CITAT (Iris i V-botten @ 09-04-2006, 18:50)
Jag har jobbat i handelsbranchen i snart 40 år. Listan på hur idiotiska saker kunder kan komma på skulle bli hur lång som helst. Vad jag har svårast att stå ut med är när de behandlar en som om man vore ett lägre stående väsen som inget begriper. Bl.a. så sommarjobbade en tjej som läste matte på hög nivå, i kassan . Hon fick en kommentar av en missnöjd kund. Har du hört talas om mattematik?
Men trots allt överväger de positiva och gulliga människorna man möter varje dag. Ingen dag är den andra lik och det älskar jag med mitt yrke.
Jag jobbade i affär för ca 5 år sedan, är det inte tragiskt egentligen att fast vi hade jättemånga trevliga kunder så är det ändå listan på idioter som man minns bäst. Jag är ganska envis av mig så när det behövs så kan jag bita ihop och lägga band på känslorna bara för att inte göra saken värre. Jag lyckades att stå ut med det mesta i förolämpningsväg men en gång var jag riktigt nära att be en kund fara åt #¤%&\!!!!! och aldrig visa sig i affären igen.
Jag jobbade på ett större varuhus på bygg& trädgårdsavdelningen. Vi hade kampanjerbjudanden och bla var en uppladdningsbar skruvdragare/ borrmaskin en av veckans prissänkta varor. En herre i 60 års åldern ropade på mig och frågade varför vi inte hade den modellen framme. Jag visade honom i hyllan och pekade med hela handen på paketen.
Då tar han paketet på hyllan jämte och utbrister:
- va är detta för skit som du försöker lura på mig nu, det är ju svagare motor så stod det inte i annonsen!!!
Jag visade honom igen rätt sort och plockade fram ett paket åt honom:
- kan man lite på att det är rätt verkligen? frågade han.
Sedan frågade han massa tekniska frågor och undrade om det var steglös reglering av hastigheten på skruvdragaren. Jag försäkrade honom om att det är det, det står på paketet bla. Givetvis tror han mig inte utan kräver att få provköra den för att se att det stämmer.
Jag förklarar att vi har inte just den modellen framme bland våra demomaskiner (eftersom den är helt ny) men vi har en som är nästan identisk fast med lite kraftigare motor och som är lite större.
Då vill han öppna paketet och provkör den som han håller i. Jag förklarar att det är nog svårt för de levereras inte med laddade batterier. Dessutom så har denna mindre skruvdragare ett batteri som är lite mindre än standard så vi har inget bland demomaskinerna att låna. Du utbrister han:
- Batteri och batteri det behövs väl inte jag vill bara provköra maskinen och se hur den går, ska det vara så jävla omöjligt!
Jag påpekar lite försynt att det är nog svårt att provköra en elektrisk maskin utan strömkälla? Varvid mannen tittar på mig och säger:
- Jobbar du verkligen här???
Jag försöker övetyga mannen om att jag faktiskt jobbar i varuhuset men han vägrar ha mer med mig att göra och vill tala med en äldre och förståndigare person som inte är lika korkad som jag. Det hela slutar med att han går till infromationen och får tag i ett biträde som jobbar med något helt annat som får försöka visa mannen rätt skruvdragare och provköra den åt honom. Det andra biträdet vet inget alls om verktyg utan frågar mig via telefon vilken modell det är, var den står etc.