Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Specialnäring?, Orkidénäring vs "Blomstra"
          Mia, zon 3
          Inlägg 05-05-2006, 13:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:16)
          Men det är ju inte fel att lära sig lite av de lärda också. Man får läsa den ett par gånger för att fatta hur det hänger ihop. wink.gif

Precis!
          Det som är bra med att få lite mer inblick är att man kan höfta lite mer, och ändå hamna ganska så mitt i prick. I början tyckte jag det var SKITTRÅKIGT med vad om innehöll vad och vilket som var tecken på vilken brist osv, men nu tycker jag det är helfestligt laugh.gif (ingen ironi, faktiskt!)

Citera
          Bob
          Inlägg 05-05-2006, 13:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 7 521

CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:17)
          CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:43)
          Hur vet du att det var kalket i vattnet som var orsaken till bortgången?
          Hur såg du på växten att den tog skada?

Själv har öh, hade jag två "köttätare", en gick bort men den andra mår prima. Vattnet här är också kalkrikt(Halland). De fick samma vatten, dock utan näring. wink.gif

Enligt vad jag vet (enligt fiskkompisar ifrån halland) så har ni väl rätt neutralt?

Du har säkert rätt att vi har neutralt Ph-värde, men jag ser ju hur mycket kalk det är i dricksvattnet. Tappar man upp en glasskål med vatten å låter det dunsta så ligger det ett "tjockt" lager på botten med något vitt pulver. Kan inte tänka mig att det är något annat än kalk(så mycket mjäll har jag inte rolleyes.gif ). Sen vet jag att de öser i mängder med kalk på vattenverket här istan. Troligen för att sjöarna där vattnet kommer ifrån är sura. Halland är ju mest drabbad i hela landet av försurningen. Tack för det England!! mad.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 05-05-2006, 13:30
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:25)
          CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:43)
          Hur vet du att det var kalket i vattnet som var orsaken till bortgången?
          Hur såg du på växten att den tog skada?

Själv har öh, hade jag två "köttätare", en gick bort men den andra mår prima. Vattnet här är också kalkrikt(Halland). De fick samma vatten, dock utan näring. wink.gif

Enligt vad jag vet (enligt fiskkompisar ifrån halland) så har ni väl rätt neutralt?

Du har säkert rätt att vi har neutralt Ph-värde, men jag ser ju hur mycket kalk det är i dricksvattnet. Tappar man upp en glasskål med vatten å låter det dunsta så ligger det ett "tjockt" lager på botten med något vitt pulver. Kan inte tänka mig att det är något annat än kalk(så mycket mjäll har jag inte rolleyes.gif ). Sen vet jag att de öser i mängder med kalk på vattenverket här istan. Troligen för att sjöarna där vattnet kommer ifrån är sura. Halland är ju mest drabbad i hela landet av försurningen. Tack för det England!! mad.gif

Jag säger inte emot dig. wink.gif Jag har aldrig varit hos er. *S*

Jag vet bara att "ni" får survattensfiskar att funka bättre än vad jag får.

Som sagt innan jag säger inte emot dig, utan just den delen som flaxxs sa.

Jag har inget direkt att sätta på växtnärningsplanet/kemiplantet. Varken när det gällde vattenväxter eller landväxter. Andra får ta reda på varför och jag gör som de säger.

laugh.gif laugh.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-05-2006, 13:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

För den gick bort inom en vecka. Och jag gjort allt som man skulle.

Flaxxs: Det är inte troligt du bor mot Hässleholm hållet och där är vattnet mjukt. Det skiljer rätt mycket mellan områden. En annan kompis som bor åt det hållet har 6-6.5 i ph där..

Mina vattenvärden har alltid varit extrema.

8.5 i ph 12 i kh och 15-16 i GH hade på vårat första ställe i bromölla.
          Nu har vi 7.5 och 9 i kh och 11-12 i GH lite mera normala med andra ord. wink.gif

Lägger till: jag sa inte detta för att jag tror att kalk är ett problem. Utan för att jag tycker inte att som flaxxs säger om att kalk stannar kvar i akvariumet stämmer.

Och jag har läst artikeln i Hoyatelegraften och jag vattnar efter det sättet med nu när jag inte har tillgång till akvarievatten längre.

vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på 6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
          men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken llägger sig på botten blanas med slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen wub.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-05-2006, 13:33
          Länk hit: #25

Medlem

om vi säger så här
          en liter kran vatten
          en liter akvarievatten
          vilken av dom tror ni har mest kalk

Citera
          Linda_A
          Inlägg 05-05-2006, 13:35
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:30)
          vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på 6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
          men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken llägger sig på botten blanas med slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen wub.gif

Då ligger du inte alls i närheten av Kristianstad, för Kristianstad har 20 i kh. sleep.gif
          Utan de delar som de har börjar fixa vatten i.

--------------------
          //Linda

Citera
          Bob
          Inlägg 05-05-2006, 13:36
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:30)

Har du inte varit här! huh.gif Då är det på tiden att du gör ett besök. Jag har hört av säker källa att Varberg är den bästa staden i Halland, så här på sommaren. wink.gif

Citera
          Bob
          Inlägg 05-05-2006, 13:40
          Länk hit: #28

Medlem

Jag tror det finns två typer av kalk. Ett lösligt och ett icke lösligt i vattnet.

Kan vi få hit en kemist!?!?! rolleyes.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 05-05-2006, 13:40
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:36)

Har du inte varit här! huh.gif Då är det på tiden att du gör ett besök. Jag har hört av säker källa att Varberg är den bästa staden i Halland, så här på sommaren. wink.gif

haha.. Det har jag hört med av en annan källa. *S*

Kanske att jag kommer till er i sommar med på hoyajakt. laugh.gif laugh.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-05-2006, 13:41
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:35)
          CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:30)

vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på  6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
          men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken  llägger sig  på botten blanas  med  slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen  :wub:

Då ligger du inte alls i närheten av Kristianstad, för Kristianstad har 20 i kh. sleep.gif
          Utan de delar som de har börjar fixa vatten i.

så här är det frågade nån nu
          vårt vatten kommer ifrån kristianstad . från stan till knislinge därifrån till broby å vi ligger på ca7 i hårdhet wub.gif

Citera
          Bob
          Inlägg 05-05-2006, 13:44
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:40)
          CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:36)

haha.. Det har jag hört med av en annan källa. *S*

Kanske att jag kommer till er i sommar med på hoyajakt. laugh.gif laugh.gif

Då vet du att det är "Stenåsa" som gäller, för Hoya jakt?

http://www.stenasa.se/

Å sen ett par badbyxor/baddräkt om du ska hoppa i böljan den blå. wink.gif

Välkommen! smile.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 05-05-2006, 13:46
          Länk hit: #32

Medlem

bob: Jopp.. biggrin.gif Hört bara gott om det stället.

Och deras utställningar är inte dåliga heller.

Doppet kan vi diskutera dock. laugh.gif Beror på om det finns kalk i havet eller ej. laugh.gif laugh.gif

Tack nu ska jag sluta förstöra din tråd med OT. smile.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          linlin
          Inlägg 16-05-2006, 15:35
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 7 095

Var det någon som efterlyste en KEMIST?
          rolleyes.gif

I
          i Kalcium är grundämnet som huvudsakligen "kalk" består av. Men det vet ni ju rent intuitivt... Kalcium i formen kalciumbikarbonat (Ca(HCO3)2) är lösligt i vatten. I formen kalciumkarbonat (CaCO3) löser sig enbart 0,0013g/100mL vatten.

iiOm man, som en del försöker, lägger till någon form av syra till vattnet "för-att-neutralisera-kalket" fås ingen effekt gällande hårdhet. Dock skulle man, om man hade det olösliga kalket, lösa upp detsamma och därmed göra vattnet ännu hårdare...

II
          Akvarier avhärdar inte kalkrikt vatten (såvidare det inte finns massor växter som fullkomligt slukar kalket...). Dessutom evaporeras en hel del vatten bort från akvarium, varvid mineralhårdheten ökar ytterligare.

III
          Näringsmedel/gödning, som denna tråd egentligen handlar om, brukar inte skilja sig så mycket från varandra. Det man får se upp med är väl egentligen om näringspreparatet innehåller kalk (inte bra för kalkskyende växter) eller om tillräckligt med spårämnen (framförallt järn, Fe, och magnesium, Mg) finns adderat.

Orkidénäringar utmärker sig för att vara balanserade till ung. lika höga koncentrationer av kväve, fosfor och kalium (NPK). (Osså har de givetvis tillsatser av mikronäringar/spårämnen). Jag tycker det är löjligt att generalisera och säga att orkidéer (av alla växtfamiljer) skulle vilja bli lika behandlade på det viset...

Har fått en del "expertisråd" från pojkvännen som odlar orkidéer på märkliga vis... (se här!)

Jag använder flytande blåkorn till allt. Det är billigt (dunk-volym) och innehåller mycket kväve (N) som ofta begränsar tillväxten. Det går åt mycket kväve när växter växer...

Flytande näringspreparat tycker jag bäst om, man får dock se upp med att inte använda för rent vatten - pH-värdet kan då nämligen minska för mycket och göra att närsalterna inte finns lösta som de ska och att växtens näingsämnesupptag försämras. Men det gäller enbart om man använder typ destillerat eller RO-filtrerat vatten.

IV
          Det finns inget nobelpris i biologi.

*Fotnot. Är född och uppvuxen i sköna Norrköping med hårdhet på ca. 3 dH, jmf. med Uppsala (där jag nu bor och studerar) med hårdhet på 16-20 dH.

För att ge perspektiv på saker: hårdhet 1-2 dH = Norrland, 25 dH = Visby.

Citera
          Bob
          Inlägg 18-05-2006, 21:32
          Länk hit: #34

Medlem

Tack linlin för kemilektionen och tacka även din pojkvän för hans bra sida(eller han kanske har flera bra sidor? wink.gif ).

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 05:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon