Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > En vacker och påkostad trädgård..., Inte alltid en investering...
          Karamell
          Inlägg 30-04-2006, 17:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

En mycket trädgårdsintresserad väninna har precis separerat och trädgården som hon vårdat ömt i många år ska nu skövlas och bli gräsmatta. De nya ägarna är inte intresserade ett skvatt! Men hon har lyckats utverka att hon får tömma trädgården på det hon vill ha - och det gör hon. Så nu står krukorna i våningar på hennes lilla radhustomt *ler*

JAG hade gärna köpt ett hus med vacker trädgård. Man lägger ju själv sin nivå. Vår trädgård var fyrkantig med snörräta rabatter och mycket öppen jord. Hopplös att hålla i trim. Nu, inne på tredje sommaren, börjar det likna något och jag börjar veta vad jag vill.

Däremot var jag irriterad på alla mäklare som envisades med att höja värdet på ett hus för att ägarna renoverat köket. Att taket behövde läggas om, hela huset dräneras om och pannan bytas ut talades det tyst om. Bara yta räknades. Gräsligt.

Citera
          Karamell
          Inlägg 30-04-2006, 17:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

CITAT (Caprice @ 28-04-2006, 15:04)
          dvs de vill snabbt och enkelt anlägga en japansk trädgård med att hyra bobcats, köpa stora och fördiga växter, samt hyra in personal som gräver... för att sedan gå ut och ta sig en kopp the´i det färdiga projektet...

För mig är det inte trädgårdsarbete - det är wannabees. Ytligt och ointressant. Precis samma sak som de som homestagar och/eller lägger en ny fasad på tänderna. Ett tidens tecken. Quick-fix. Utomordentligt trist och säger en hel del om ägarna, tycker jag smile.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2006, 18:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag kanske inte svarar "rätt" här: men; min man o jag har inte råd att lägga ner en massa pengar på växter o s.k. design! Men; vi önskar ändå att få ha vackra blommor o en trivsam trädgård!
          Så--vi byter m vänner- växter- o försöker föröka m frö o delade plantor!
          Trädgårdsprogrammen verkar förutsätta att man har mycket pengar.........?

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-04-2006, 18:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (zaaritha @ 30-04-2006, 19:20)
          Jag kanske inte svarar "rätt" här: men; min man o jag har inte råd att lägga ner en massa pengar på växter o s.k. design! Men; vi önskar ändå att få ha vackra blommor o en trivsam trädgård!
          Så--vi byter m vänner- växter- o försöker föröka m frö o delade plantor!

Att designa sin trädgård kan man ju göra själv. Ta reda på vad man själv är ute efter. Låna bok på bibliotek för att få tips på hur man kan göra. Exempelvis färg, form och tema. Behöver ju inte kosta mer än arbetet att läsa i böcker, papper och penna. Tror majoriteten av oss driver upp våra egna plantor dels för att vi tycker det är roligt och dels för att få det vi vill ha i mängder, det är ju minst halva grejen med trädgårdsintresset på något vis.

Citera
          mulle
          Inlägg 02-05-2006, 12:18
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (zaaritha @ 30-04-2006, 19:20)

Och inte bara trädgårdsprogrammen, tidningarna också.
          Allt ska gå snabbt, bli inredningstjusigt och inte kräva jobb.
          Det är som om redaktörerna skulle förakta tålamod och billiga och kreativa lösningar. (D.v.s. såna som jag personligen helst skulle se på och läsa om eftersom de lösningarna oftast är de mest personliga och intressanta).
          Dessutom föraktar man kunskap.
          Jag satt just och delade lunch med en trädgårdstidning och fräste inombords över att bilder på läckra växter och rabatter nog publiceras men UTAN NÅGRA VÄXTNAMN!
          (För att inte tala om information om växternas egenskaper, tillgänglighet, skötselråd, härdighet o.s.v.)

rolleyes.gif

Mulle

Citera
          Ingo
          Inlägg 02-05-2006, 17:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Angående hur trädgårdsprogrammen ser ut - t ex exemplet Caprice tog upp, det när Äntligen Trädgård gjorde en "japansk" trädgård - så är det framför allt en produkt av TV-mediets funktion och livsvillkor:
          Man behöver göra spännande underhållning för en bred massa, inte för de mest hängivna - då är en snabb och spektakulär förvandling mer "TV-mässig".
          Man behöver producera program snabbt och kostnadseffektivt - då vill man snabbt få ett färdigt resultat, inte något som tar flera år på sig att växa till.

