AndreasBlomquist
Det växer så det knakar nere i källaren och idag så när jag skulle omskola nästan allting som växer där nere insåg jag att krukor i "normal" storlek börjar ta slut. Nästa steg vore nu åtminstone för Physalis, Chili och Paprika att sätta dem i dess slutliga placering, odlingshinkarna. Frågan är bara om det är för tidigt? Chilin är ju knubbig och fin och har ett rejält rotsystem i dess 2-literskrukor, likaså Paprikan. Dessa ska jag nog omgående kasta över i odlingshinkarna men hur ska jag göra med Physalisen? Den är omkring 40-50 cm hög och jag behöver stötta upp den om de inte står i den samlade hög som de gör nu då de stöttar upp varandra. Tänkte sätta dessa i varsin 10-litershink med ett par centimeter med lecakulor i botten för dränering. Låter detta som en vettig idé?

Tomaterna klarar sig nog ett tag till i dess 11 centimeterskrukor men ungefär hur höga brukar man säga att tomater ska vara innan de får hamna i dess slutliga förvaring, odlingshinkar på 20 liter med en 3-liters vattenreserv??

Jag har nog mellan tummen och pekfingret cirka 3 veckor kvar innan mitt växthus kommer men har ett par platser i trädgården som är vindstilla och varma för avhärdning innan.
rosita
När jag skolade om mina physalis förra sommaren (de var ca 30 cm höga), så blev det från mindre än 1-literskruka till 20 liters hink med avrinningshål! Och det gick hur bra som helst! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Så det går säkert jättebra för dina i 10-litershinkar.
När jag planterar tomatplantor i sina 20 liters krukor brukar de vara ca 30 cm höga.
Det som jag tycker är jobbigt är att med så stora krukor blir det ett fungt jobb med avhärdningen; ut och in, ut och in. sad.gif

Jag har i år satt aubergine, paprika och tomater i stora krukor direkt efter första lilla krukan. Och hittills verkar det mycket bra! biggrin.gif
AndreasBlomquist
Tack Rosita!

Då ska jag se till att omskola mina Physalis idag. Ska genast kasta mig in till stan och handla på mig lite mer U-jord och lecakulor.

Tomaterna får vänta någon vecka till tror jag för ännu är de inte så stora.

Tack för svaret!
KURT
Enda problemet med att sätta den i hink är ju att det tar större plats, och man kan ju inte ha dem utomhus ännu på ett tag (inte om natten i alla fall).
katah
mina physalis, tomat, chili och paprika åkte in i "slutförvaring" ( 12 l hinkar med leca +kogödsel) ett par dagar sedan.

Några tidigare har bott där redan 3 veckor.
Men jag har ju tillgång till ett uppvärmt växthus.
AndreasBlomquist
CITAT (KURT @ 05-05-2006, 10:03)
Enda problemet med att sätta den i hink är ju att det tar större plats, och man kan ju inte ha dem utomhus ännu på ett tag (inte om natten i alla fall).

Jo, det är jag ju på det klara med så jag är inställd på att få bära dem fram och tillbaka i några veckor tills växthuset är klart.

Katah, hur tjockt lecalager har du i botten?
katah
kanske 5 cm...eller lite mer.

Jag köpte förra året leca-kulor i en jättepåse, typ 80 liter eller något från järnhandel. det blir billigare när man fyller på 40 hinkar och ex. antal diversa krukor. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon