Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny husägare och önskar ändra ALLT!, Var ska jag börja?
          MB1965
          Inlägg 19-04-2006, 18:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Nä inte behövs det fler vaktmästarklippningar med allt i samma häcksaxhöjd:)

Citera
          visbylinda
          Inlägg 20-04-2006, 22:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 6 802

Tusen tack för alla bra svar! Vilket fantastiskt forum det här är, som att få allt serverat på guldfat!
          Hag har fått mycket att tänka på och har omvärderat en hel del.

Jag har tankat upp två bilder i mitt album (framsidan på trädgården) och kommer att ladda upp fler bilder så snart jag minskat ner dom till tillåten filstorlek.
          Baksidan av tomten är lummig och fin, dock tycker jag att det är lite väl mycket buskar och blommor mitt i gräsmattan.

Förslag på hur man kan göra framsidan mindre strikt tas tacksamt emot!

Allt gott och tack än en gång!

--------------------
          Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1.
          Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande.
          http://www.totta.nu/huset

Citera
          netaave
          Inlägg 20-04-2006, 22:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (visbylinda @ 20-04-2006, 22:40)
          Tusen tack för alla bra svar! Vilket fantastiskt forum det här är, som att få allt serverat på guldfat!
          Hag har fått mycket att tänka på och har omvärderat en hel del.

Jag har tankat upp två bilder i mitt album (framsidan på trädgården) och kommer att ladda upp fler bilder så snart jag minskat ner dom till tillåten filstorlek.
          Baksidan av tomten är lummig och fin, dock tycker jag att det är lite väl mycket buskar och blommor mitt i gräsmattan.

Förslag på hur man kan göra framsidan mindre strikt tas tacksamt emot!

Allt gott och tack än en gång!

Hittar inget album! ohmy.gif

--------------------

Citera
          Ewa L
          Inlägg 21-04-2006, 07:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Hej och välkommen hit Linda!
          Jag anser — precis som majoriteten — att du skall vänta minst ett år. Du kan göra de stora förändringarna på papper under nästa vinter.

Var i liknande sits för 6 år sedan och var alldeles för snabb att ta bort ett risigt päronträd. Efteråt kom jag på vilken fantastisk "spaljé" det hade blivit till ex.vis klätterros och klematis! sad.gif

Det gick ju inte att se ditt album, men om du vill mjuka upp de stela rabatterna; lite låga, böljande växter i framkanten som växer över stenarna. Ex.vis Biokovonäva, (eller andra nävor), Penningblad, Murgröna... Listan kan göras mycket lång.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          visbylinda
          Inlägg 21-04-2006, 08:43
          Länk hit: #25

Medlem

Nu ska albumet fungera.
          Bilderna är tagna på besök i trädgården, alltså innan vi flyttade in. Tyvärr fokuserade jag då fotandet på enskilda växter så det finns ingen översiktsbild av tomten.

Jag tycker att trädgården har fantastiskt fina växter men den känns i nuläget lite plåttrig och opraktisk. De strikta rabatterna och stengångarna är väl det som stör mig mest.

Jag kommer att ta det lugnt med bortplockandet av buskar men en och annan vildvuxen spirea måste bort så att man faktiskt kan ta sig in på tomten utan att använda svärd. Sen plockar jag nog bort alla pluttar med konstgräs som står placerade lite var stans på den lilla gräsmatta vi har. Tomten är 670 kvadrat men huset och altanen tar en stor del av den ytan. Det handlar alltså om en ganska liten tomt där 2 vuxna och 2 barn med ett ganska aktiv liv ska kunna röra sig.

Tar tacksamt emot tips!

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 21-04-2006, 09:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag förstår vad du menar med strikta rabatter, de skulle jag nog också vilja göra något åt. Skarpa utstickande hörn är inte alls trevliga (enligt min mening), även om de passar till husets och trädgårdens nuvarande stil.

Däremot är rabattkanter en välsignelse, så om du tar bort de nuvarande kanterna och rundar av rabatten ska du investera i nya rabattkanter som kan följa rundningen. Rabattkanterna hjälper dig att hålla ordning på vad som är gräsmatta och vad som är rabatt och gör det lättare att trimma gräset närmast rabatten där gräsklipparen inte kommer åt.

Jag tycker att det verkar vara väldigt vackra växter i "öarna" som du tycker är opraktiska. Speciellt alliumen och pionen wub.gif Du kan försöka flytta ihop dem i en stor rabatt i stället för att ha dem utspridda här och var, men släng i alla fall inte bort dem helt! Du kommer att sakna blomfägringen om du gör det!

Påskliljorna kan du också flytta på om du inte vill ha dem mitt i gräsmattan, men jag tycker inte att du ska slänga dem heller. Det är inte så mycket annat som blommar samtidigt.

Pluttar med prydnadsgräs skulle jag nog också avskaffa utan att få dåligt samvete. Ett alternativ är att flytta dem till samma rabatt som de andra växterna, om du bestämmer dig för att flytta ihop dem till en stor rabatt. Prydnadsgräs ger ofta en trevlig kontrast mot blommor i en rabatt, både med sin avvikande färg och sin annorlunda form.

Buskar som blivit alldeles för stora och är i vägen för gångar och grindar kan du beskära utan problem, så länge du beskär på ett sätt som är rätt för just den arten. Men ta inte bort dem helt innan du är bergsäker på att du inte vill ha dem.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          MB1965
          Inlägg 21-04-2006, 09:19
          Länk hit: #27

Medlem

Du vet ju vad som finns i rabatterna så du behöver inte vänta för att se vad som finns där!

Min tomt är på 689kvm i stan så jag vet precis hur det är med den storleken.

Några förslag du kan fundera på:

*luftat upp framsidan och gjort en liten plattsatt uteplats 2,4*2,4m med syren eller rosor som avgränsing i ett eller två håll, satt perenner intill tex pionen, narcisserna och alliumen. Använd plattorna från gångarna till detta- vänd dom upp och ned så får du fina betongplattor wink.gif
          *tagit bort de överstora pelarliknande växtrna vid entrén - inga stora växter intill huset- blir fuktigt då.
          *flyttat ihop växterna i "öarna" till planteringar på baksidan.
          *Beskurit paradisbusken ganska hårt så den blir i rätt format för tomten.
          *Funderat på att flytta spirea till framsidan som en häck vid staketet eller skurit ned dom helt efter blomningen, ev tagit bort ett par.
          *Gungställning/klätterställning åt norr eller nordost om den får plats.
          *Låta rabatterna vid huset vara så länge, det finns nog att göra ändå:)

Lycka till wink.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 21-04-2006, 09:57
          Länk hit: #28

Medlem

Paradisbusken, pionerna och rodedenron är ju helt underbara! *avundsjuk*
          Vi hade en gång ett hus på Allégatan i Visby, minns hur växter och framförallt vindruvor frodades där. *ännu mera avundsjuk* nu på klimatet.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2006, 10:40
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Bild ett huset : Vilket vackert tegel -! är det där du har clematis -åhh så snyggt i så fall
          Bild 2 rak rabatt -jag skulle -Flytta ut rabatten från huset -lägga grus närmast väggen och utöka rabatten mot gången , så gräsmattesnutten försvinner ..
          Hur ser det ut på andra sidan , kan gången läggar i kurvigare form ?
          Överhuvudtaget ser rabatterna lite" smala ut"

Öarna : Förbind rubbet på bild till en stor rabatt -, mycket eget nytt får plats och det blir mer lättskött, flytta alliumen ur sin ö -när de blommat i vår och du ser var de är
          Spara all kantsten , men lägg om den i de mer kurviga former du önskar

smile.gif Så skulle jag gjort

ps två tuijapelare vid ingången för ljusslingor på vintern kan vara guld ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 21-04-2006, 13:28
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Tänk på att om du flyttar pionen kan det ta flera år innan den blommar lika fint igen.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          MB1965
          Inlägg 21-04-2006, 13:54
          Länk hit: #31

Medlem

kul att vi har så olika idéer.

smile.gif

Citera
          Ingo
          Inlägg 21-04-2006, 14:48
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Nu har jag också kollat in bilderna...

Det ser inte så igenväxt ut som jag hade föreställt mig - men bilder gör ju inte alltid verkligheten rättvisa och så ser det kanske mindre ut än det är för att det är avlövat.

Hur som helst förstår jag att du vill ta bort eller minska på alla lösa duttar ute i gräsmattan. Samtidigt har du en del fina grejor där, råddisen och pionen t ex. I ditt ställe tror jag att jag skulle ha tagit bort en del "öar" och försökt bygga ihop de jag sparade till större enheter så det blir litet struktur på det hela.

Var det kan tänkas passa med uteplatser, lek etc. ser du nog mycket bättre på plats än jag kan göra på bilderna så det ska jag inte ens försöka gissa. Men min instinktiva, allmänna känsla om den här trädgården är att jag skulle vilja ha litet större variation mellan olika delar av trädgården men mera sammanhållenhet inom respektive del, om du förstår vad jag menar.

Kerstins tanke om att flytta ut rabatterna från husväggen och samtidigt bredda dem håller jag med om.
          Det enda jag undrar om det - eftersom huset väl är en fyrtio-femtio år och rabatten runt ser rätt gammal ut också - är ifall det har omdränerats någon gång eller om det kan vara dags snart? För i det senare fallet är det inte värt att göra så mycket i närheten av huset innan...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          visbylinda
          Inlägg 21-04-2006, 15:55
          Länk hit: #33

Medlem

Vad härligt med ert engagemang och alla era fina idéer!

Huset dränerades för 6 år sedan men de gamla ägarna trivdes väl antagligen med sina cementplattor runt rabatterna så de återanvände de igen...

Jag gillar era idéer om att flytta alla "pluttar" till en större rabatt istället för att ha dom utspridda líte varstans.

En annan fråga:
          En bit i från vårt område finns en slänt som är proppfull med vackra små blåa blommor med sex kronblad. Det är säkert hundratals av dessa otroligt vackra blommor. Kan det vara Skilla? Skulle det vara helt knäppt att plantera in ett gäng såna på framsidan av tomten? Har ju tänkt lägga oregelbundna stenar på höger sida om huset (se bild 1 i albumet).
          Ta bort lagerhäggen runt trappan samt rabatten närmast huset (på samma sida) och i stort sett täcka hela den lilla plätten med stenplattor. Bollar med idén om att låta Skilla växa på sidan av stenläggningen som en mjuk avslutning på stenpartiet. Eller riskerar jag att blommorna sprider sig precis överallt? Alternativ välja nån snabbväxande marktäckande växt närmast stenarna och sätta nån högre växt närmast huskroppen och trappan. Eller bör man passa sig för växter med stora rotsystem så nära huset?
          Min tanke är att ta i tu med högra sidan (på fotot sett) redan i höst och sedan fortsätta med vänstra sidan året efter. Att låta stenläggningen (på höger sida) avslutas i en gång som leder runt till baksidan (vänster sida). Det finns en gång redan i dag men den är i fyrkantiga cementpalttor och löper diagonalt in mot baksidan. Diagonalen skär liksom sönder hela vyn. Skulle vilja göra en mjukt rundat stig/gång av oregelbundna stenar/plattor istället. Ni ser den diagonala gången på bild nr 2 men kameran visar inte riktigt hur konstigt diagonal den är. Hade man haft en Feng Shui-expert här hade gången definitivt kallats för "giftpil" ;-)

De två pelarna (tuijor eller enar???) som står på varsin sida om grinden ska få stå kvar. Däremot har jag en bamsestor idegran allra längst till höger på framsidan (syns dock ej på bild) och den måste TYVÄRR bort eftersom den är helt trafikfarlig. När man backar ut från garageinfarten skymmer den all sikt. Överlever den en flytt och när på året är det lämpligast att flytta denna? Kanske nån av er som vill ha den?

Förstår att det är svårt för er att sätta er i in utan planskiss över trädgården. Ska försöka skissa en sån i helgen och ta lite fler bilder.

Mycket tacksam för all respons jag fått, ni är guld värda!

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2006, 16:24
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Scilla , om det är det kan få sprida sig var som helst o hur mkt som helst säskilt i gräsmatte /annan markmiljö -de har inte mkt blad att tala om /gröna stån .. o försvinner ju senare ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 21-04-2006, 16:30
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Kolla dessa bilder om någon stämmer, de är rätt lika:

Scilla
          Vårstjärna

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          visbylinda
          Inlägg 21-04-2006, 18:06
          Länk hit: #36

Medlem

Tack för snabbt svar!
          Då är det definitivt vårstjärnan jag menar. Sprider den sig också extremt mycket?

--------------------

Citera
          Gloriana
          Inlägg 22-04-2006, 17:10
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

[QUOTE]Tack för snabbt svar!
          Då är det definitivt vårstjärnan jag menar. Sprider den sig också extremt mycket?

Vårstjärnan sprider sig som tusan men vad gör det - den är underbar.

Den trafikfarliga idegranen kan du kanske beskära? De ska bryta nytt även på äldre ved så länge det finns något grönt innanför snittet.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          visbylinda
          Inlägg 23-04-2006, 23:34
          Länk hit: #38

Medlem

Helgen bjöd på vackert väder så det har blivit en del trädgårdspysslande. Vi beskar bl.a vår skogsklematis som slingrar sig upp till verandataket. I klematisen hittade vi ett fågelbo med två små gröna ägg. Vi trodde att det var övergivna ägg från förra året eftersom vi varken hört eller sett nån fågel på verandan men beslutade oss ändå för att sluta med beskärningen tills vi visste om så var fallet. Lite senare dök det upp en koltrastsmamma så nu väntar vi tillökning i familjen ;-)

I kväll har jag gjort en skiss över vår tomt och placerat ut växter på sina rätta ställen. Har även försökt ge blommorna på skissen samma färg som i verkligheten även om jag inte känner till hur alla växter ser ut. En salig blandning färger är det dock. Och som jag tidigare berättat så känns trädgården lite trång eftersom det sticker ut växter lite här och var i trädgården. Kanske ni med hjälp av skissen kan tipsa om var jag ska placera den "stora rabatten" om det är så att jag gräver upp alla små pluttar med blommor som växer lite varstans i trädgården. De jag funderar på att flytta är de pluttarna ni ser överst, lite till vänster om mitten på bild. Det är prydnadsgräs, en röd pion och två st rosa pioner + en jasmin. Funderar även på att flytta en del spireor, de är de stora gula blafforna på skissen.
          Spireorna är inte gula utan vita och rosa men vitt syns dåligt på vit bakgrund ;-)
          En plymspirea, en rosavit spirea och en liljekonvaljspirea (hur ser en sån ut? Har inte lyckats hitta någon bild)

På skissen ser ni även de kantiga stenplattorna och den konstiga diagonala gången jag berättade om tidigare. Dessa skulle jag verkligen vilja ha bort! Funderar på att istället lägga oregelbundna plattor till höger om dörren på framsidan. Alltså fylla hela ytan med plattor och låta marktäckande växter mjuka upp på sidorna. Gärna nån högre växt bakom, alltså närmast hus och staketet ut mot gatan. Nästa sommar fortsätter jag med de oregelbundna plattorna och lägger de i gången som jag hoppas kan bli lite mjukare istället för en sned diagonal bort till skjulet.

Ska komplettera med foton på min webbsida så att ni kan se hur det ser ut i verkligheten men det får bli efter några timmars god nattsömn.

Skissen hittar ni här:
          Tomtritning

Är så tacksam för er hjälp!

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 24-04-2006, 11:48
          Länk hit: #39

Medlem

Går inte att se ritningen!

--------------------

Citera
          visbylinda
          Inlägg 24-04-2006, 12:02
          Länk hit: #40

Medlem

Leder inte länken till bilden?
          Klicka på den understrukna länken i mitt inlägg så leder den till bilden. Bilden ligger alltså inte i albumet här på odla.nu utan på min webbserver, se nedan:

Klicka på den här understukna länken!!!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon