| |
|
  |
Jag har blivit med ängel, Änglatrumpet, igen |
|
|
|
|
23-05-2006, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Å, herre gud...... I alla fall så hänger knoppen på den "ludna" neråt. Den släta har varit angripen av någon slags ohyra i jorden så den "intensivvårdsbehandlas" just nu med: Pyrex, provadopinnar, helt ny (steriliserad) jord och böner. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2006, 13:07
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Jag har också blivit med ängel!  Två gamla fula, vanvårdade, undernärda, vedartade moderplantor, som jag tänkte ha som sticklingsbank och som fått stå i trädgården i sina för små krukor i några veckor nu. Men så hittade jag två megakrukor (över 20 liter) på föräldrarnas bod, så jag planterade dem i den. Och så har jag fått ett tips om hur man "ska" göda dem av en kille som jag litar fullt på. Hasselfors trädgårdsgödsel/ bevattningsgödsel (i pulverform som blandas i vatten). För tillväxt. När plantan är lagom stor (vad det nu är) kan man gå över till Hasselfors rosgödsel, vilket gynnar blomutvecklingen. Båda gödslen säljs i hinkar om ca 1 kg. Och kostar väl troligen mer en ett skott från en vanlig änglatrumpet. Varje vattning under vår och sommar kan man ge gödning enligt min källa. Någon som hört samma sak?
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2006, 13:45
|

Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 1 439

|
Varje vattning = gödning. Japp det stämmer. Jag blev med väldigt tanig ängel för två år ¨sedan och har ni 7 stora fina vita som doftar gudomligt. Har vinterförvarat dom i mammas källare och det går jätte bra.... Fast nu får jag hålla igen på antalet tror jag...
--------------------
Häderna i jorden = lycka i sinnet
|
|
|
|
|
|
|
|
21-06-2006, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 471
Medlem nr: 1 162

|
Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...
--------------------
Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
|
|
|
|
|
|
|
|
21-06-2006, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  Herregud vad fina! *avundsjuk* Genom sökfunktionen har jag nu fått veta att "rosa sanden" är Hasselfors bevattningsgödsel. Så nu behöver ni inte söka efter det.  Räcker det med den (+provado) eller ska man göra som min kompis sa att byta till deras rosgödsel när man vill gynna blomningen? Om du bara använt Rosa sanden så tycker jag mig inte behöva rosgödsel...
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
|
|
|
21-06-2006, 11:38
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  Det där kallar jag änglatrumpet! Så fin den är, och så snyggt växt! Jag tycker om när dom inte blir för höga. Fantastiskt egentligen när man ser hur förhållandevis liten kruka du har och ändå får en sån prunkande ängel!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2006, 07:02
|

Medlem
Antal inlägg: 471
Medlem nr: 1 162

|
Tack!
Just den här tog jag ut för tidigt på våren, alla blad frös bort, så den var bara några fula pinnar utan blad i april.
Ja, några större krukor har jag inte, men som sagt, jag gödslar och gödslar och gödslar...
Nej, jag brukar inte byta gödselsort, jag tar bara vad jag har hemma. Kan bli lite olika sorter, men just nu gillar jag Hasselfors bevattningsgödsel.
--------------------
Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
23-06-2006, 09:22
|
Gäster

|
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  wow vad fin den var verkligen underbar
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2006, 06:42
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...   ! Smack, vilken Ängel! Snålvattnet rinner ( har inte tänkt att smaka, men det rinner ändå  )
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-06-2007, 01:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Den här tråden är lite gammal, men samtidigt aktuell..åtminstonde för mig. Namnet gör mig förvirrad, jag köpte frön från thomson & morgan och då står det Datura metal, och efter inom parentes, Brugmansia..det stämmer ju inte med vad jag har läst här...Bladen är inte ludna, utan matta och utan kanter på bladen..men det kanske ändrar sig senare, för dom är små än så länge. Kan någon hjälpa mig med att reda ut vad jag har, snälla
DSCN4579.JPG ( 48.28k )
Antal nedladdningar: 45
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-06-2007, 16:48
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Datura eller Brugmansia  Såg så sent som idag en handlare som sålde en säker ängel som Datura  Det enda säkra är att när de sätter knopp har ängeln (Brugmansia) hängande och klubban (Datura) stående knoppar. Dessutom går det inte att övervintra en Datura, då de räknas som ettåriga örter, och snällt avlider efter blomning. Sen kan jag tillföra på näringsfronten, krukfronten o.s.v. Jag har mina änglar i 20liters krukor med u-jord. Vattnas rikligt med vatten från guldfiskdammen. Får ytterligare två givor med hönsgödsel under sommaren och övervintras efter nedskärning i växthus. Kruk och jordbyte vartannat år.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 00:43
|

Medlem
Antal inlägg: 168
Medlem nr: 7 508

|
CITAT (MariaS @ 21-06-2007, 17:48)  Dessutom går det inte att övervintra en Datura, då de räknas som ettåriga örter, och snällt avlider efter blomning. Jodå, visst går det övervintra, du gör precis som en änglatrumpet... Men dom är så lätta att driva upp från frö så det är inte "lönt". Jag sparar bara mina dubbla och nån mex. Inte dom vanliga vita, blå el tatula tex. Ang bladen går det inte säga vilket som är vilket... Har både trumpeter och daturor med sammetsblad tex. Och jag gödslar enbart med Blå Korn, varannan vattning ungefär. Ang tidigare inlägg...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 09:00
|

Medlem

|
Så himla olika...hur dom växer alltså!!! Jag har ju fullt med spikklubbor som blommar hejdlöst och så har jag(framförallt dom dubbla/trippla)som knappt når över krukkanten än... En trumpet har jag som når upp till taket och hennes kompis bredvid har bara lite blad längst ner vid stammen; en med sammetslena blad och är dubbel vit... Men när den sätter fart så går det fort, det gjorde det iaf förra året. Men iår har jag tänkt att just den ska få stå nere i källaren och inte i kalla garaget; kanske kommer den fortare då. Oavsett om det är en spikklubba eller änglatrumpet så är det en mäktig blomma! Jag älskar dom!!!  På friland blir ju spikisarna riktigt enorma och sprider sig som ogräs *s* och jag har öst ut spikis-plantor på tradera för jag kan inte med att slänga dom!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 17:26
|
Medlem
Antal inlägg: 187
Medlem nr: 7 086

|
Lissa: Det där skulle jag nog säga är en Brugmansia, fast om stammen är lite rödaktig kan det eventuellt vara Datura meterl. Men liknar nog mer Brugmansia. Min Brugmansia suaevolens håller precis på och öppnar sina första blommor för i år, och ser fantastisk ut! MEN, jag har ett problem med min röda Ängel som jag köpte i vår: den växer nog fint och får knoppar, men knopparna torkar alltid snart in och faller av. Vad kan vara felet? -jb-
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 18:30
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
men knopparna torkar alltid snart in och faller av. Vad kan vara felet? Blåst!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 20:07
|
Medlem
Antal inlägg: 187
Medlem nr: 7 086

|
Mina Brugmansior bor på en glasad balkong så det kan knappast vara blåst som torkar knopparna ?? Ang att få fel växter: min vita Brugmansia suaevolens är sådd ur en Impectas fröpåse som klart och tydligt påstår sig vara Brugmansia sanguinea, alltså röd Ängel, så fel namn händer nog. Fast inte blev jag direkt besviken ändå då de första blommorna vecklade fram sig , även om de var vita inte röda -jb-
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 24-06-2007, 20:53)  Nej min stam är inte röd, så då är det nog en brugmansia, Nja, färgen på stammen kan inte direkt avgöra huruvda vilken sort det är... Har alla färger på mina måste jag säga. Både trumpeter och spikisar. Jag inväntar min kära mors ena trumpet, den har så otroligt läcker gul färg och jag bara måste ha en stambit sen!! Tyvärr så vet inte vilken som är vilken och det är bara någa enstaka som klarade vintern hos henne men jag håller tummarna. Har sett röda fina med, dom verkar eftertraktade då slutpriserna på Tradera verkligen skenar ibland... Likaså dessa "miniänglarna", dom blå. Ville inte alls ha nån sån men nu ser jag dom hela tiden!!!! Och vill helt plötsligt. Men jag tycker dom verkar blomma redan på tidig tidig vår(vinter)och det rä jag ju inte direkt ute efter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2007, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 11 662

|
Har tre änglatrumpeter, på två av dem är bladen släta (en gul och en vit) och på den tredje är bladen ludna (tvåfärgad; gul-röd). Men de är väl änglatrumpeter alla tre, vad jag vet..
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|