Morot och persilja går utmärkt att så i stockholmstrakten morot går faktiskt även bra att så på senhösten precis innan marken fryser (fröna ska inte gro innan vintern kommer).
Persiljefrö bör blötläggas ca 1 dygn i ljummet vatten innan sådd, efter blötläggningen lägg fröna på ett papper så att de får torka upp lite så går de lättare att strö ut. Persiljefrön är ganska tröggrodda så det tar tid innan något kommer upp.
Även morotsfrö kan ta tid på sig och även här kan man lägga fröna i blöt ett dygn för att skynda på groningen något.
Så fort som det går att gräva iordning landet så brukar man kunna så persilja och morot. Själv sådde jag persiljan för ca 2veckor sedan, morot odlar jag inte numera men förr har jag för mig att jag brukade så runt mitten av april och då odlade jag i lerjord som hade ganska hyfsad dränering, har man lerjord och dålig dränering antar jag att den är kladdig ganska länge så där är det nog bra att fixa till lite dränering ifall det är problemet.
Om man vill göra det enkelt för sig kan man också skaffa sig en jortermometer, temperaturen talar också om när man kan så fröerna, det finns tabeller som talar om vid vilken temperatur man kan så olika grönsakssorter exempelvis finns det en i Runåbergs frökatalog + den frökatalogen innehåller mycket detaljerade odlingsbeskrivningar när det gäller grönsaker.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|