Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad görö man åt ont i bena?, Tips tages tackamt emot
          pejori
          Inlägg 12-04-2006, 10:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bettson @ 12-04-2006, 09:42)
          Jag tog mod till mig och krävde en läkartid. Ska dit om en halvtimme.

Få se vad de säger denna gång. wacko.gif

håller också tummarna för dej wub.gif wub.gif
          tänk på docktorn som en karl på ditt jobb, eller som en kund.... smile.gif smile.gif
          bit ifrån eller fråga "har du mens eller?" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          hoppas du får rätt hjälp nu

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-04-2006, 11:00
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Stå på dig Bettson - har en kompis med samma problem som du, stor övervikt och ont i knäna, hon hann nästan bli russtolsbunden, och naturligtvis ännu större, innan hon kom till en läkare som tog hennes smärta på allvar. Nu är hon ganska bra i knäna, smalare och betydligt rörligare. Så ge inte upp!!
          Lycka till!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-04-2006, 11:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Bettson @ 12-04-2006, 09:42)
          Jag tog mod till mig och krävde en läkartid. Ska dit om en halvtimme.

Få se vad de säger denna gång. wacko.gif

Jag håller tummarna för dig. Om de inte lyssnar, så gör dig besvärlig tills de lyssnar. Du har rätt till vård du också.

Stå på dig! wub.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          myskmadra
          Inlägg 12-04-2006, 12:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Hej Bettson!
          Hoppas att du fick ett bra möte med hos doktorn.
          Och att du kan få någon hjälp.
          Och är det så att det inte går att åtgärda utan viktminskning så be då om en remiss till en viktminskningsgrupp eller liknande.
          Lycka till!

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Bettson
          Inlägg 12-04-2006, 12:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Ja nu har jag varit hos doktorn igen.

Denna gång undersöktes jag i alla fall. Kunde ju knapppt gå in på vårdcentralen en gång.

Blodpropp trodde hon inte på. Jag har ju haft blodproppar förut så man var ju lite orolig.

Snarare lutade diagnosen åt något som heter bakercysta. Inte för att jag har en aning om vad det är, men i alla fall.

Symtomen det skulle ge liknade de jag har i vänstra benet som jag har haft längre. Vet inte vad som är värst. Det vänstra benet som värker som attan om jag inte tar värktabletter. Det känns som om någon har stuckit kniven i knät på nätterna.

Eller det andra benet som värker när jag belastar eller rör foten. Vilar jag så är det OK.

Nu har jag i alla fall fått akutröntgentid för det "bästa benet". Så vi får väl se vad den säger. Var det något, så skulle det bli direktremiss till ortoped.

Jag blev ordinerad kryckor men jag tackade nej. Har ett par stående hemma sedan tiden med alla ryggbesvären. Det är bara det att min inflammerade högertumme inte klarar av belastningen vid kryckgång.

Huvet och högerhanden måste vara OK annars blir det sjukskrivning.

Är det någon som vet vad bakercysta är?

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-04-2006, 12:58
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Nä, nån erfarenhet av bakercysta har jag inte, men jag hittade det här på nätet bakercysta

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-04-2006, 13:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Bettson du skriver att du hade haft ryggbesvär. Hur är det med ryggen nu?

Jag har ju stora problem med ryggen och det går även ner i benet. Har periodvis so ont i knäet, det stormvärker, mest på natten eller när jag ligger, att man kan bli tokig. Oftast runt knäet.

Elisabeth

Citera
          Rossi
          Inlägg 12-04-2006, 13:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vad bra att du har fått i alla fall lite bättre besked och att det rullar på. Hoppas att det blir bra framöver! Lycka till!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 12-04-2006, 15:10
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2006, 13:34)
          Bettson du skriver att du hade haft ryggbesvär. Hur är det med ryggen nu?

Jag har ju stora problem med ryggen och det går även ner i benet. Har periodvis so ont i knäet, det stormvärker, mest på natten eller när jag ligger, att man kan bli tokig. Oftast runt knäet.

Elisabeth

Har haft ischias båda äkta och falsk i ungefär tio års tid. Inget fanns att göra sas det. Fast jag hittade en bra kiropraktor så ryggen är väldigt bra nu mot vad den har varit.

Men han vill inte ta i mitt knä eftersom han inte samarbetar med doktorn och kan se räntgenplåtar osv. Likaså ha undersökt åderbråck och andra saker.

Citera
          Bettson
          Inlägg 12-04-2006, 15:11
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Rossi @ 12-04-2006, 13:46)
          Vad bra att du har fått i alla fall lite bättre besked och att det rullar på. Hoppas att det blir bra framöver! Lycka till!

Tack, jag känner det som om jag behöver alla välgångsönskningar just nu. wub.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-04-2006, 15:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Herregud.. säger jag. Har läst igenom tråden och hann bli både arg och ledsen för hur du blivit bemött.
          Skönt att du iaf fick komma igen på undersökning och du ska veta
          att jag håller tummarna för att de nu tar tag i och inte släpper dig
          förrän det är ordentligt utrett vad som felar.
          Försök och var riktigt bestämd och be om remiss till ortoped
          oavsett de ser något på röntgen eller inte.

Äldsta dottern gick i flera år med jätteont i knät, inget syntes på röntgen
          =inget gjordes åt det onda. Tills det började låsa alltoftare och hon äntligen
          kom till ortoped... för sent visade det sig. Bägge meniskerna var söndertrasade
          och fick plockas bort. Klassades sedan som 7% invaliditet.
          Allt bara för att VC doktorn trodde att han visste bäst. sad.gif mad.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 12-04-2006, 18:10
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

CITAT (Bettson @ 12-04-2006, 12:52)
          Jag blev ordinerad kryckor men jag tackade nej. Har ett par stående hemma sedan tiden med alla ryggbesvären. Det är bara det att min inflammerade högertumme inte klarar av belastningen vid kryckgång.

Det finns många varianter av kryckkäppar. reumatiker kryckkäpp Swerecos. En sjukgymnast med rätt kunskaper bör kunna prova ut några bättre lämpade till Dig. Det här är en variant. Ta annars kontakt med hjälpmedelcentralen direkt och hör efter hur man går till väga.

Lycka till med allt Bettson och det motto som bäst stämmer med verkligheten tycks som alltid vara
          "man ska vara frisk för att kunna vara sjuk"
          Myskmadra

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          netaave
          Inlägg 12-04-2006, 18:33
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Använd gåstavar där behöver du inte belasta några muskelfästen.
          Jag råkade ut för ungefär samma sak som du i knäna när jag gått ner 5-6 kilo, då förklarades det med att om man är mycket överviktig så trycks ligamenten ihop av belastningen, när man så går ner och dom "lättar" så gör det ont, i 10 kilo ungefär (iaf för mig) sen blir det bara bättre.

Nu verkar det ju som du har nåt skit i vaden också, och där finns ju inga leder så det är väl det där andra då som jag aldrig ens hört talas om.

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 12-04-2006, 23:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2006, 10:03)
          Vattengympa är guld. wub.gif wub.gif wub.gif
          Där jag tränar har de bas, medel, intensiv och areobics.
          Basvattengympan är mer rörelseträning och dit behöver man ingen remiss, det är bara att komma dit och hoppa på ett pass.

Att få gå i varmvattenbassäng för träning är ofta mycket svårt eftersom det i regel är begränsad tid. Så är det i alla fall i Göteborg. Att träna i normal bassäng är inte bra när man har fibro, det är för kallt.

