Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vad är för och nackdelar med att vara gift?, Eller bara vara sambos?
          noora
          Inlägg 28-04-2006, 11:37
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:58)
          Jag tycker man borde stryka det där med "till döden skiljer oss åt".

Ta en borgerlig vigsel, där sägs inget om nåt sånt. Man bara bekräftar för vigselförrättaren och vittnena att man vill ingå äktenskap smile.gif Resten av ceremonin får man utforma precis som man vill och man kan göra det väldigt likt en kyrklig vigsel om man vill, men man får inte vara i en kyrka (kyrkan brukar inte vilja låna/hyra ut lokalen till borgerlig vigsel).

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Rossi
          Inlägg 28-04-2006, 11:42
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

När vi gifte oss för 6 år sedan så hade man strukit formuleringen "tills döden skiljer oss åt" och ersatt det med något modernare. Vi hade möte med prästen ett par veckor före vigseln och där gick man igenom bl.a. allt sådant så att det skulle kännas rätt för oss.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Caprice
          Inlägg 28-04-2006, 12:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

CITAT (Rossi @ 28-04-2006, 09:53)
          CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 08:51)
          + då vet jag att han bara är min

laugh.gif tongue.gif ohmy.gif Skulle ett giftermål vara garanti för det? laugh.gif tongue.gif ohmy.gif

Jag skulle vilja säga att om du inte känner INNAN ni gifter er att han bara är din så välj en annan karl!

laugh.gif laugh.gif

Helt rätt tänkt...!

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-04-2006, 12:44
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi var inte gifta när vi skaffade barn och villa. Men vilken pappersexercis!!!

Gå till tingsrätten för att få delad vårdnad om barnen, skriva in sambon som förmånstagare i försäkringarna, skriva oss båda för huset mm mm.

När vi sedan blev med sommarstuga,min man ärvde en tredjedel av den, så blev allt för krångligt. Vi var tvungna att ta lån för att lösa ut min mans syskon ur stugan. Om han skulle gå bort skulle jag bli skyldig att betala lånet men jag skulle inte ärva någon del av stugan. Vi gick till en jurist för att få hjälp och han sa " gå och gift er". Smidigast och bäst för alla.

Vill bara göra ett tillägg angående det här med särkullbarn. De har alltid rätt att få ut sin del oavsett om ni är gifta eller inte och oavsett hur många testamenten man skriver. Däremot så får den kvarvarande sambon behålla pengar och andra tillgångar till ett visst värde ( har med basbeloppet att göra) för att inte bli helt ställd på bar backe.

Man kan ju skriva äktenskapsförord om man vill skydda någon egendom t ex om man vill att den kvarvarande skall kunna sitta kvar i huset utan att särkullbarnen kan få ut sin del när föräldern gått bort.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 12:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

Caprice Skickat den 28-04-2006, 14:43
          --------------------------------------------------------------------------------
          CITAT (Rossi @ 28-04-2006, 09:53)
          CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 08:51)
          + då vet jag att han bara är min

Skulle ett giftermål vara garanti för det?

Jag skulle vilja säga att om du inte känner INNAN ni gifter er att han bara är din så välj en annan karl!

Helt rätt tänkt...! [QUOTE]

men jag menade ju att när man är så säker (och kär)
          att man gifter sig så är det ju mindre risk att han är ute och strular

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 28-04-2006, 12:56
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 790
          Medlem nr: 2 733

Ledsen att göra dig (och många andra) besviken, Raphic!!!

Har träffat så många gifta karlar genom åren som velat ha "lite kul vid sidan om", så du anar inte! Blir lika förb-d varenda gång. Där har jag inga som helst illusioner kvar.

Vill själv gärna gifta mig för att jag tycker det är väldigt romantiskt och för att det känns fint, men inbillar mig inte för en sekund att det medför någonting annat. Antingen är man en trofast och trogen person eller så är man det inte - gift eller ej.

Kakaduan

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 13:00
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

helst ska man ju känna personen och det gör man ju om man gifter sig
          (håppas jag)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          labarradepan
          Inlägg 28-04-2006, 15:04
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

oj vad många som har skrivit här , va kul tongue.gif

Vi har en villa men inga barn än. Som ni vet så är vi i alla fall nyförlovade.

wub.gif

Jag har gett som förslag att hans moster kan viga oss i trädgården, och bjuda över våra föräldrar på grillat o sen gifter vi oss, det vore mysigt och det vore kul att chocka dem lite.. hihi.

Skriver man ett äktenskapsord om tex mina pengar är mina och hans pengar är sina. Eller min bil är min bil och hans torp är hans torp??

Men om man vill byta efternamn, hur gör man då? Jag menar jag vill inte ha hans, det är så vanligt, får man ta ett ur släkte utan att det kostar nått??

