Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > kvinnofridshund, vad tycker du
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 10:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

vill ha vill ha
          http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,816751,00.html
          men gå det att få katter tongue.gif

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          KURT
          Inlägg 28-04-2006, 10:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Staten har svårt att hinna med att få fram ledhundar åt synskadade. Jag tror inte generellt på idén att personer tillfälligt skall få ta hand om vakttränade hundar.

Däremot kan ju mycket väl en hund vara ett utmärkt skydd för en kvinna (eller man), men det förutsätter att personen i fråga kan ta hand om hundar (hundar som är tränade att skydda kräver mera kunnskap).

Annars finns det risk att oskyldiga personer, t ex barn skadas, om inte den som skall skyddas kan ta hand om hunden. Vi delar ju inte ut skjutvapen till personer som behöver skydd, och en hund kan vara farligare än ett skjutvapen.

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-04-2006, 10:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Bra idé, men man kan faktiskt köpa en hund med vaktinstinkt själv (schäfer, buhund) och gå till brukshundsklubben för träning. Har hunden mycket vakt i sig kommer den att försvara dig (flockmedlem) om något händer, omd et inte är en feg hund tongue.gif

Dressyren hos brukshundsklubben är inte för att lära hunden slåss utan för att lära den diciplin.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Linda_A
          Inlägg 28-04-2006, 10:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

CITAT (LadyG @ 28-04-2006, 11:29)
          Bra idé, men man kan faktiskt köpa en hund med vaktinstinkt själv (schäfer, buhund) och gå till brukshundsklubben för träning. Har hunden mycket vakt i sig kommer den att försvara dig (flockmedlem) om något händer, omd et inte är en feg hund tongue.gif

Dressyren hos brukshundsklubben är inte för att lära hunden slåss utan för att lära den diciplin.

Nja jag vet inte om jag tror att det är så smart. jag tror att få inser vad en hund med mycket vakt i sig innebär.

Det innebär inte
          skyddar dig mot "skumisar" i dina ögon men älskar alla andra som du älskar.

Snarare innebär det att du får en hund som vaktar dig mot allt och alla om du inte kan hantera det.

Hur ska hunden veta skillnad mellan brevbäraren och tjuven på väg in?
          Hur ska hunden veta skillnad mellan killen som frågar dig om tiden eller killen som försöker våldta dig?

Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade.

--------------------
          //Linda

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 10:35
          Länk hit: #5

Medlem

när jag blev misshandlad i 9:an så stog min kompis hund och snällt såg på
          men det var en jämthund kanske inte så bra för vakt

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 28-04-2006, 10:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Fördelen är ju att de hundar som staten/polisen/kvinnojouren skulle kunna låna ut, kan vara tränade redan från början, så att tjejerna inte själva behöver träna sina hundar. Jag skulle tro att om man haft tankar på hund och känner sej akut hotad, så är det lite långsökt att tro att man har tid att gå på dressyrkurser. Det enda man vill ha är ju trygghet på en gång och då skulle det kunna vara ett vettigt alternativ.

Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande.

--------------------

Citera
          Linda_A
          Inlägg 28-04-2006, 10:37
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 11:35)
          när jag blev misshandlad i 9:an så stog min kompis hund och snällt såg på
          men det var en jämthund kanske inte så bra för vakt

Det är stor skillnad mellan att våga bita och stå och skälla och morrar.

Enligt vad jag vet så är det inte många hundar som vågar när det väl kommer till kritan.

Annars skulle det ju finnas ett överflöd av polishundar. sleep.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          Linda_A
          Inlägg 28-04-2006, 10:39
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 28-04-2006, 11:36)
          Fördelen är ju att de hundar som staten/polisen/kvinnojouren skulle kunna låna ut, kan vara tränade redan från början, så att tjejerna inte själva behöver träna sina hundar. Jag skulle tro att om man haft tankar på hund och känner sej akut hotad, så är det lite långsökt att tro att man har tid att gå på dressyrkurser. Det enda man vill ha är ju trygghet på en gång och då skulle det kunna vara ett vettigt alternativ.

Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande.

Vad händer om tjejens osäkerhet leder till att någon blir skadad då?

En skyddträndad hund är inget som man leker med direkt.

Nu får gärna någon kunnigare rätta mig men måste man inte ha tillstånd för att träna skydds/IPO?

--------------------
          //Linda

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 10:41
          Länk hit: #9

Medlem

[QUOTE]Det innebär inte

Snarare innebär det att du får en hund som vaktar dig mot allt och alla om du inte kan hantera det.

Hur ska hunden veta skillnad mellan killen som frågar dig om tiden eller killen som försöker våldta dig?

Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade. [QUOTE]

kan visa kort för hunden på dom som har våldtagit mig och säga
          dum människa några gånger det kanske funkar tongue.gif

[QUOTE]Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande. [QUOTE]

djur är ju bra terapi har jag hört iallafall biggrin.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-04-2006, 10:54
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Linda_A @ 28-04-2006, 12:34)
          Nja jag vet inte om jag tror att det är så smart. jag tror att få inser vad en hund med mycket vakt i sig innebär.

Det innebär inte

Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade.

Buster, min buhund, var mycket vaktig. Därför gick vi på dressyrkurs, just för att han hade blivit okontrollerbar annars.

Hunden ska inte veta nånting alls, den ska göra som du säger. smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2006, 10:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja inte skulle då min buhund nånsin få för sig ta fram några eventuella
          vaktinstinkter. Skälla kan hon, det är ju en spets, men annars anser hon
          att allt som rör sig är något man kan leka med. Dessutom tror hon att
          alla tvåbeningar älskar henne.

Självförsvar däremot borde finnas på skolschemat.
          ohmy.gif smile.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 11:01
          Länk hit: #12

Medlem

[QUOTE]Självförsvar däremot borde finnas på skolschemat. [QUOTE]

håller med... mest psykiskt själförsvar.. åtminstånde stor vikt på det
          för hur många tekniker och kast men kan så kan man ändå hamna i chock
          eller att man inte tycker man är bra nog för att säga nej
          så man går med på nått pga att man har dåligt självförtroende
          och inte anser att man är värd att försvara

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-04-2006, 11:09
          Länk hit: #13

Medlem

Definiera självförsvar, någon.

Är det att lära sig peta ut ögonen på folk, stampa dem på fötterna och klösas? Isf behövs ingen självförsvarslärare, bara ett jävligt aggressivt förhållningssätt till omvärlden och då är det en attitydcoach som behövs.

Eller är det att lära sig inte ta onödiga risker, som t ex gå ensam genom parken en mörk kväll, supa sig dygnrak och somna hos en främlig eller ta svarttaxi hem från krogen efter en blöt natt.

Den typ av självförsvar jag brukar lära ut är i första hand att bästa försvaret är att inte vara där. Be tjejerna tänka - majoriteten av alla våldtäkter begås av någon i tjejens närhet, någon hon känner. Släpp inte in ex-pojkvännen om han är full, t ex.

Men det räcker inte alla gånger att vara smart, tänka sig för och handla rätt. Ibland finns det kräk som passerar under radarn. En tjej är nästan alltid svagare än en kille, och en aggressiv man som hagamannen är fruktansvärt farlig. Om någon av kvinnorna hade gjort motstånd är jag säker på att han hade dödat dem.

Det naturligtvis upp till var och en att besluta om man ska våga göra motstånd eller ej, men väljer man motstånd måste man ha klart för sig att det blir strid. En örfil räcker inte, ens som distraktion. Stampa på tårna är det inte ens säkert att han märker, har han ens halvbra skor absorberar de det mesta av styrkan i trampet. Peta i ögonen är säkert jättebra OM MAN TRÄFFAR! Ögonen är en av de saker vi människor skyddar instinktivt. De är mao väldigt svåra att träffa. Av erfarenhet vet jag också att killar skyddar underlivet väldigt bra, i synnerhet de som sysslat med mountainbiking och dylika grenar.

Risken med "en tiodagarskurs i självförsvar" är att man skaffar sig falsk självförtroende (och åker dit igen). Fast visst finns det enkla, snabba tekniker för att ta sig loss, distrahera och immobilisera. De flesta tjejer är alldeles för mesiga för att verkligen klara av att använda de senare dock. Mesigheten är iofs bra, det betyder att de naturliga spärrarna mot att slå en medmänniska fungerar, men det betyder också att du aldrig kommer att kunna slå dig fri.

--------------------

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 11:15
          Länk hit: #14

Medlem

dom gånger jag har blivit våltagen har jag hamnat i chock
          och det är nog det som är det bästa att lära sig att inte hamna i
          nu hamnar jag väldigt lätt i chock men håller på att lära mig genom karaten och min pojkvän
          att inte hamna i chock.......
          + jag läste i statistik att dom flesta tjejer som gör motstånd klarar sig
          och om dom blev våltagna så kom dom lättare över det

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-04-2006, 11:23
          Länk hit: #15

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

LadyG : tror du har helt rätt i vad du skriver. OM man ska göra aggressivt motstånd mot en (oftast mycket) starkare motståndare så måste första slaget sitta perfekt. För det är inte säkert du får ett andra slag. Och att ens få kraft i slagen är svårt om man är halvt fasthållen. Strupe, ögon, de är relativt oskyddade men ändå svåra att träffa. Och misslyckas man blir väl överfallaren både argare och räddare och därmed farligare.
          Vrida sig loss (genom tekniker man kanske lärt i självförsvarsklasser) och sen springa allt man orkar och skrika på hjälp, det är det jag själv tror är bästa lösningen på många överfallssituationer. Även om överfallaren kanske är snabbare så är han nog inte så pigg på att springa efter någon och därmed bli sedd av många. (Ännu en anledning till att undvika mörka parker)

Rapchic : tror du har rätt i att det sitter mycket i psyket, och att om man känner sig starkare på förhand så klarar man lättare av svårigheter när de uppstår, och även efteråt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-04-2006, 11:29
          Länk hit: #16

Medlem

Halva självförsvaret sitter i psyket. Tror jag att jag ska klara något ökar mina chanser att faktiskt göra det också.

Tänk Stefan Holm - hade han klarat guldet om han tvivlat på sin förmåga (trots att han är kortast hoppade han högst i världen)?

Jag lägger gärna ut texten om psykets inverkan på självförsvaret ikväll, nu måste jag verkligen springa! Men intressant tråd hur som helst!

--------------------

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 11:33
          Länk hit: #17

Medlem

en annan sak jag läste var att killar söker tjejer som ser svaga ut
          och därför väntar dom sig inget motstånd så då blir dom chockad
          för dom vet inte vad dom ska göra
          så det bästa är nog en blandning... slå hårt springa snabbt.....
          det dåliga med vridatekniker är att dom är svåra att utföra i praktiken..
          en som man testar på i en självförsvarsgrupp står oftast stilla
          och jag tror inte en som överfaller en gör det..
          då måste man typ ha tränat jujutsu eller nått liknande i år för att veta hur man ska parera det
          och de flesta fall av våldtkt sker ju i hemmet.. eller hemma hos nån man känner
          (ca 80%) så man får vara försiktig vilka man blir kompis/ihop med
          om den personen har ett rykte om sig att våldta tjejer
          behöver man nog inte den/det vänskapen/förhållandet
          problemet är ju att veta...... det är inte lätt ska jag säga..
          (även om sockärringen tycker det)

--------------------

Citera
          Linda_A
          Inlägg 28-04-2006, 11:38
          Länk hit: #18

Medlem

Frågan är om en hund med många difter ska ta vid där en människa brister. Jag anser inte det. Plus hunden måste ju få arbeta i det övrig med. Vågar en kvinna som är så rädd att hennes vanliga liv är helt upp och ner, arbeta med sin hund på det sättet ute?

Jag säger inte att dessa människor/flickor/kvinnor ska lämnas utan hjälp men jag tror att ett vapen i deras händer inte är svaret på problemet.

Är man desperat så sker lättare olyckor än om man är lugn och sansad.

Och dessa kvinnor kanske inte ens har någon som helst erfarenhet av hundar innan?

Jag personligen tycker inte att det är en bra idée. Och det känns som att raser som redan har ett dålig rykte kan få ett sämre om de hamnar i fel händer. Rubrikerna lär ju bli stora.

--------------------
          //Linda

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 11:44
          Länk hit: #19

Medlem

om var fjärde kvinna nån gång blirsexuellt utnyttjad
          så tror jag det finns dom som vet hur man tar hand om en hund av dom

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2006, 11:46
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu var väl inte avsikten med förslaget i artikeln att dela ut vakthundar
          till alla som kanske tvingas gå hem i mörkret från bussen eller festen utan till kvinnor som blivit utsatta för våld och befinner sig i en hotsituation.

Ändå har jag svårt för att se hur det skulle kunna fungera. Alla passar inte att ha hund av olika skäl.

I övrigt håller jag med Lady G

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 17:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon