Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny husägare och önskar ändra ALLT!, Var ska jag börja?
          Ingo
          Inlägg 24-04-2006, 12:28
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Nej, det funkar inte - man får ett felmeddelande, ett ganska komplicerat ett från ASP.NET. Kan det möjligen vara så att man måste vara inloggad för att se den eller att du behöver göra något för att den ska vara synlig för kreti och pleti? Vissa detaljer i meddelandet tyder på att det kan vara något i den stilen..

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-04-2006, 13:05
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ser inte heller

men detta skulle jag göra om till en stor rabatt

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          visbylinda
          Inlägg 24-04-2006, 13:08
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 6 802

Aj aj aj! Du har så rätt!
          Jag hade länkat till en bild i inloggat läge. Använd länken nedan så går det bättre:

KLICKA HÄR!

--------------------
          Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1.
          Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande.
          http://www.totta.nu/huset

Citera
          noora
          Inlägg 24-04-2006, 14:32
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Inte mycket bättre länk den heller, tyvärr... Jag får bara upp en sida med en massa konstiga tecken unsure.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          lyckero
          Inlägg 24-04-2006, 14:42
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Men jag kan se den i alla fall!
          Jag skulle nog göra den stora rabatten bortåt det övre högra hörnet på bilden, annars tycker jag nog att ni ändå har en ganska väl sammanhållen gräsplan invid huset. Men som sagt samla ihop småplättarna till en eller ett par större sjok av växter är min tanke.
          Mvh Lyckero

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 24-04-2006, 18:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Bra skiss! Hur har du gjort den?

Jag tycker om hörnrabatter, men smaken är som baken. De kan man antingen ha som en strikt trekant eller göra lite mjukare med utdragna ändar. Jag har en skuggrabatt i ett hörn och den har jag dragit lite i vartefter jag känner att jag har tid och ork. Nivån är högst längst in mot hörnet och sen blir den lägre ut mot kanterna för att komma ner till gräsmattenivå längst ut.

När det gäller rabatterna med cementplattskanten kan du ju fundera på att mjuka till dem genom att ändra form och byta kant, eller annars kan du ju planetera växter som växer ut lite över kanten och göra dem mjukare och mer oregelbundna den vägen.

Ska kika lite mer på skissen/bilderna. Återkommer med idéer om jag får några... biggrin.gif

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera
          Tatta
          Inlägg 24-04-2006, 20:03
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 445

Vi vart ju också med hus i höstas smile.gif
          Nu tinar trädgården sakta fram & det väntar oss ett hästjobb!!!
          Familjen som bodde höär innan brydde sig lite elelr inget om trädgården, när vi flytta in var inte ens gräset klippt sedan i Maj det året.
          Dä'remot så familjen som bode dess förinnan älskade blommer & de odlade massor. Dessa växter, tror jag, förskte familjen efter ta bort. Så det är verkar uppgrävt lite var stans...
          Det är milt sagt spännande att se vad som kommer fram med andra ord.
          Känns som att vi börjar med noll & det kan bara bli bättre.
          Nu är jag ingen riktig trädgårdsmänniska själv heller & med en semester på 2v. lär man inte hinna så mycket iår, så det närmaste är att göra den "bebolig" rätt & slätt.
          Vi ska kapa lite buskar (går det att göra på våren???) så man kan se ut genom köksfönstren.
          Vi skulle behöva ta bort 3 tallar som växtsig höga så att ingen em. sol kommer in.

Å så ska barnen få sig en sandlåda.... smile.gif

Sedan så är det troligen målning resten av sommaren (även där är det otroligt eftersatt.. sad.gif )

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera
          Ingo
          Inlägg 25-04-2006, 14:58
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

På framsidan sympatiserar jag helt med att byta ut de raka betongplattorna mot något mer oregelbundet och att göra av med de små onödiga grässtrimmorna.
          Vad jag funderar över är om man ska kanta det med bara marktäckare helt platt eller om man skulle busa till det litet mer. Kanske varva stenar och låga växter, göra framsidan litet karg och artistisk medan baksidan får vara lummig och intim.

Angående baksidan blir det nog som sagt bra att integrera några "pluttar" till en större rabatt men om det vore min trädgård skulle jag nog vilja göra något mer. Specifikt så skulle jag sakna träd - jag ser bara ett riktigt träd (ett ungt fruktträd) på bilderna och finns det inte mer än så skulle jag vilja hitta en plats för något karaktärsfullt och roligt men inte alltför stort, kanske en Maackia eller en manchurisk valnöt, t ex. Och jag skulle nog vilja ha något redigt, samlat buskage (till skillnad från alla solitärbuskar) för att bryta upp det platta. Men det är min smak det - jag älskar träd och lummig grönska.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          visbylinda
          Inlägg 25-04-2006, 15:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 6 802

MADELEINE 1: Skissen är gjord i bildbehandlingsprogrammet Photoshop. Jag scannade in tomtritningen som följde med vid husköpet. Sedan ritade jag bara in buskar och blommor i de färger jag tror att de har (baserat på foton vi tog innan inflyttningen). Din skuggrabatt låter himla vacker!

TATTA: Kul med en till i samma situation. Vi kanske kan utbyta erfarenheter?

INGO: Blev inspirerad av ditt inlägg! Vill ha det precis så som du beskriver framsidan. Bort med gräsremsorna, in med oregelbundna plattor. Varva marktäckande växter med några låga och kanske även några höga växter. Det lite karga attraherar mig, gärna med växter som är vackra även vintertid.

På baksidan har du rätt i att det inte finns så många träd. De som finns är ett ganska litet äppelträd och ett ganska stort plommonträd + ett körsbärsträd som nog mer är som en buske. Träden är dock utspridda och inte i en samlad lummighet som vore önskvärd. Trädgården är dock ganska liten men jag ska definitivt slå upp de träd du föreslår och se om jag kan hitta en plats för dom. Tack!

--------------------
          Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1.
          Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande.
          http://www.totta.nu/huset

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 25-04-2006, 16:15
          Länk hit: #50

Gäster

Har inte läst allt men en spännande tråd. Tittade i ditt album och såg de smala rabatterna kring husgrunden. Om de ligger under tak så blir det det mycket arbete med att vattna. Kanske kan ni flytta de växter ni gillar därifrån till den större samlade rabatten du/ni verkar vara inne på. Man kan tex ha torktålig taklök eller sedumarter i vackert grus i ställe, till slut blir det en hel matta och kräver inte så mycket vatten. Hasselört går också bra intill husgrunden om det är skuggigt
          Jag kunde se din ritning i albumet smile.gif

/Ewa

Citera
          Tatta
          Inlägg 26-04-2006, 07:16
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (visbylinda @ 25-04-2006, 16:18)
          TATTA: Kul med en till i samma situation. Vi kanske kan utbyta erfarenheter?

Absolut smile.gif
          Men jag tror du får ett försprång eftersom jag ännu har runt en halvmeter snö på vissa ställen i trädgården.
          Vi stod & kika igår över tomten & planera hur vi skulle göra med trädgårdslandet... Vi vet var det fanns.
          Är det supersvårt att fixa till igen???
          Räcker det med att ta fram en jordfräs & köora runt jorden ett antal ggr. eller måste det grävas ut?
          Gödsel ska väl till????

smile.gif

Vi ska även bygga ut altan med ett "etage" nu är det så att där står det en rätt fin buske av okänt slag.. kan man liksom "bygga in den" i altanen.. tror det skulle se lite fint ut. Vi är dock oroliga om den får tillräckligt med vatten då.

Å när jag ändå är inne på altan... maken vill ha ett fast tak över nästan hel aaltan. Jag vill ha markis & en sån där stor parasollgrej som är friståeende.... (altan är liksom i 2 olika delar.. en lite rundad & en avlång del)
          Nackdelen med mitt förslag är att om det skulle bli en bebis till (planer finns wink.gif ) så kan man inte ställa ut vagnen där på vintern om det inte rä ett fast tak.. dock ska vi även bygga om bron till en lite större. Där skull en vagn då få plats...

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-04-2006, 10:15
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tatta
          Odla dina grönsaker i pallkragar i stället för att lokalisera ett gammal grönsaksland -som kräver en massa rensjobb, när ska du vila ?
          I z5 blir den upphöjda bädden i pallkagen varm jord fort -vilket ger mycket tidigare skördar -snyggt är det med smile.gif
          pallkrageavdelningen har alla svar

När du kommer in på att så perenner -snart -kom till avd frösådd smile.gif
          Hälsar K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tatta
          Inlägg 29-04-2006, 15:43
          Länk hit: #53

Medlem

Det blir nog så smile.gif
          Pallkragar ska investeras (alt. snickras... hur svårt kan det va???)
          Annars hade de på granngården till hyfsat pris!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon