RachelPT
Hej!

Jag har drömt om att plantera clematis i trädgården i ett par år nu och äntligen har jag möjlighet att göra det nu. Jag har sökt mycket på den här sidan men har ej hittat svar på de mest grundläggande saker jag behöver veta för att plantera clematis. Jag bor i zon 1 och vill plantera clematisen intill husväggen i öst- eller sydöst läge. Vilken sorts clematis passar bäst det här läget? Vilken tid på året planterar man? Vad ska jag ha för jord och gödsel? Jag vet att clematis behöver skugga på roten, går det bra att täcka med krasse? Tacksam för andra hjälpsamma tips vid nyplantering av clematis.

Hälsning,

Rachel
Ophelia
Jag hittade massor av info när jag googlade runt. Hittade även en massa info här på Odla. Om du söker under fliken "aktiviteter" och på "frågor & svar" och klickar på "kematis" så kan du ju hitta en det nyttigt. Finns även bra böcker att låna/köpa.
RachelPT
Ophelia, jag började med att titta igenom alla frågor och svar om clematis innan jag postade här. De flesta handlade om sorter och beskäring och skötsel medan jag behöver veta hur och när och vad man planterar. Hade jag hittat mina svar, hade jag säkerligen inte behövt posta nytt inlägg. Men du har helt rätt om google, jag borde tittat där först. Där hittar man ju allt.
ingrid fuxwall
CITAT (RachelPT @ 17-04-2006, 18:32)
Ophelia, jag började med att titta igenom alla frågor och svar om clematis innan jag postade här. De flesta handlade om sorter och beskäring och skötsel medan jag behöver veta hur och när och vad man planterar. Hade jag hittat mina svar, hade jag säkerligen inte behövt posta nytt inlägg. Men du har helt rätt om google, jag borde tittat där först. Där hittar man ju allt.

Här får man också väldigt bra råd men kanske inte på en gång, den som kan saken är kanske inte inloggad just när frågan ställs
Ophelia
CITAT (RachelPT @ 17-04-2006, 17:32)

Ok...hade ingen aning om att du tittat på Frågor och Svar. Är själv ingen klematisexpert, är ingen expert alls på några växter eller växtodling men rent generellt kan man säga att plantering av klematis är bra på hösten (då är det fuktigt ohc inte så varmt). Lämpligt med en stor grop. Gillar jord som är något kalkhaltig. Gärna med inslag av lera och välgödslad. Skugga vid rotsystemet är beroende på om den står vid en väldigt solgassande vägg eller inte så men andra ord så kan krasse vara bra som täckning.

Har fått informationen av min kollega som är klematisgalen och importerar dessa av alla de olika slag. Här har du en utmärkt sida från min kollega om klematisar om du undrar över olika sorter, skötsel m.m:

http://www.scls.nu/index.asp
RachelPT
Tack, Ophelia, för dina råd och tips. Hemsidan som du tipsade om är mycket informativ och hjälpsam. Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon