Jag har tyvärr inte sett programmet.
Men tänkte berätta en liten grej som jag och Gibson var med om häromveckan. Upp till han var dryga året kunde han alltid vara lös i skogen och kom direkt på inkallning. Sen hände det något, han slutade lyssna. Det var värst i "våran" skog, så där får han inte vara lös alls längre. Men jag har flera gånger per vecka tagit bilen och åkt iväg till en annan skog och släppt han, det är ju en greyhoundblandning och han behöver få springa fritt då och då. Det har fungerat ganska bra, han kanske har väntat ett par minuter innan han kommit några gånger.
Men så kom Ninni in i familjen och första gången hon var med ut på fria promenaden fick Gibbe totalfnatt och VÄGRADE komma på inkallning. Han sprang runt mig som en tok och retades och skällde, och så gjorde han en runda på att par hundra meter och så samma sak, cirkel runt mig på en så där 20 meter. Tillslut blev jag VANSINNIGT arg och av ren ilskereflex kastade jag hans flexikoppel mot han. Det var väl egentligen inte meningen att träffa honom, men det gjorde den, mitt på rumpan. Hunden ryggade tillbax utan att gnälla till och mer eller mindre kröp fram till mig. Jag kopplade honom och sa fot med bestämd röst. Vet ni, han gick fot som om han aldrig någonsin gjort annat.
Så efter ett tag släppte jag honom igen, bara för att testa. Han kom genast på inkallning och satte sig vid mig, men sådan koll på mig som aldrig förr, "undrar om jag gör rätt nu, hoppas matte inte blir arg igen" tänkte han nog... Sedan dess har jag haft honom lös några gånger utan några som helst problem. En glad hund som lyder!
Fast nu kommer han inte vara lös ute i det fria förrän mot höstkanten, med tanke på alla djuren som är/har varit dräktiga.
Att dra i kopplet var han också ganska duktig på förut, han får gå i ändan av flexin, men han får inte dra. Med vanligt koppel ska den vara slak hela tiden. Där har jag tagit i för kung och fosterland och ryckt allt vad jag orkat, är lite svag så det låter värre än det är... Men i vilket fall så hjälpte det. Max 2 ggr har jag behövet ta i ordentligt och han drar inte mer! Förutom när vi träffar på hans "fiender" det finns några hundar i området som Gibbe bara inte KAN låta bli att skälla på och dra mot, medan dom flesta hundar vill han bara vänligt hälsa på utan att dra som en tok. Några tips vad jag ska göra vid "hatobjektsmöten"??