| |
|
  |
Val av fläkt till växthuset |
|
|
|
|
23-04-2006, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 365
Medlem nr: 1 821

|
Jag har märkt att det råder en viss förbistring när det gäller värmefläktar i växthus. Jag har en fläkt som heter Tropic 1000, inköpt för 795 kronor hos Willab. (Dom har samma fläkt i år, men nu kostar den 649:- "jubileumspris") Den är gjord för att kunna användas i våta utrymmen, alltså godkänd för användning i växthus. Den är omställbar mellan 1000 W och 2000 W. Två reglagerattar finns det - den ena sköter enbart fläktfunktion, den andra värme+fläkt. Det är inte så att fläkten automatiskt sätter igång direkt efter att värmen kopplats ifrån. Man vrider istället ratten till det läge man vill att fläkten ska starta. Och det är ju inte heller så att fläktarna blåser "kalluft"; luften kyls ju ner i och med att det blåser. Man sätter upp en termometer bredvid elementet och när temperaturen uppnått den nivå när man vill ha fläkten igång för nedkylning av luften så vrider man ratten så att fläkten startar. För enkelhets skull kan man göra en markering på ratten så slipper man göra om mätningen ifall ratten skulle rubbas vid flyttning osv. På samma sätt gör man med den andra ratten dvs ställer in den på läget man vill att värmefläkten ska gå igång. När det inte behövs vare sig fläkt eller värme så står elementet i viloläge och drar alltså ingen ström. Elementet har ju inbyggd temperaturmätare och går igång vid de inställda temperaturerna. Hälsningar Siv zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
23-04-2006, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Fläkt behöver man ju hela tiden , varmt blås när det sjunker under ca 8 grader och bara blås när det överstiger 15 -20 grader. Tropic verkar svårinställd vad jag har förstått på många,dessutom är den dyr . -men att markera läget är nog bra -att göra .Du hade en bra beskrivning
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-04-2006, 16:33
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
Vad är det för fördel med att den blåser kall luft när det är tillräkligt varmt? Är det inte bättre att den stannar och går på när det behövs? Jag använder en vanlig kupevärmare på timer. Fungerar jättebra, men man måste ju ha koll på graderna så den går igång med lagom långa stunder. Klematis
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
23-04-2006, 17:31
|

Medlem

|
Fläkt är nästan viktigare än ljus för plantor ,i alla fall lika viktigt - mögel brännskada av hetta , allmän klenhet, ohyra , kan lätt dyka upp i ett helt luftstillastående växthus , ju mindre hus desto viktigare med luftcirkulationen . När det är minusgrader ute kanske inte ens luftningsfönstren är uppe särskilt länge . Het luft utan cirkulation skadar växerna snabbt , medan de kan klara sig längre om luften cirkulerar Dessutom avhärdas de för utelivet , blåst , om det är lite vind inne i växthuset med . Den främsta anledningen till ständig fläkt för mej är alltså bättre växthusklimat o mindre brännskaderisk på växterna dagtid , samt att de iomed den cirkulerande luften även tål rätt låga natttemperaturer
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
24-04-2006, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 5 239

|
oj va mycket man får lära sig här på Odla. Precis som Hamilton sa så hade min fläkt naturligtvis ingen kalluftsfunktion, det tillhörde en annan modell som även den stod med på min bruksanvisning. Däremot finns det tre fläktlägen med lite, mellan eller mycket värme och dessutom kan man ställa in värmen på max till min. När det är minusgrader kl 06 och jag åker till jobbet så har jag låtit fläkten gå på lägsta värmeläget och blir det för varmt under dagen så öppnar sig takluckorna. Hittils mår plantorna prima. Har funderat på att skaffa en termostat men som Kerstin säger så går man ju miste om fläktfunktionen då. Det är ju en hel vetenskap detta....men tack så jättemycket alla engagerade.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-04-2006, 21:25
|

Medlem

|
och när du ställer temostaten på lågt läge .. så kommer den väl att blåsa bara luft ? om det är mitt på dagen o luckorna är öppna -kolla det ! har du inte en öb variant som min ???.. den HAR ju redan termostat ..och blåser ingen värme när det inte behövs , OCH _förutom att fläkten behövs jämt -är elkostnaden försumbar , så länge den inte gör annat än cirkulerar luften o inte värmer något  tjatar K
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2006, 00:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
Funkar det inte lika bra att köra med en sådan här fläkt?  Bild från Teknikmagasinet
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2006, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2006, 22:25) ..har du inte en öb variant som min ???.. den HAR ju redan termostat ...........  Tyvärr kerstin så har ÖB även varianter som "bara" kör fläkten till rätt temp är uppnådd, sedan stannar den (varför tror du annars att jag köpte en 695:- fläkt på Älvsjömässan (nåja jag betalade "bara" 595:-)
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2006, 07:59
|

Medlem

|
ja Anders vilken fläkt som helst
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2006, 16:41
|
Medlem

|
Hur varmt brukar ni ha det i växthuset nu på våren näreni driver upp frön
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2006, 18:07
|

