Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> gjorde jag fel nu (beskäring äppelträd)
          lena_k
          Inlägg 20-04-2006, 09:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 7 316

Hejsan!

Dristade mig till att beskära äppelträdet för ca 3 veckor sedan. Försökte läsa på så gott det gick innan, men sedan dess känns det som att jag fått mer information på nätet än vad som stod i böckerna (fr a via Cillas sidor) och nu känner jag mig mycket osäker.

Äppelträdet är ungt, max 6-7 år och de förra ägarna har kapat toppen på ca 150 cm höjd. Sidogrenar finns det ca 7 st väl spridda riktningsmässigt, men samlade på 20 cm höjdmässigt (om man räknar varifrån de utgår). Så trädet är väl balanserat men har ingen "topp". Från sidogrenarna går det mycket få grenar och sedan fortsätter de upp mot himlen i evighet, amen (ca 3 m). Mkt långsmalt träd alltså. I höstas hade trädet mkt få löv och 5 äpplen. Trädet har inte beskurits på ca 2-3 år.

Tyvärr skar jag av alla grenar ungefär 1 meter på höjden. Känner nu att det nog var helt fel... Vad kommer att hända nu, skickar den massa vattenskott? Tog jag bort alla grenar där det kan komma frukt? Önskar jag hade en bild före att visa er, men jag fotade aldrig trädet. Hur ska jag egentligen beskära trädet? Det är väldigt glest med grenar, ska jag helt enkelt låta bli trädet?

Sedan undrar jag lite kort hur körsbärsträd beskärs? Det gör man väl på hösten?

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 01:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon