nilla
Hej!

Som nybliven kolonist står jag nu med alla mina fröpåsar och konstaterar att dom ska sås "när jorden reder sej"... Har försökt hitta vad det betyder men kan bara få beskrivningen "när jorden släpper från redskapen"! Men om man har lerjord? Och om det regnat? Då lär den väl fortsätta klibba, eller? Hade tänkt peta mer morot och persilja idag men avvaktar.
När är det dags att så i Stockholmstrakten i år?

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Morot och persilja går utmärkt att så i stockholmstrakten morot går faktiskt även bra att så på senhösten precis innan marken fryser (fröna ska inte gro innan vintern kommer).

Persiljefrö bör blötläggas ca 1 dygn i ljummet vatten innan sådd, efter blötläggningen lägg fröna på ett papper så att de får torka upp lite så går de lättare att strö ut. Persiljefrön är ganska tröggrodda så det tar tid innan något kommer upp.

Även morotsfrö kan ta tid på sig och även här kan man lägga fröna i blöt ett dygn för att skynda på groningen något.

Så fort som det går att gräva iordning landet så brukar man kunna så persilja och morot. Själv sådde jag persiljan för ca 2veckor sedan, morot odlar jag inte numera men förr har jag för mig att jag brukade så runt mitten av april och då odlade jag i lerjord som hade ganska hyfsad dränering, har man lerjord och dålig dränering antar jag att den är kladdig ganska länge så där är det nog bra att fixa till lite dränering ifall det är problemet.

Om man vill göra det enkelt för sig kan man också skaffa sig en jortermometer, temperaturen talar också om när man kan så fröerna, det finns tabeller som talar om vid vilken temperatur man kan så olika grönsakssorter exempelvis finns det en i Runåbergs frökatalog + den frökatalogen innehåller mycket detaljerade odlingsbeskrivningar när det gäller grönsaker.
nilla
Så bra! Då kan jag ut och så så fort ruggvädret lättar. Tack för tipset om blötläggning, persilja visste jag men hade tänkt peta ner morotsfröna som dom är. Nu bli det blötläggning av båda i natt ... och kanske rädisa och sallad redan i kväll.
Hur det är med dräneringen har jag inte kunnat avgöra än men har gjort något upphöjda bäddar och hoppas det ska funka bra.

Har beställt alla mina fröer från Runåbergs - det är toppen att dom har småportioner för nybörjare som gärna vill testa ALLT första året :-)

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon