CITAT (RachelPT @ 17-04-2006, 17:32)
Ophelia, jag började med att titta igenom alla frågor och svar om clematis innan jag postade här. De flesta handlade om sorter och beskäring och skötsel medan jag behöver veta hur och när och vad man planterar. Hade jag hittat mina svar, hade jag säkerligen inte behövt posta nytt inlägg. Men du har helt rätt om google, jag borde tittat där först. Där hittar man ju allt.
Ok...hade ingen aning om att du tittat på Frågor och Svar. Är själv ingen klematisexpert, är ingen expert alls på några växter eller växtodling men rent generellt kan man säga att plantering av klematis är bra på hösten (då är det fuktigt ohc inte så varmt). Lämpligt med en stor grop. Gillar jord som är något kalkhaltig. Gärna med inslag av lera och välgödslad. Skugga vid rotsystemet är beroende på om den står vid en väldigt solgassande vägg eller inte så men andra ord så kan krasse vara bra som täckning.
Har fått informationen av min kollega som är klematisgalen och importerar dessa av alla de olika slag. Här har du en utmärkt sida från min kollega om klematisar om du undrar över olika sorter, skötsel m.m:
http://www.scls.nu/index.asp