Där jag tränar är det c:a 34 grader i vattnet. wub.gif
          Passen ligger på 50 minuter. wub.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 13-04-2006, 13:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Tränar numera också i varmvattenbassäng, 34 grader. Brukar köra ca 1 timma varannan dag. Har träningen på recept och det gäller i 3 månader.
          Tyvärr har mina leder inte blivit bättre - men det är så sköööönt med varmt vatten. wub.gif
          Tycker inte tider och tillgång är ett problem i Göteborg, även utan remiss. smile.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-04-2006, 14:14
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (ninnisky @ 13-04-2006, 13:26)
          Tränar numera också i varmvattenbassäng, 34 grader. Brukar köra ca 1 timma varannan dag. Har träningen på recept och det gäller i 3 månader.
          Tyvärr har mina leder inte blivit bättre - men det är så sköööönt med varmt vatten. wub.gif
          Tycker inte tider och tillgång är ett problem i Göteborg, även utan remiss. smile.gif

Går du i Valhalla? Gör vi.

Var förra vintern i Lundbybadet, men oj vad krångligt det var att få komma dit. För det är bara vissa sjugymnaster som hade tid där.

Via Distriktsrehab fíck jag så en tid till självträning en gång i veckan. Men nu är det slut med det.

Och Valhalla ha rju också bara vissa tider. Och när man skall genom tunneln så åker man inte vissa tider. Jag vill ju inte stå 1 timma i kön för att får en halbv timmes varmbad.

Vi brukar åka på torsdagar för då är det mitt på dagen och det passar mig.

För inte vill jag gå upp kl. 5 på morgonen för att kunna vara kl 7 i bassängen i Lundby.

Elisabeth

Citera
          ninnisky
          Inlägg 13-04-2006, 14:34
          Länk hit: #37

Medlem

Går för det mesta på Lundby - men så bor jag ju på Hisingen och slipper alla köer wub.gif wub.gif och kan åka när som helst!

FaR på Lundby kör numera alla vardagar i veckan, men då måste du ju ha recept!!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-04-2006, 14:50
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (ninnisky @ 13-04-2006, 14:34)
          Går för det mesta på Lundby - men så bor jag ju på Hisingen och slipper alla köer wub.gif wub.gif och kan åka när som helst!

FaR på Lundby kör numera alla vardagar i veckan, men då måste du ju ha recept!!

Recept är inga Problem för mig, men jag kann inte går så tidigt på morgonen. För då kan jag inte ens röra på mig. Det går bara inte.

Och alla andra tider var ju upptagna ab sjukgymnaster. Fick ju en tid på eftermiddagen för självträning förra vinterhalvåret.

Har dom ändrat på tiderna kanske? Vi bor ju också på Hisingen och det är enklare att åka till Lundby än till Valhalla.

Elisabeth

Citera
          Tesa
          Inlägg 13-04-2006, 17:47
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Usch...jag lider med dig Bettson..och jag förstår precis hur du känner tror jag..
          Just nu har jag inte ont i just knäna..men däremot i vristen och så har jag hälsporre..
          Vet väl själv att jag väger för mycket och att det inte är "lönt" att gå till doktorn...de säger ändå bara att man skall gå ner i vikt..
          Det gör dom ju nästan om man bryter armen med så.. rolleyes.gif Vad är det för idé..??
          Fast det är för jä-igt att man ens tänker så...även överviktiga har väl rätt att inte ha ont...

Funderade på det om du inte är ansluten till nån sorts företagshälsovård och kan få hjälp den vägen? Jag fick hjälp från Lantbrukshälsan som det hette förr när jag hade ont i armarna..med att få hjälpmedel och så och recept på antiiflammatoriskt...
          Du kan väl kanske få recept på varmbad iaf...
          Stå på dig...om det inte gör FÖR ont i knäna... rolleyes.gif wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          ninnisky
          Inlägg 15-04-2006, 13:51
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2006, 14:50)
          Har dom ändrat på tiderna kanske? Vi bor ju också på Hisingen och det är enklare att åka till Lundby än till Valhalla.

Elisabeth

skickar dig PM med alla tiderna.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 03:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon