Hejsan!

Dristade mig till att beskära äppelträdet för ca 3 veckor sedan. Försökte läsa på så gott det gick innan, men sedan dess känns det som att jag fått mer information på nätet än vad som stod i böckerna (fr a via Cillas sidor) och nu känner jag mig mycket osäker.

Äppelträdet är ungt, max 6-7 år och de förra ägarna har kapat toppen på ca 150 cm höjd. Sidogrenar finns det ca 7 st väl spridda riktningsmässigt, men samlade på 20 cm höjdmässigt (om man räknar varifrån de utgår). Så trädet är väl balanserat men har ingen "topp". Från sidogrenarna går det mycket få grenar och sedan fortsätter de upp mot himlen i evighet, amen (ca 3 m). Mkt långsmalt träd alltså. I höstas hade trädet mkt få löv och 5 äpplen. Trädet har inte beskurits på ca 2-3 år.

Tyvärr skar jag av alla grenar ungefär 1 meter på höjden. Känner nu att det nog var helt fel... Vad kommer att hända nu, skickar den massa vattenskott? Tog jag bort alla grenar där det kan komma frukt? Önskar jag hade en bild före att visa er, men jag fotade aldrig trädet. Hur ska jag egentligen beskära trädet? Det är väldigt glest med grenar, ska jag helt enkelt låta bli trädet?

Sedan undrar jag lite kort hur körsbärsträd beskärs? Det gör man väl på hösten?