Halloj!
Är det nån som gillar att tipsa andra hur de ska göra med sin trädgård?
Jag och min kille kommer att flytta in i en ny lägenhet i Uppsala alldeles snart och vi kommer att ha en egen liten uteplats! Lycka på jorden!

Hittills har det bara varit vanliga lägenheter i andrahand, med minimala balkonger. Har länge velat ha något lite grönområde att pyssla om och har en ungefärlig bild av hur jag skulle vilja ha det - men inte riktigt. Är nästan helt grön (hehe) på trädgårdsarbete, fast har ändå gjort så pass mycket att jag vet att jag gillar det.
Vi skulle vilja ha lite blandat österländskt/orientaliskt tema - ljusa färger (eller borde det vara varmt färgtema?) på blommorna, någon buddhastaty här, några lyktor där, några snygga stenar, kanske ett vindspel. Lugn atmosfär, tyger (på sittdynorna, kuddarna och filtarna) i klara härliga färger. Vi vill kunna sitta där ute med våra vänner, röka vattenpipa, och känna som att vi inte sitter i sverige längre.

Känner att grundidén finns i huvudet, men att jag inte vet vad jag ska göra med den.
Alla tips är välkomna! Växtsorter (speciellt detta behöver vi tips på, vi tänker oss lite ovanligare/annorlunda växter), färgtema, tillbehör, allt! Tyvärr når solen inte så ofta till vår uteplats även fast den är i sydvästläge.
Så här ser det allltså ut nu. Lådan och det allra mesta av häckarna ska bort, har vi sagt. Det är riktigt vildvuxet - han som bodde där innan oss gjorde absolut inget alls med uteplatsen.
Jag tackar ödmjukast för alla förslag från er.
Namasté
/Elina