Min vän o hennes familj tog ett namn hipp som happ det kostade 1100 för hela familjen.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-04-2006, 15:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Kakaduan @ 28-04-2006, 14:56)

Har träffat så många gifta karlar genom åren som velat ha "lite kul vid sidan om", så du anar inte! Blir lika förb-d varenda gång. Där har jag inga som helst illusioner kvar.

Vill själv gärna gifta mig för att jag tycker det är väldigt romantiskt och för att det känns fint, men inbillar mig inte för en sekund att det medför någonting annat. Antingen är man en trofast och trogen person eller så är man det inte - gift eller ej.

Kakaduan

instämmer till hundra på det.... wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          andersen
          Inlägg 28-04-2006, 15:27
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Kakaduan @ 28-04-2006, 13:56)

Kakaduan

Vet inte om det värkligen är så att män är mera otrogna en kvinnor, min erfarenhet säjer mej att det är mera vanligt att kvinnor är otrogna, vilket fall som helst, vare sig man är gift eller sambo så finns det ingen försäkring mot otrohet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          netaave
          Inlägg 28-04-2006, 15:33
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Har man särkullbarn ska man alltid skriva ett testamente och se till att ens partner är "säkrad"
          Tror inte för mitt liv att sonen skulle kasta ut min man, men tycker ändå det är skönast för alla parter att det gått korrekt till.

Det där med "tills döden skiljer oss åt" kan man idag byta ut.

Lycka till med alla frierier, kul om det blir lite odlabröllop! wub.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2006, 15:39
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Andersen, jag är med dig. Händer en gång varje sekel. laugh.gif

Såg nån undersökning nån gång som hävdade att 30 % av alla barn har inte den far som tror han är far.

Det bästa är väl att skippa det där med trohet och tillåta enstaka snedsteg. Svartsjuka är kamouflerat habegär. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ansan
          Inlägg 28-04-2006, 15:51
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 7 151

Fler frågor!

Ni kanske tagit upp dem men jag har inte helt fattat. JAg vill inte gifta mig. Känns inte viktigt men jag bor i en lägenhet med min sambo. Vi delar på lånet. Vi har inga barn.

Om jag dör vem ärver mina till gångar och mina lån?

Om vi skaffar barn och någon av oss dör? är det någon skillnad om barnet är över 18?

Om jag dör nu vill jag helst att mina tillgångar ska gå till mina föräldrar förutom själva boendet.

Om jag dör när jag (vi) har barn vill jag att i princip att han ska få min del av lägenheten. Dte är visserligen ett lån men vi gör garanetrat en visst när vi säljer. Mina kapital vill jag att barnet/n men att de inet ska ha tillgång till dem förrän en viss ålder.

Måste vi skriva massa papper på det här? KAn man göra så som jag önskar?

Husets vinst och det jag äger här hemma är ju mer värt än det jag har på banken.....

--------------------
          En grön växt inte alltid grön.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-04-2006, 18:26
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Nu är jag inte helt insatt i sambolagen men om man inte är gift så ärver dina släktingar din del av lägenheten/huset. Lånet vet jag inte men i vårt fall skulle jag som efterlevande bli skyldig att betala lånet på hela huset. Om ni står båda för lånet så tror jag att den efterlevande ensam ska betala allt.

Barn ärver sina föräldrar så har ni gemensamma barn så ärver de efter er båda.

Äktenskapsförord kan man skriva om man vill att allt ditt ska vara bara ditt t ex du har köpt en sommarstuga för dina pengar . Om du då går bort ärver din släkt även om du är gift.

Jag tror att man kan "låsa" pengar tills barnet når en viss ålder. Har en kompis som gjort så. Sonen får inte tillgång till pengarna förrän han är 25 år.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Annika Ljunggren
          Inlägg 28-04-2006, 20:16
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 770

CITAT (mamamaggan @ 28-04-2006, 19:26)
          Nu är jag inte helt insatt i sambolagen men om man inte är gift så ärver dina släktingar din del av lägenheten/huset. Lånet vet jag inte men i vårt fall skulle jag som efterlevande bli skyldig att betala lånet på hela huset. Om ni står båda för lånet så tror jag att den efterlevande ensam ska betala allt.

Menar du att släktingarna ärver delen av huset och den efterlevande ärver lånet om man inte är gifta? För så kan det väl inte vara om man har delat upp lånet i två? Eller är det bara om man är gift som den efterlevande ärver lånet (och huset)? huh.gif

Du kanske är gift.. Isåfall förstår jag!

biggrin.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 28-04-2006, 20:25
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (ansan @ 28-04-2006, 16:51)
          Fler frågor!

Ni kanske tagit upp dem men jag har inte helt fattat. JAg vill inte gifta mig. Känns inte viktigt men jag bor i en lägenhet med min sambo. Vi delar på lånet. Vi har inga barn.

Om jag dör vem ärver mina till gångar och mina lån?

Om vi skaffar barn och någon av oss dör? är det någon skillnad om barnet är över 18?

Om jag dör nu vill jag helst att mina tillgångar ska gå till mina föräldrar förutom själva boendet.

Om jag dör när jag (vi) har barn vill jag att i princip att han ska få min del av lägenheten. Dte är visserligen ett lån men vi gör garanetrat en visst när vi säljer. Mina kapital vill jag att barnet/n men att de inet ska ha tillgång till dem förrän en viss ålder.

Måste vi skriva massa papper på det här? KAn man göra så som jag önskar?

Husets vinst och det jag äger här hemma är ju mer värt än det jag har på banken.....

Tycker du ska ta kontakt med en jurist. Visst kostar det pengar men börjar du titta på hur mycket pengar som ligger i lägenheten och säkert dina tillgångar så är den summan inte stor. Bäst att få saker i ordning innan det händer något tråkigt.

Läsa lite om sambolagen?
          http://www.alden.se/Sambolagen.htm

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 28-04-2006, 21:09
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Och här sitter jag med två barn, villa, vovve och volvo och har inte ens en förlovningsring.
          Men den är inom räckhåll iaf.....snart är det dax wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 28-04-2006, 21:23
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Annika Ljunggren @ 28-04-2006, 21:16)
          CITAT (mamamaggan @ 28-04-2006, 19:26)

Menar du att släktingarna ärver delen av huset och den efterlevande ärver lånet om man inte är gifta? För så kan det väl inte vara om man har delat upp lånet i två? Eller är det bara om man är gift som den efterlevande ärver lånet (och huset)? huh.gif

Du kanske är gift.. Isåfall förstår jag!

biggrin.gif

Nej nej så är det inte!!!!
          Gemensam bostad ärver man av varandra även om man bara är sambo.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 28-04-2006, 21:24
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Limeblossom @ 28-04-2006, 22:09)
          Och här sitter jag med två barn, villa, vovve och volvo och har inte ens en förlovningsring.
          Men den är inom räckhåll iaf.....snart är det dax wub.gif

Grattis till den då! Men "se om ditt hus" för egen del också, i dom här situationerna ska man vara ego utav bara 17.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 28-04-2006, 21:31
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Är sambo med vet inte mycket jag heller om detta, Men det vi fick lära oss från banken för några år sedan kan vara gammalt idag, men så här sa de då.

Vi köpte huset gemensamt, har lån gemensamt, har försäkring som täcker om någon av oss avlider. Det betalas ut för den som har dött. Då finns ju bara den andra halvans lån kvar att betala.

Vi har särkullbarn båda 2. De har alltid rätt att få ut sitt arv. Det är bara de gemensamma barnen som får vänta tills båda är döda.
          Så skulle t.ex. sambon dö och hans son vill ha ut sitt arv så måste jag ändå sälja huset för att kunna betala ut arvet till honom av sambons halvt ägda hus trots försäkringen.
          Möblerna har vi köpt gemensamt alltså hälften var, där har också särkullbarn förtur.
          Bilen står gubben för så den är enbart hans så det får hans son också. Skulle vi äga sommarstuga som vi inte gör och den stod på bara en av oss så är det särkullbarnet som ärver den som tillhör den sambon som äger den.

Skulle vi då gifta oss så är skillnaden att vi kan testamentera den halvan vi äger i huset till varandra men bara hälften av den halvan man äger, för om någon av oss dör så har alltid särkullbarnet rätt till arv och när då t.ex. min sambo dör så finns 1/4 att ärva och jag har 3/4 och sedan när jag dör får min dotter 3/4 och det är ju inte rätt tycker vi så därför är vi sambo för det blir ingen skillnad för vår del.
          Man kan alltså inte göra särkullbarn arvslösa tills båda är borta oavsett sambo som gift. Men jag har hört att man kan genom testamente om de är vuxna särkullbarn freda sig att de skriver på att de inte kräver att få ut sin lott förän båda är döda, men det har jag inget belägg för.

Vi har också tänkt på att kontrollera dessa uppgifter lite mera, men som vanligt drar man ut på det. Men nu efter min fars bortgång pratade jag lite med begravningsbyrån och hon sa en del där som vi måste kolla upp. Bl.a. om man har gemensamt bankkonto som sambo, dör den ena får man inte använda det och hur går det då med eventuella skulder o.s.v. så vi måste ta tag i detta.
          Detta blev långt men det är en stor fråga och viktig.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon