Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Feta mår bättre
          Hannele
          Inlägg 05-04-2006, 10:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (LadyG @ 05-04-2006, 10:38)
          men måttbandet rapporterar en omfångsminskning.
          Så, ska man då bry sig om BMI alls?

Ja, måttbandet är ofta bättre än våg.
          Kvinnors midja ska vara under 88 cm för att vara hälsosamt, män 102 cm.
          Det är bra mått, större siffror indikerar ofta dåliga kolestrolvärden och annat.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-04-2006, 11:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Hannele @ 05-04-2006, 11:53)

Det är bra mått, större siffror indikerar ofta dåliga kolestrolvärden och annat.

I så fall är det lugnt för min del iaf, trots att jag är tung och har ett BMI som skriker fetma tongue.gif

Till saken hör att blodtrycket blivit mycket bättre, alla blodvärden och sådant är bättre och konditionen (som var obefintlig förr) är bra. Så i ljuset av läkarundersökningens rapport känns mitt BMI löjligt fel.

Det var delvis tack vare er här på Odla som jag började tänka på det, att man inte skulle ta BMI på så stort allvar. Innan oroade jag mig för att jag var fet - när jag ju egentligen är vältränad! - för att BMI sa det.

Det kan bli så fel om man inte är vaken smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Rapchic
          Inlägg 05-04-2006, 11:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

men bmi räknas ju inte när man tränar, eller va ja ska säga 1 l muskler väger mer än 1 l fett om man tränar ska man inte lika noga kolla påbm... min målvikt är 60 kgväger ca 57 nu för då skulle jag vara överviktig enligt bmi (alltså jag vill gå upp i muskler)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-04-2006, 11:18
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Det bästa är ju att titta i spegeln! smile.gif Det är inte bra att vara underviktig heller om man går och fryser jämt som någon skrev.

Men nu var det ju tal om fetma och inte vanlig trivselvikt eller övervikt. Fetma är ju en rejäl hälsorisk och jag har svårt för att tro att de som verkligen lider av fetma mår riktigt bra. Men det kan vara en fördom förstås. De ser i alla fall väldigt ansträngda ut och jag vågar inte tänka på hur det ser ut på insidan.

Man kan inte säga att våra midjemått inte ska överstiga ett visst mått. Det är förhållandet mellan midjemåttet och höftmåttet som räknas.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rapchic
          Inlägg 05-04-2006, 11:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

och hur man mår har nog mycket med att självförtroende..
          om man blivit mobbad... vilken vikt man har haft förut m.m att göra
          vadhette han som i tv gick upp flera kilo, boxare,
          ja ja han blev ju deprimerad när han gick up... det är ju från person till person

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          stina
          Inlägg 05-04-2006, 13:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (LadyG @ 05-04-2006, 11:38)
          Jag har aldrig mått så dåligt som när jag vägde 54 kilo. Jag är 160 cm. Alla ojade sig och tyckte jag var smal (berömde mig dessutom) men jag orkade ingenting och frös jämt.

Två barn och tio år senare hade jag gått upp i vikt till 75 kilo. "Vojna vojne, vad du gått upp" hette det då. Och det var nog för mycket mys och för lite muskler, det kan jag hålla med om. Så jag började träna.

Nu väger jag hela 80 kilo, men måttbandet rapporterar en omfångsminskning.

Så, ska man då bry sig om BMI alls? Jag lyfter en karl på 120 kilo, om jag måste. Jag kan springa, slåss och brottas i två timmar.

Men mitt BMI säger att jag är fet.

Man ska inte bry sig så mycket om BMI och vad omvärlden tycker. Sakta ner lite, vänd uppmärksamheten mot din kropp och känn efter vad DEN tycker. Är den nöjd? Ja, då väger du bra som du gör och då kan du också vara nöjd.

Ja det där med vikt och bmi är verkligen individuellt!

Jag väger också 54 kg, är 162 cm och mår ändå som en prinsessa och har en sjuhelsikes ork och kondis. Har aldrig mått så här bra rent fysiskt som nu när jag väger så pass lite som jag gör. Mitt bmi är väl normalt, men jag har mycket muskler som väger och alltså väldigt lite fett på kroppen. Fast jag fryser inte....

/Stina

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-04-2006, 13:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (LadyG @ 05-04-2006, 11:04)
          Till saken hör att blodtrycket blivit mycket bättre, alla blodvärden och sådant är bättre och konditionen (som var obefintlig förr) är bra. Så i ljuset av läkarundersökningens rapport känns mitt BMI löjligt fel.

Ja, träning sänker blodtryck och ger bättre blodvärden.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          stina
          Inlägg 05-04-2006, 13:14
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (LadyG @ 05-04-2006, 12:04)
          CITAT (Hannele @ 05-04-2006, 11:53)

I så fall är det lugnt för min del iaf, trots att jag är tung och har ett BMI som skriker fetma tongue.gif

Det var delvis tack vare er här på Odla som jag började tänka på det, att man inte skulle ta BMI på så stort allvar. Innan oroade jag mig för att jag var fet - när jag ju egentligen är vältränad! - för att BMI sa det.

Det kan bli så fel om man inte är vaken smile.gif

Tack LadyG, jag har sett dej på kort och kan med det bestämdaste intyga: Du är INTE på något sätt överviktig!! Maken till vältränad tjej alltså!!! Dej skulle jag som jag tidigare sagt inte vilja få på halsen om du var arg! Då skulle jag vara glad att jag tränar så mycket löpning åsså skulle jag försöka kuta ifrån dej! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-04-2006, 12:33
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (stina @ 05-04-2006, 14:14)
          Tack LadyG, jag har sett dej på kort och kan med det bestämdaste intyga: Du är INTE på något sätt överviktig!! Maken till vältränad tjej alltså!!! Dej skulle jag som jag tidigare sagt inte vilja få på halsen om du var arg! Då skulle jag vara glad att jag tränar så mycket löpning åsså skulle jag försöka kuta ifrån dej! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Tack wub.gif

Fast det sitter ganska mycket i huvudet, tron att man är fet (eller tron att man inte är det i somliga fall). Det kan ta lång tid att vänja sig vid det verkliga kroppen, alla har ju en kroppsuppfattning, även om den är skev för somliga.

Min kroppsuppfattning är ganska off just nu, eftersom jag mentalt är kvar i fel läge så att säga. Men första steget mot en korrekt självuppfattning är ju att bli medveten om att man är ute och cyklar.

Det tar längre tid för hjärnan att vänja sig än det gör för kroppen att gå ner i vikt. smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 07-04-2006, 12:37
          Länk hit: #30

Medlem

Håller med till fullo! Jag håller så långsamt på att fatta att jag faktiskt inte är mullig och "bastant"... Det blir som tydligast när jag ser mig själv i spegeln på gruppträningarna ihop med dom andra - då ser jag att jag faktiskt är ganska liten. Men jag känner mej som en cylinder - en kort sådan visserligen.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-04-2006, 13:10
          Länk hit: #31

Medlem

Man märker det när man ska köpa kläder, att huvudet inte är med på noterna, när man tar fel storlekar.

Det borde vara terapeutiskt att köpa kläder med andra ord, fast jag tycker bara det är traumatiskt. Jag känner mig som en flodhäst i båsen!

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 07-04-2006, 13:12
          Länk hit: #32

Medlem

Vem gör inte det! För att inte tala om det fruktansvärda ljuset.... Finns det något värre än att köpa badkläder innan sommaren???? ohmy.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-04-2006, 13:13
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (stina @ 07-04-2006, 14:12)
          Vem gör inte det! För att inte tala om det fruktansvärda ljuset.... Finns det något värre än att köpa badkläder innan sommaren???? ohmy.gif

Totalt osmickrande ljus så att man känner sig riktigt deprimerad när man kommer ut därifrån... USH! Jag har svårt att tänka mig något hemskare - det är nog därför jag har samma bikini fortfarande smile.gif

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-04-2006, 13:21
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (LadyG @ 07-04-2006, 13:10)
          Man märker det när man ska köpa kläder, att huvudet inte är med på noterna, när man tar fel storlekar.

Jag har länge trott att jag är av minsta storleken men nu har jag börjat få in i skallen att jag inte har storlek 36 i trosor t.ex. biggrin.gif Det är ungefär samma sak som med min ålder, jag har svårt att fatta att jag inte är 20 längre! tongue.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 07-04-2006, 13:41
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har sån tur att jag bara greppar ett par jeans i rätt storlek (har haft samma storlek i många år, men får ha livrem nu), går in i provhytten, och sen provar utan att ens reflektera över om det finns någon spegel. (Har liksom aldrig tyckt att jag varit nåt att titta på ändå). Skjortor provar jag aldrig, bara köper XL så brukar det passa smile.gif (Men så får jag heller aldrig komplimanger för hur jag klär mig rolleyes.gif )

Men visst är det väl så att man i affärernas lysrör, som sitter högt uppe, inte ser lika trevlig ut som i badrumsspegeln, där ljuset kommer från en varm 40w-lampa som mjukt suddar bort konturer genom att lysa rakt framifrån? Sägs väl att en del modeller föredrar att ta bilder utomhus i molnigt väder, tar bort 10 år direkt smile.gif Eller det kanske var förr det, innan retuschering blev ännu enklare.

Tillägg : noterade efter att ha bytt till 15W lågenergilampa i badrummet att jag då såg jävligt mycket mer orakad ut laugh.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rossi
          Inlägg 07-04-2006, 13:45
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Sen är speglarna i vissa affärs omklädningsrum gjorda så att man ser något smalare ut än i verkligheten innebärande att man blir smickrad och så köper man plagget. smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 07-04-2006, 13:58
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (stina @ 07-04-2006, 12:37)
          Håller med till fullo! Jag håller så långsamt på att fatta att jag faktiskt inte är mullig och "bastant"... Det blir som tydligast när jag ser mig själv i spegeln på gruppträningarna ihop med dom andra - då ser jag att jag faktiskt är ganska liten. Men jag känner mej som en cylinder - en kort sådan visserligen.

Det där känner jag också igen!

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon