|
Vad tycker ni om det här?, De säger nej till konsumtionshysterin... |
|
|
|
05-04-2006, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Visst är tanken god! Men allt ska ju göras med måtta.... Tycker nog att de går lite till överdrift... framförallt på barnens bekostnad... Visst, de allra flesta barn har alldeles för mycket leksaker... och kanske rent av är lite bortskämda...? Men jag tycker nog att lagom är bäst.. Tv:n tex kan de faktiskt både lära sig en del (hjärnkontoret), bli underhållna (Bollibompa), samt se vad som händer i världen... Och hur kul är det att bara ha begagnade kläder...? Aftonbladet
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
05-04-2006, 15:56
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Sett i ett historiskt perspektiv, eller ens nutida globalt perspektiv, ter sig deras leverne inte speciellt extremt.
Det enda som kan diskuteras är väl egentligen hur barnen upplever det exempelvis i tonåren relativt kamrater, men, personerna i artikeln verkade ju vettiga så det löser sig säkert.
Däremot kan man diskutera om "vi andra" gör saker med måtta. Reser på solsemestrar som bränner lika mycket koldioxid som den värsta Motorman gör på ett år med sin "onödiga" stadsjeep, köper kläder i parti och minut trots att de gamla inte ens är utslitna, ja, de kanske inte ens har lagats en endaste gång.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
05-04-2006, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Vad säger man? Det var bättre förr! Ärligt talat så känns det ju som att leksakerna "haglar" över barnen idag(muta för att lugna ner dem?) *ouch* nu får man väl stryk!? Den där hippie mentaliteten är inget för mig i alla fall. När jag var liten fick jag en 5:a om jag klippte gräset och oftast krävdes det alltid en motprestation för att få något. Jag jobbade extra så ofta jag kunde och ofta för småslantar. Jobbade bland annat åt en bonde som hette Emil i ett stekhett växthus och fick 7 kronor för jobbet. En riktigt "rip off". Håller med Caprice. Allt ska göras med måtta...
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
05-04-2006, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
tanken är bre... men barnen kan bli utanför pga att dom inte har saker och kläder som är på mode.. barn (och vuxna) är ju grymma på den pungten passa in eller bli utmobbad men en bra ide fler skulle göra som dom
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
05-04-2006, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Caprice @ 05-04-2006, 15:47) Och hur kul är det att bara ha begagnade kläder...? Många har inget annat val.. Dessa föräldrar verkar ändå vettiga, barnen är ganska små också. Är det inte risk att barnen hamnar utanför? – Nej, det är vi måna om, säger Petter. Än hör vi inget om märkeskläder till exempel. Men om det kommer … ja, då får vi väl dra in pengar och försöka handla något.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
05-04-2006, 17:37
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
De har verkligen gått till överdrift
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:03
|

Medlem

|
har inte vi andra gått till överdrift också.... förstör platsen vi bor på utrotar arter.. växter m.m bara för att vi är rädda att arbeta
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:05
|
Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 19:03) har inte vi andra gått till överdrift också.... förstör platsen vi bor på utrotar arter.. växter m.m bara för att vi är rädda att arbeta Om man tycker så... då kanske man inte ska ha papegojor instängda...eller
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:07
|

Medlem

|
dom får flyga ute i lägenheten varje da... vi har dom inte instängda som vissa andra har (ingen pik)
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:10
|

Medlem

|
om inte vi hade köpt dom skulle kanske nån som inte vet hur man ska ta hand om dom köpt dom = att dom tex kanske hade fått sitta inne i en tråkig bur och bara äta frön resten av livet, det är ju bättre att dom som vet hur man ska ta hand om djur gör det än dom som inte kan det + efter ett liv i fångenskap kan man ju inte släppa ut dom, dom skulle dö direkt
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:11
|
Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 19:07) dom får flyga ute i lägenheten varje da... vi har dom inte instängda som vissa andra har (ingen pik) Jag tänkte mest på att deras naturliga miljö är ute i naturen... fast inte i vårt land jag har själv haft olika burfåglar, akvarie med fiskar hund och katt
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:12
|

Medlem

|
att släppa ut dom i afrika när dom intevet hur dom ska ta hand om sig själv skulle döda dom
--------------------
|
|
|
|
birgitek
|
05-04-2006, 18:28
|
Gäster

|
Om alla levde så, vem skulle då betala vård, omsorg, skola m.m., det som de flesta av oss betalar genom skatt på vårt lönearbete. Birgfit Ek
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:34
|

Medlem

|
hur grorde man förr i tiden... man får väl kanske betala docktorn med morrötter  Nä nu går det ju inte att alla gör så men man borde blanda det gamla med det nya så att världen mår bättre hur vet jag inte men om alla hjälpte till och tänkte lite osjälviskt (och själviskt på samma gång om jorden mår bättre mår vi bättre) skulle vi säkert komma på nått bättre
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:43
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
De producerar ju en del iaf, inte bara maten de äter osv. De betalar väl inte så mycket i skatt, men, ska man hårddra det hela så finns det många yrken där man egentligen inte producerar så mycket, trots att man GÖR mycket, och om då dessa yrkena är skattefinansierade så blir det ju bara rundgång på mycket av pengarna. Kan ju exempelvis tro att dessa personer är rätt bra för Sveriges bytesbalans eftersom de inte importerar mycket eller bränner pengar på semesterresor utrikes  Men visst, jag håller med om att ALLA inte kan leva så, men att NÅGRA gör det tror jag är jättebra för samhället i stort. Enda möjliga reservationen är ju dock, som redan berörts, eventuella barn.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 1 046
Medlem nr: 6 984

|
Stackars barn! Jag fick bära upp storebrors jeans-min mor sydde in dem....hur kul är det att alltid vara sämre klädd än andra, att inte ha samma leksaker? Man avviker ju totalt! Ungar tycker inte att man är ball bara för att ens föräldrar är konsumtionsvägrare! Jag vet för jag kommer från en sån familj....Min bror fick spel när han blev vuxen och började storkonsumera alla möjliga saker (resor, kläder, bilar, mat, restaurangbesök m m ) när han blev stor. Nu på äldre dar han lugnat sig lite och insett att det inte går att köpa sig lycklig. Själv lider jag också av sviterna efter uppväxten men jag har (tack och lov) aldrig försökt köpa mig lycklig.
--------------------
Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel. Henry Miller (1891-1980)
|
|
|
|
|
05-04-2006, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Jag har själv känt en familj som levt på liknande sätt, och visst är det lite extremt. Men tänk på all tid och gemenskap familjen får tillsammans! Det har jag tänkt på, det är många barn som inte får så mycket tid med mamma och pappa.
Men, det här med utanförskapet när barnen kommer upp i skolåldern känns oundvikligt. Om man som barn inte är som andra, blir man behandlad därefter. Tyvärr!
Men, jag tycker det är häftigt att det finns de som vågar tro på alternativa levnadssätt. Allt har sina för och nackdelar.
|
|
|
|
|
05-04-2006, 19:01
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Har varit ytligt bekant med människor som en period i livet levt på liknande sätt och kan inte se något speciellt störande i det.
Att barn på tre och sex år enbart får begagnade kläder - är det så fruktansvärt? Min personliga åsikt är att det inte på något sätt är skamligt att köpa second hand - gör jag själv, till mig själv.
Är det så hemskt att barnen inte har mer leksaker än vad de behöver? Sunt så länge de inte lider av det - min åsikt.
Förstår Ert resonemang om att de inte tillför samhället något men tyvärr är det fullt av människor som lever på samhället - sådana som enbart lever på socialbidrag, inte pga. tvång utan av medveten vilja och de är en värre sorts parasiter men som sagt det är min åsikt och den står jag för.
ingrid
|
|
|
|
|
05-04-2006, 19:05
|

Medlem

|
ja det är ju synd om barnen... tänk om det skulle gå att leva på liknande sett utan att barnen påverkas, gick själv i beg. kläder och fick inga kompisar förrns i åttan (om det beror på kläderna eller hur jag va vet ja inte, men folk är ju oftast rädd för det som är annurlunda) och då blev ja kompis me folk som inte kom från samhället, man borde ändra på hur vi tänker och slänga jantelagen åt fanders
--------------------
|
|
|
|
|
06-04-2006, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Tja, lite väl överdrivet. Får en fundering, köper inte riktigt deras utgiftskonto. Om de tar fram tv-n en gång om året på julafton så borde de ju betala tv-licens, de äger ju en tv och då måste man göra det, vare sig man tittar på den eller inte. Så det borde läggas till utgiftskontot...finns säkert mer "dolda" saker som dyker upp. Fast de kanske inte betalar tv-licens och då faller ju det där med att de inte "lever" på staten Jaja, lagom är bäst som man brukar säga. Tycker många barn är alldeles för bortskämda nu för tiden, inte konstigt kanske när allt är så lättillgängligt Vår pojk ska både få vanliga leksaker men även få lära sig glädjen i att leka med kottar (tyckte jag var roligt, att göra gubbar av kottar) och vara ute i naturen
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|