Medlem

|
min. temp + 8 -och frön driver jag inne från januari -perennerna -under lysrör , men from mitten mars börjar jag flytta ut dem o sår sen ev sommarblommor i växthuset april maj Dagtid är där nu sedan någon v mer än varmt -+25 redan kl 11 på fm
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
26-04-2006, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 5 239

|
Kerstin, du hade rätt som du brukar *ler*, igår när jag kom hem från jobbet hade jag satt min på lägsta fläktläge och medium värme på morronen och gissa va glad jag blev när den blåste kallt (ja eller ingen varmluft i allafall, det är ju ingen aircondition som kyler luften). Luckorna var öppna och solen gassade så det var ca 23 grader där inne, jätteskönt. Idag satt jag där ute och det var så skönt så jag nickade till en liten stund...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-04-2006, 12:48
|
Medlem

|
Det blir varm i växthuset nu på dagarna även opm det inte är så varmt ute. härligt att gå in och mysa lite. Har inga blommor i mitt växthus iår som jag brukar, men nästa år ska det bli igen.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2006, 18:04
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2006, 15:51) och jag köpte penseer till trappan , men de hamnade i växthuset -så jag ska ha nåt att titta på -när jag är där -kaffekokaren radion o bambustolen är redan på plats  Det låter härligt! Tillbringar du mycket tid där? Jag skulle ju oxå kunna köpa lite blommor och sätta dit så kan jag oxå ordna till en liten myshörna. Det är så rogivande i växthus tycker jag.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2006, 21:41
|

Medlem

|
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2006, 08:31
|

Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 5 636

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-04-2006, 10:29) och de fungerar exakt lika bra .. min blåser kalluft av sig själv när tempen uppnåtts , kostade 295 kr o värmer ett 20 kvm stort växthus .... Jag ska oxå köpa fläkt men sambon som, enligt han själv är ekonomisk, (jag kallar han skitsnål  ) oroar sig för elåtgången. Om man köper en snarlik fläkt som du har, som stänger av värmen av sig själv och går på vanliga uttag, vad kostar det att värma upp ett växthus per dygn. [I]Ungefär[I] Ska man isolera med något? Vi har vanligt glas bara, ska man isolera med bubbelplast? Hur får man upp plasten? Förtydligande; frågar naturligtvis alla på forumet, det är jag som inte tänkte mig för när jag tryckte på citera. Jag fattar inte riktigt. Var det en bra fläkt på ÖB? Eller en dålig?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2006, 10:07
|
Medlem

|
Jag brukar ha mina blommor, frön i hyllor i växthuset. Så klär jag in hyllorna med Dubbelfiberduk. Sätter fläkten, jag har en kupévärmare på timer, inne i tältet. Jag har oxå glas i mitt hus. Har funderat på det här med bubbelplast. Vet inte vad det kostar. Har inte han någon hobby som kostar lite??
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2006, 10:07
|

Medlem

|
Öb fläkten är bra!! Särskilt eftersom den blåser bara"" kallt"" , luft,vid rätt temp", Det finns flera modeller o prisklasser naturligtvis även på andra ställen . jag tycker def att man ska satsa på en som antigen stänger av vid sådär + 8 -det går inte ställa in på exakt gradtal , men ung .. och som blåser utan värme då -eller i annat fall står stilla-sån har jag haft förr i mitt lilla växthus . -åtgången på el beror på hur kallt du har på nätterna -men jag kan säga att för mej i z5-6 är summan försumbar , och jag börjar i slutet av mars -då det kan vara -20 nattetid o minus 7-10 dagtid .. Nån hundring inte mycket mer ./månad Bubbelplast säker elkostnaden och är absolut nödvä'ndig om du ska odla tidigt , men nu i maj kanske du klarar dig utan Det finns många sätt att sätta upp den -plastproppar för andamålet finns på Willab tex OCH -ta med vännen på platskola o visa vad perenner kostar STYCK , där sen brukar det vara lugnt
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2006, 18:49
|

Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 5 636

|
Tack för svaret! idag har det öppnat ett nytt billigt byggvaruhus i stan och jag fyndade en frostvakt för endast 129 kronor! Det var erbjudande och jag sken som en sol. Med en så billig frostvakt har man råd att köpa en ny bättre sedan när man kollat upp lite bättre vad man behöver.  Den jag köpte går på vid minst 6 grader men jag har ställt min högre eftersom jag har satt gurka. Det ska väl räcka med 15 grader? Jag bor i zon 5 och det kommer att glädja min sambo att den inte drar mer. Min var på 2 kw. Undrar hur stort utrymme den kan värma upp? Det stod inte, men ett litet växthus bör den väl klara tycer jag. Har du lyckats hålla liv i en vinranka i zon 5-6 och uppvärmt växthus i mars? Får skaffa mig bubbelplast till nästa år, nu är det väl överkurs. Har även inrett en sidogarderob för sådd. Det är sååå kul med trädgård!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|