Var det någon som efterlyste en KEMIST?
I
i Kalcium är grundämnet som huvudsakligen "kalk" består av. Men det vet ni ju rent intuitivt... Kalcium i formen kalciumbikarbonat (Ca(HCO3)2) är lösligt i vatten. I formen kalciumkarbonat (CaCO3) löser sig enbart 0,0013g/100mL vatten.
iiOm man, som en del försöker, lägger till någon form av syra till vattnet "för-att-neutralisera-kalket" fås ingen effekt gällande hårdhet. Dock skulle man, om man hade det olösliga kalket, lösa upp detsamma och därmed göra vattnet ännu hårdare...
II
Akvarier avhärdar inte kalkrikt vatten (såvidare det inte finns massor växter som fullkomligt slukar kalket...). Dessutom evaporeras en hel del vatten bort från akvarium, varvid mineralhårdheten ökar ytterligare.
III
Näringsmedel/gödning, som denna tråd egentligen handlar om, brukar inte skilja sig så mycket från varandra. Det man får se upp med är väl egentligen om näringspreparatet innehåller kalk (inte bra för kalkskyende växter) eller om tillräckligt med spårämnen (framförallt järn, Fe, och magnesium, Mg) finns adderat.
Orkidénäringar utmärker sig för att vara balanserade till ung. lika höga koncentrationer av kväve, fosfor och kalium (NPK). (Osså har de givetvis tillsatser av mikronäringar/spårämnen). Jag tycker det är löjligt att generalisera och säga att orkidéer (av alla växtfamiljer) skulle vilja bli lika behandlade på det viset...
Har fått en del "expertisråd" från pojkvännen som odlar orkidéer på märkliga vis... (
se här!)
Jag använder flytande blåkorn till allt. Det är billigt (dunk-volym) och innehåller mycket kväve (N) som ofta begränsar tillväxten. Det går åt mycket kväve när växter växer...
Flytande näringspreparat tycker jag bäst om, man får dock se upp med att inte använda för rent vatten - pH-värdet kan då nämligen minska för mycket och göra att närsalterna inte finns lösta som de ska och att växtens näingsämnesupptag försämras. Men det gäller enbart om man använder typ destillerat eller RO-filtrerat vatten.
IV
Det finns inget nobelpris i biologi.
*Fotnot. Är född och uppvuxen i sköna Norrköping med hårdhet på ca. 3 dH, jmf. med Uppsala (där jag nu bor och studerar) med hårdhet på 16-20 dH.
För att ge perspektiv på saker: hårdhet 1-2 dH = Norrland, 25 dH = Visby.