Angående att flytta ifrån sin trädgård - det gjorde jag i somras. Händelsevis visade sig köparna vara rätt förtjusta i vad jag hade gjort, tydligen var det en av de saker som fick dem att fastna för huset! Men det skulle inte störa mig så mycket om det var annorlunda och jag utgår ifrån att de kommer att ändra en massa saker efter hand som de börjar få sina egna ideer.
          En trädgård är ju inget evighetsverk utan väldigt mycket en produkt av vem som lever och verkar i den där och då. Jag gjorde vad jag gjorde för att jag och min familj skulle trivas den tid som var, inget annat.

Jag tycker inte att det är lönt att förfasa sig över vad icke trädgårdsintresserade gör med trädgårdar. Om de saknar intresse och inte bryr sig, varför skulle de hålla på och krångla med att ge bort växter o dyl? Som om en ölburkssamlare skulle hålla på och må dåligt över hur vårdslöst folk i allmänhet hanterar ölburkar. smile.gif (Nej det är ingen riktig bra liknelse, för växter är ju ändå något som lever - men ändå...)

Hade i helgen nöjet att studera en i närheten boendes beskärningsteknik. Vad säger ni om en riktigt, riktigt hård "paraplybeskärning"...i slutet av april...av ett gammalt körsbärsträd?
          Ska bli intressant att se hur det utvecklas...ungefär på samma sätt som en dokumentär om digerdöden eller spanska inkvisitionen kan vara intressant! biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-05-2006, 18:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Men jag har sett flera mäklare lägga stor vikt vid trädgården och ha många bilder på växtligheten så nog kan man sälja en trädgård, fast hur många har tid med det i dagens läge?

ingrid

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-05-2006, 18:57
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag har för mig att någon mäklare har poängterat att en schysst trädgård är 20 % av försäljningsvärdet. Folk som ser en bra trädgård (kanske utan svårskötta krusiduller) tycker det är bra att slippa sätta igång och börja greja med den.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 03-05-2006, 06:41
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Ingo @ 02-05-2006, 18:25)
          Hade i helgen nöjet att studera en i närheten boendes beskärningsteknik. Vad säger ni om en riktigt, riktigt hård "paraplybeskärning"...i slutet av april...av ett gammalt körsbärsträd?
          Ska bli intressant att se hur det utvecklas...ungefär på samma sätt som en dokumentär om digerdöden eller spanska inkvisitionen kan vara intressant! biggrin.gif

Hade för fyra år sedan ungefär samma tvivelaktiga "nöje". Det trädet dog i alla fall. sad.gif
          Och grannen blev sååå förvånad.

Kanske att en del trädgårdsprogram ger "Timell-effekt". Modell; Det är så lätt så, det är bara till att ...

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Anma
          Inlägg 03-05-2006, 07:50
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ush... vi ska sälja vårt hus har vi bestämt. Sorgligt om det kommer någon köpare som låter samma förfall ske som skett innan vi tog över... Fast då berodde det på att tanten blev gammal och inte orkade. Tillslut hamnade hon på hem och sonen hade noll intresse. Trädgården var inte skött på 10 år och de senaste 3 åren var inte ens gräset klippt! Vi har rensat fram alla gamla rabatter och ansat buskar och träd för att få fram den charm trädgården en gång hade. Och så har vi gjort nya rabatter och planterat några träd. Dessutom har vi anlagt en damm.

Tänk om det flyttar in någon som skövlar ner alltihopa?! Tur att jag inte ens hunnit med en fjärde del av alla mina projekt. Tur att vi trots allt gjort en relativt lättskött trädgård där man endast behöver rensa ogräs och klippa gräset om man nu inte vill lägga ner mera jobb... Det var det som var målet, och nu ska vi sälja... snyft!!

Citera
          Ingo
          Inlägg 03-05-2006, 13:21
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (Ingo @ 02-05-2006, 18:25)
          Jag tycker inte att det är lönt att förfasa sig över vad icke trädgårdsintresserade gör med trädgårdar.

...skrev jag i mitt förra inlägg. Men jag glömde att tillägga att jag däremot kan förundra mig över varför man överhuvud taget vill bo i villa om man inte vill ha en trädgård.

För...OK, de flesta som köper hus vill väl i o f s ha en trädgård i någon mening. Men när intresset inte sträcker sig längre än till en uteplats att sitta på och en gräsmatta att spela krocket på...vad ger då villaboendet som man inte kan få i en lägenhet med bra balkong i någon trevlig BR-förening?

Är villainnehavet helt enkelt en statusgrej för såna människor? Eller något som de tycker att man "ska" ha när man fått barn, för att de själva växte upp i villa?

Någon som fattar?

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Caprice
          Inlägg 03-05-2006, 13:30
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Ärligt talat så tror jag det är just så, det är lite status för många att bo i villa... wink.gif
          Många ser trädgård som besvär...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          noora
          Inlägg 03-05-2006, 14:23
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

En del vill bo i villa för att slippa ha grannar på andra sidan väggen, och det tycker jag att de har all rätt till att vilja. Däremot ska de kanske inte välja en villa med trädgårdstomt då. Det finns ju villor med skogstomt också, och tar man sig en bit ut i skogen slipper man ju grannarna ännu mer. Så har en av mina arbetskamrater gjort - de köpte villa ute i skogen för att slippa grannar, och deras "trädgård" består av tallar och blåbärsris smile.gif Inget skötsel alls smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-05-2006, 19:39
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Whops...... verkar som om man borde sälja sitt hus och flytta in i en lägenhet........ sad.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Karrolina
          Inlägg 03-05-2006, 20:06
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Tråkigt nog kan man inte ställa några krav på köpare som gäller vad dom ska få göra med fastigheten efter inflyttandet.. Man kan skriva papper men de är inte bindande.

Bara lite kuriosa från fd. mäklarstudent biggrin.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 03-05-2006, 20:13
          Länk hit: #36

Medlem

Samtidigt så tycker jag ju att en del av trädgårdsarbetets filosofiska djupa fascination är att du gör det utan tanke på framtiden.
          Det är din inre glädje som driver allt och dina visioner som förverkligas - vad spelar det för roll den dag du är borta?
          Mulle

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-05-2006, 20:23
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (noora @ 28-04-2006, 15:40)
          Jag var så besviken på alla annonserna när vi skulle köpa hus. Det stod nästan aldrig något om trädgården, annat än kortfattat "trädgårdstomt" eller "skogstomt". Jag var ju framför allt ute efter en trädgård med tillhörande hus, inte ett hus med trädgård smile.gif Alla bilder var från huset, och bara i enstaka fall fanns det ett par foton från trädgården.

Kan inte låta bli att småle litegrann när jag ser vad du skriver.
          Så var det nästan för oss också, förutom att vi ville ha
          ett " gammalt " hus. Vi letade i tre-fyra år innan vi fann vårt
          " drömställe ". Det var " gammalt", och hade stor trädgård.

Det här var vad vi föll för

Så såg annonsen ut i tidningen. Och vi bara "visste " att det var vårt
          hus wub.gif

Vi hade sån tur att mannen som ägde huset var allergisk mot allt
          vad blommor hette. Det " enda " han odlade var grönsaker, inte
          helt fel enligt oss. Men vi fick ändå schansen att " bygga " upp
          vår egen blomsterprakt.
          Jag hade nog haft väldigt svårt att "förstöra ", vad nån annan
          byggt upp wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          mulle
          Inlägg 03-05-2006, 20:27
          Länk hit: #38

Medlem

Jag hade också fallit! Pladask,
          Underbart ställe, Evgeni!
          wub.gif
          Mulle

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-05-2006, 20:29
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (mulle @ 03-05-2006, 21:27)
          wub.gif
          Mulle

Tack! wub.gif wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          fruberglund
          Inlägg 03-05-2006, 20:51
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (mulle @ 03-05-2006, 21:27)
          wub.gif
          Mulle

Håller med, ser så härligt ut! smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 10:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon