbarhet. I Sveriges miljö mäste de som har resistenta träd spruta för att TILLSKYDDARNA för näringen inte vågar säga rent ut "Bort " med skräpet ersätt det med friskt material. Friska grundstammar och friskt ympris nu i vår. ( Du som är fattig och ej har råd med nya träd ta bort de gamla sjuka och tala med träggårdsföreningar de borde hjälpå att ympa år er om det inte är i senaste laget. Men det är bara bra om du blir av med det sjuka omgående för det borde alldrig kommit hit om rådgivarna sakt sanningen.
--------------------
|