Jag förstår vad du menar med strikta rabatter, de skulle jag nog också vilja göra något åt. Skarpa utstickande hörn är inte alls trevliga (enligt min mening), även om de passar till husets och trädgårdens nuvarande stil.
Däremot är rabattkanter en välsignelse, så om du tar bort de nuvarande kanterna och rundar av rabatten ska du investera i nya rabattkanter som kan följa rundningen. Rabattkanterna hjälper dig att hålla ordning på vad som är gräsmatta och vad som är rabatt och gör det lättare att trimma gräset närmast rabatten där gräsklipparen inte kommer åt.
Jag tycker att det verkar vara väldigt vackra växter i "öarna" som du tycker är opraktiska. Speciellt alliumen och pionen

Du kan försöka flytta ihop dem i en stor rabatt i stället för att ha dem utspridda här och var, men släng i alla fall inte bort dem helt! Du kommer att sakna blomfägringen om du gör det!
Påskliljorna kan du också flytta på om du inte vill ha dem mitt i gräsmattan, men jag tycker inte att du ska slänga dem heller. Det är inte så mycket annat som blommar samtidigt.
Pluttar med prydnadsgräs skulle jag nog också avskaffa utan att få dåligt samvete. Ett alternativ är att flytta dem till samma rabatt som de andra växterna, om du bestämmer dig för att flytta ihop dem till en stor rabatt. Prydnadsgräs ger ofta en trevlig kontrast mot blommor i en rabatt, både med sin avvikande färg och sin annorlunda form.
Buskar som blivit alldeles för stora och är i vägen för gångar och grindar kan du beskära utan problem, så länge du beskär på ett sätt som är rätt för just den arten. Men ta inte bort dem helt innan du är bergsäker på att du inte vill ha dem.