Angående hur trädgårdsprogrammen ser ut - t ex exemplet Caprice tog upp, det när Äntligen Trädgård gjorde en "japansk" trädgård - så är det framför allt en produkt av TV-mediets funktion och livsvillkor:
Man behöver göra spännande underhållning för en bred massa, inte för de mest hängivna - då är en snabb och spektakulär förvandling mer "TV-mässig".
Man behöver producera program snabbt och kostnadseffektivt - då vill man snabbt få ett färdigt resultat, inte något som tar flera år på sig att växa till.
Angående att flytta ifrån sin trädgård - det gjorde jag i somras. Händelsevis visade sig köparna vara rätt förtjusta i vad jag hade gjort, tydligen var det en av de saker som fick dem att fastna för huset! Men det skulle inte störa mig så mycket om det var annorlunda och jag utgår ifrån att de kommer att ändra en massa saker efter hand som de börjar få sina egna ideer.
En trädgård är ju inget evighetsverk utan väldigt mycket en produkt av vem som lever och verkar i den där och då. Jag gjorde vad jag gjorde för att jag och min familj skulle trivas den tid som var, inget annat.
Jag tycker inte att det är lönt att förfasa sig över vad icke trädgårdsintresserade gör med trädgårdar. Om de saknar intresse och inte bryr sig, varför skulle de hålla på och krångla med att ge bort växter o dyl? Som om en ölburkssamlare skulle hålla på och må dåligt över hur vårdslöst folk i allmänhet hanterar ölburkar.

(Nej det är ingen riktig bra liknelse, för växter är ju ändå något som lever - men ändå...)
Hade i helgen nöjet att studera en i närheten boendes beskärningsteknik. Vad säger ni om en riktigt, riktigt hård "paraplybeskärning"...i slutet av april...av ett gammalt
körsbärsträd?
Ska bli intressant att se hur det utvecklas...ungefär på samma sätt som en dokumentär om digerdöden eller spanska inkvisitionen kan vara intressant!