Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > När bör man sätta växter i sin slutliga hink?, Tomater, Physalis, Chili, Paprika
          AndreasBlomquist
          Inlägg 04-05-2006, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Det växer så det knakar nere i källaren och idag så när jag skulle omskola nästan allting som växer där nere insåg jag att krukor i "normal" storlek börjar ta slut. Nästa steg vore nu åtminstone för Physalis, Chili och Paprika att sätta dem i dess slutliga placering, odlingshinkarna. Frågan är bara om det är för tidigt? Chilin är ju knubbig och fin och har ett rejält rotsystem i dess 2-literskrukor, likaså Paprikan. Dessa ska jag nog omgående kasta över i odlingshinkarna men hur ska jag göra med Physalisen? Den är omkring 40-50 cm hög och jag behöver stötta upp den om de inte står i den samlade hög som de gör nu då de stöttar upp varandra. Tänkte sätta dessa i varsin 10-litershink med ett par centimeter med lecakulor i botten för dränering. Låter detta som en vettig idé?

Tomaterna klarar sig nog ett tag till i dess 11 centimeterskrukor men ungefär hur höga brukar man säga att tomater ska vara innan de får hamna i dess slutliga förvaring, odlingshinkar på 20 liter med en 3-liters vattenreserv??

Jag har nog mellan tummen och pekfingret cirka 3 veckor kvar innan mitt växthus kommer men har ett par platser i trädgården som är vindstilla och varma för avhärdning innan.

--------------------

Citera
          rosita
          Inlägg 04-05-2006, 21:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

När jag skolade om mina physalis förra sommaren (de var ca 30 cm höga), så blev det från mindre än 1-literskruka till 20 liters hink med avrinningshål! Och det gick hur bra som helst! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Så det går säkert jättebra för dina i 10-litershinkar.
          När jag planterar tomatplantor i sina 20 liters krukor brukar de vara ca 30 cm höga.
          Det som jag tycker är jobbigt är att med så stora krukor blir det ett fungt jobb med avhärdningen; ut och in, ut och in. sad.gif

Jag har i år satt aubergine, paprika och tomater i stora krukor direkt efter första lilla krukan. Och hittills verkar det mycket bra! biggrin.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-05-2006, 07:13
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Rosita!

Då ska jag se till att omskola mina Physalis idag. Ska genast kasta mig in till stan och handla på mig lite mer U-jord och lecakulor.

Tomaterna får vänta någon vecka till tror jag för ännu är de inte så stora.

Tack för svaret!

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 05-05-2006, 08:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Enda problemet med att sätta den i hink är ju att det tar större plats, och man kan ju inte ha dem utomhus ännu på ett tag (inte om natten i alla fall).

Citera
          katah
          Inlägg 05-05-2006, 08:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

mina physalis, tomat, chili och paprika åkte in i "slutförvaring" ( 12 l hinkar med leca +kogödsel) ett par dagar sedan.

Några tidigare har bott där redan 3 veckor.
          Men jag har ju tillgång till ett uppvärmt växthus.

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-05-2006, 10:42
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (KURT @ 05-05-2006, 10:03)
          Enda problemet med att sätta den i hink är ju att det tar större plats, och man kan ju inte ha dem utomhus ännu på ett tag (inte om natten i alla fall).

Jo, det är jag ju på det klara med så jag är inställd på att få bära dem fram och tillbaka i några veckor tills växthuset är klart.

Katah, hur tjockt lecalager har du i botten?

--------------------

Citera
          katah
          Inlägg 06-05-2006, 19:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

kanske 5 cm...eller lite mer.

Jag köpte förra året leca-kulor i en jättepåse, typ 80 liter eller något från järnhandel. det blir billigare när man fyller på 40 hinkar och ex. antal diversa krukor. rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 19:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon