Det växer så det knakar nere i källaren och idag så när jag skulle omskola nästan allting som växer där nere insåg jag att krukor i "normal" storlek börjar ta slut. Nästa steg vore nu åtminstone för Physalis, Chili och Paprika att sätta dem i dess slutliga placering, odlingshinkarna. Frågan är bara om det är för tidigt? Chilin är ju knubbig och fin och har ett rejält rotsystem i dess 2-literskrukor, likaså Paprikan. Dessa ska jag nog omgående kasta över i odlingshinkarna men hur ska jag göra med Physalisen? Den är omkring 40-50 cm hög och jag behöver stötta upp den om de inte står i den samlade hög som de gör nu då de stöttar upp varandra. Tänkte sätta dessa i varsin 10-litershink med ett par centimeter med lecakulor i botten för dränering. Låter detta som en vettig idé?
Tomaterna klarar sig nog ett tag till i dess 11 centimeterskrukor men ungefär hur höga brukar man säga att tomater ska vara innan de får hamna i dess slutliga förvaring, odlingshinkar på 20 liter med en 3-liters vattenreserv??
Jag har nog mellan tummen och pekfingret cirka 3 veckor kvar innan mitt växthus kommer men har ett par platser i trädgården som är vindstilla och varma för avhärdning innan.