Full version: Specialnäring?
Bob
Hej!

Jag tänkte hört vad ni folket här har för syn på växtnäring. Själv har jag använt blomstra till alla mina växter. En liten skvätt i vattnet till varje vattning. Fast nu börjar man ju bli orolig när man läser att man ska ha speciella gödselpreparat till olika växter. Varför har jag funderat på? Har inte alla växter behov av samma näringsämnen? Mina kaktusar får Blomstra, likaså orkidéerna och de verkar att må bra. Fast man vågar ju inte säga det högt, så att någon "expert" hör det. wink.gif Men så hittade jag denna artikel som bekräftade det jag anat.......

Läs den här mycket faktarika artikel och säg vad du tycker.
En äldre herre som varit med och forskat fram resultatet i artiklen fick dessutom Nobelpris i Biologi -89, så han vet nog vad han pratar om, lite.

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/regis...ling%201997.pdf

Skriv gärna ut den å lägg dig i hängmattan å fundera. smile.gif

Jag tror......att varför det finns Orkidénäring, Bonzainäring, Kaktusnäring i affären, det är bara för att lura oss konsumenter på pengar. Har jag fel, har jag rätt? rolleyes.gif

Ett exempel: Substrals Orkidénäring innehåller i princip samma näringsämnen som Blomstra och i ungefär samma mängd. Den stora skillnaden är att Orkidénäringen kostar 3-4 gånger så mycket som Blomstra. wacko.gif Varför???

Men jag kan vara helt fel ute å far. wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag gör till alla mina växter substrals läntidsverkande pinnar den gröna för bladväxter och den röda för blommor . medelhavsväxter får citrusnäring min plamerfår inget mer än kogödsel på sommaren mina uteväxter får med ködösdsel . så gör jag
Mia, zon 3
Mina växter får gott & blandat = koskit, hönsskit, benmjöl, blodmjöl, kökskompost, gröngödsling, , "guldvatten", akvarievatten osv, beroende på vad jag har just då. Ser de ut att behöva kväve får de något sådant, ser det ut att vara kalium eller något annat får jag hitta lite aska eller så. Vissa järnälskare får en gammal spik nerkörd i jorden, kalkälskare kan få lite äggskal eller snäckskal. Har det råkat ramla ned en Blomstra-flaska eller liknande i kundvagnen när jag handlat skvätts den ut också. Favoriten av sådana "flask-produkter" har varit ICAs, den där som är ekologisk och gjord på någon rest från papperstillverkning.
Fullkomligt ovetenskapligt alltså.
Vill gärna tro att naturprodukter/ekologiska saker är bäst. Handlar det om krukodling kan man ju klämma i med så mycket näring växten i fråga tål, men på friland ska man vara noga med att det finns gröda som kan ta upp näringen, annars göder man ju bara grundvattnet istället.
Alexander-VG-zon3
akvarievatten tycker inte jag är en näringskälla utan det använs mest för kalkskyande växter som inte gillar kalk . där är väl nåt litet näring i det .gödar man sitt ka rmycket finns där ju mer . men wub.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 10:57)
akvarievatten tycker  inte jag är en näringskälla utan det använs mest för kalkskyande växter   som inte gillar kalk .  där är väl nåt litet näring i det .gödar man sitt ka rmycket finns där ju mer  . men  :wub:

Beror ju på helt enkelt. Har du ett akvarium med mycket växter som själv tar upp mycket av närningen så är det rätt närningsfattigt men har du ett akvarium med lite växter och mycket skit så är det klart att det finns i mera närning.

Sen försvinner inte kalk i ett akvarium! Har du mycket kalk i vattnet så har du det.
Hos mig blir inte vattnet mindre hårt/kalk m.m bara för att jag kör i det i akvariumet. (har mycket kalk och hårt vatten, kh 9 och 11 i GH)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 11:05)
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 10:57)
akvarievatten tycker  inte jag är en näringskälla utan det använs mest för kalkskyande växter   som inte gillar kalk .  där är väl nåt litet näring i det .gödar man sitt ka rmycket finns där ju mer  . men  :wub:

Beror ju på helt enkelt. Har du ett akvarium med mycket växter som själv tar upp mycket av närningen så är det rätt närningsfattigt men har du ett akvarium med lite växter och mycket skit så är det klart att det finns i mera närning.

Sen försvinner inte kalk i ett akvarium! Har du mycket kalk i vattnet så har du det.
Hos min blir inte vattnet mindre hårt/kalk m.m bara för att jag kör i det i akvariumet. (har mycket kalk och hårt vatten, kh 9 och 11 i GH)

det vet jag det har vi pratat om inann att kalken inte försvinner men för växten skull minskas kalken för i ett kar är kalken inte i en konscentread form . för har man ett kalkitvatten i karet så funbkar det inte .men kranvatten ,akvarivatten har helt andra sammansättning . för som mitt som är ärtt så stort så har jag inte lika kalkit smo i karet så för min del så är där mindre kalk i akvaruimet .
Linda_A
Det är väl exakt samma sak som att kalken minskas? Eller påbörjar du kalkfritt vatten och sen fyller på med kalkvatten?

Det är strunt samma så sätt men jag tycker att det fel att säga att man kan vattna växter som inte gillar kalk med akvarievatten för att det är mindre kalk i det? (för det är det som du säger va?)

Jag kommer aldrig få växter som inte gillar kalk (läs måste ha) alls att trivas här med mitt vatten, då är RO-vatten utblandat med vanligt vatten en bättre lösning. Det samma gäller fiskar.
Alexander-VG-zon3
jag bara menar så att kranvatten är rent kalkvatten med klor annat . men när det väl samma vatten kommer i karet så är det än hårdtvatten men i karet är där saker som plusar på att vattnet är bättre för växter som inte gillar kalk .
för har du en liter kranvatten sår är där mycket kalk,klor annat
tar du en liter akvarievatten så är där ävenkalk men i mindre for en del kalk ligger på botten nån anna kalk fasnat i pumpen m.m plusi akvarievatten finns där massa saker som surar ner vattnet .
det är så jag menar det är kanske rätt eller fel jag vet inte
men så menar jag
Bob
Det blir alltid en massa prat om just kalk när man diskuterar vattning av växter å just orkidéer.

Frågan är om det är så mycket kalk i kranvattnet så att det kan skada växterna? Är i så fall kalken i sån form så att växten kan ta upp så mycket så att det blir skadligt? och i så fall hur ser man på växterna att de fått för mycket kalk?

Finns det någon här som har kalkat ihjäl sina växter? rolleyes.gif

Å sen behöver ju alla växter kalk för att växa även orkidéer, så lite måste ju de små stackarna ändå ha. wink.gif
Linda_A
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:14)
Det blir alltid en massa prat om just kalk när man diskuterar vattning av växter å just orkidéer.

Frågan är om det är så mycket kalk i kranvattnet så att det kan skada växterna? Är i så fall kalken i sån form så att växten kan ta upp så mycket så att det blir skadligt? och i så fall hur ser man på växterna att de fått för mycket kalk?

Å sen behöver ju alla växter kalk för att växa även orkidéer, så lite måste ju de små stackarna ändå ha. wink.gif

Jag kan tänka mig att jag tog hjäl en köttätande växt tack varje mitt kalk/hårda vatten.

Men som sagt jag har rätt mycket i det.

Men inga andra växter klagar här. ;O)
Bob
Hur vet du att det var kalket i vattnet som var orsaken till bortgången?
Hur såg du på växten att den tog skada?

Själv har öh, hade jag två "köttätare", en gick bort men den andra mår prima. Vattnet här är också kalkrikt(Halland). De fick samma vatten, dock utan näring. wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 13:31)
Jag kan tänka mig att jag tog hjäl en köttätande växt tack varje mitt kalk/hårda vatten.

vi har liika hårt vatten du å jag å mammas köttätande å mina tycks inte ta nån skada av vattnet .å mamma vatnnar direkt fr¨ån kranen wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:14)

där finns vöxter som inte vill ha kalk alls . men även finns där växter som vill ha kalk det bästa sättet attv eta är att kolla upp varje växt vad den vill ha wub.gif
Mia, zon 3
Jag har nog bara medelhårt vatten, men det ger jag till alla växter, numera även kameliorna, och det går bra. Har för mig att "kalkskyende" växter kan drabbas av järnbrist, för att kalken förhindrar järnupptagningen, och att detta ska gå att avhjälpa med mer järn till dessa. Jag ger de växterna en gammal järnspik i krukan, vet inte om det gjort några underverk, men de ser glada ut.
(Visste ni förresten att det gäller oss också? Alltså inte järnspiken... men om du t.ex. äter blodpudding ska du inte dricka mjölk till, för kalciumet blockerar järnet. Du ska hellre välja apelsinjuice, då syran i denna underlättar järnupptaget. Annars kan man ju prova med järnspik och man hellre vill det... laugh.gif )
Bob
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 13:46)
där finns vöxter  som inte vill ha kalk alls .  men även finns där växter som vill ha kalk det bästa sättet attv eta är att kolla upp varje växt vad den vill ha  :wub:

Kalk=Kalcium är en nödvändig komponent i växtens cellväggar.
Behovet av kalk är lika stort hos "kalkälskande" som hos "kalkskyende".

Sen klara vissa växter olika mängder kalk olika bra. smile.gif

Men frågan är fortfarande: Kan man kalka sina växter till döds med hjälp av kranvattnet?

Exempel: Min mamma tar vatten direkt ifrån kranen och vattnar sina orkidéer. De har levt i många år och blommar flitigt. blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:57)
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 13:46)

där finns vöxter  som inte vill ha kalk alls .  men även finns där växter som vill ha kalk det bästa sättet attv eta är att kolla upp varje växt vad den vill ha  :wub:

Kalk=Kalcium är en nödvändig komponent i växtens cellväggar.
Behovet av kalk är lika stort hos "kalkälskande" som hos "kalkskyende".

Sen klara vissa växter olika mängder kalk olika bra. smile.gif

Men frågan är fortfarande: Kan man kalka sina växter till döds med hjälp av kranvattnet?

Exempel: Min mamma tar vatten direkt ifrån kranen och vattnar sina orkidéer. De har levt i många år och blommar flitigt. blink.gif

där finns många växter som verkligen inte behöver mycket kalk utan måste näst intill ha kalkfritt även i jorden . å sånna växter kan man dra en gräns av att inte alls vill ha kalk
Bob
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 13:47)
Har för mig att "kalkskyende" växter kan drabbas av järnbrist, för att kalken förhindrar järnupptagningen, och att detta ska gå att avhjälpa med mer järn till dessa. Jag ger de växterna en gammal järnspik i krukan, vet inte om det gjort några underverk, men de ser glada ut.

Enligt den artikeln som jag rekomenderade er att läsa, i mitt första inlägg, så har växter svårare att ta upp järn i marker där det är rikligt med kalk. För att i kalkrika marker är järnet hårdare bundet och mer svårupptagligt. Men så blir ju inte fallet om man tillsätter flytande näring med löst järn.

Läs gärna artikeln, för den slår hål på många myter om näring. biggrin.gif

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/regis...ling%201997.pdf
Mia, zon 3
Läste den i TA, och den var verkligen intressant, fast VÄLDIGT vetenskaplig för en glad amatör som undertecknad... wub.gif
Bob
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 14:13)
Läste den i TA, och den var verkligen intressant, fast VÄLDIGT vetenskaplig för en glad amatör som undertecknad... wub.gif

Jo det kan jag verkligen hålla med om. smile.gif Men det är ju inte fel att lära sig lite av de lärda också. Man får läsa den ett par gånger för att fatta hur det hänger ihop. wink.gif
Linda_A
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 13:43)

Själv har öh, hade jag två "köttätare", en gick bort men den andra mår prima. Vattnet här är också kalkrikt(Halland). De fick samma vatten, dock utan näring. wink.gif

Enligt vad jag vet (enligt fiskkompisar ifrån halland) så har ni väl rätt neutralt?

För den gick bort inom en vecka. Och jag gjort allt som man skulle.

Flaxxs: Det är inte troligt du bor mot Hässleholm hållet och där är vattnet mjukt. Det skiljer rätt mycket mellan områden. En annan kompis som bor åt det hållet har 6-6.5 i ph där..

Mina vattenvärden har alltid varit extrema.

8.5 i ph 12 i kh och 15-16 i GH hade på vårat första ställe i bromölla.
Nu har vi 7.5 och 9 i kh och 11-12 i GH lite mera normala med andra ord. wink.gif

Lägger till: jag sa inte detta för att jag tror att kalk är ett problem. Utan för att jag tycker inte att som flaxxs säger om att kalk stannar kvar i akvariumet stämmer.

Och jag har läst artikeln i Hoyatelegraften och jag vattnar efter det sättet med nu när jag inte har tillgång till akvarievatten längre.
Mia, zon 3
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:16)
Men det är ju inte fel att lära sig lite av de lärda också. Man får läsa den ett par gånger för att fatta hur det hänger ihop. wink.gif

Precis!
Det som är bra med att få lite mer inblick är att man kan höfta lite mer, och ändå hamna ganska så mitt i prick. I början tyckte jag det var SKITTRÅKIGT med vad om innehöll vad och vilket som var tecken på vilken brist osv, men nu tycker jag det är helfestligt laugh.gif (ingen ironi, faktiskt!)
Bob
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:17)

Enligt vad jag vet (enligt fiskkompisar ifrån halland) så har ni väl rätt neutralt?

Du har säkert rätt att vi har neutralt Ph-värde, men jag ser ju hur mycket kalk det är i dricksvattnet. Tappar man upp en glasskål med vatten å låter det dunsta så ligger det ett "tjockt" lager på botten med något vitt pulver. Kan inte tänka mig att det är något annat än kalk(så mycket mjäll har jag inte rolleyes.gif ). Sen vet jag att de öser i mängder med kalk på vattenverket här istan. Troligen för att sjöarna där vattnet kommer ifrån är sura. Halland är ju mest drabbad i hela landet av försurningen. Tack för det England!! mad.gif
Linda_A
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:25)

Du har säkert rätt att vi har neutralt Ph-värde, men jag ser ju hur mycket kalk det är i dricksvattnet. Tappar man upp en glasskål med vatten å låter det dunsta så ligger det ett "tjockt" lager på botten med något vitt pulver. Kan inte tänka mig att det är något annat än kalk(så mycket mjäll har jag inte rolleyes.gif ). Sen vet jag att de öser i mängder med kalk på vattenverket här istan. Troligen för att sjöarna där vattnet kommer ifrån är sura. Halland är ju mest drabbad i hela landet av försurningen. Tack för det England!! mad.gif

Jag säger inte emot dig. wink.gif Jag har aldrig varit hos er. *S*

Jag vet bara att "ni" får survattensfiskar att funka bättre än vad jag får.

Som sagt innan jag säger inte emot dig, utan just den delen som flaxxs sa.

Jag har inget direkt att sätta på växtnärningsplanet/kemiplantet. Varken när det gällde vattenväxter eller landväxter. Andra får ta reda på varför och jag gör som de säger.

laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3

För den gick bort inom en vecka. Och jag gjort allt som man skulle.

Flaxxs: Det är inte troligt du bor mot Hässleholm hållet och där är vattnet mjukt. Det skiljer rätt mycket mellan områden. En annan kompis som bor åt det hållet har 6-6.5 i ph där..

Mina vattenvärden har alltid varit extrema.

8.5 i ph 12 i kh och 15-16 i GH hade på vårat första ställe i bromölla.
Nu har vi 7.5 och 9 i kh och 11-12 i GH lite mera normala med andra ord. wink.gif

Lägger till: jag sa inte detta för att jag tror att kalk är ett problem. Utan för att jag tycker inte att som flaxxs säger om att kalk stannar kvar i akvariumet stämmer.

Och jag har läst artikeln i Hoyatelegraften och jag vattnar efter det sättet med nu när jag inte har tillgång till akvarievatten längre.

vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på 6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken llägger sig på botten blanas med slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen wub.gif
Alexander-VG-zon3
om vi säger så här
en liter kran vatten
en liter akvarievatten
vilken av dom tror ni har mest kalk
Linda_A
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:30)
vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på 6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken llägger sig på botten blanas med slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen wub.gif

Då ligger du inte alls i närheten av Kristianstad, för Kristianstad har 20 i kh. sleep.gif
Utan de delar som de har börjar fixa vatten i.
Bob
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:30)

Har du inte varit här! huh.gif Då är det på tiden att du gör ett besök. Jag har hört av säker källa att Varberg är den bästa staden i Halland, så här på sommaren. wink.gif
Bob
Jag tror det finns två typer av kalk. Ett lösligt och ett icke lösligt i vattnet.

Kan vi få hit en kemist!?!?! rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:36)

Har du inte varit här! huh.gif Då är det på tiden att du gör ett besök. Jag har hört av säker källa att Varberg är den bästa staden i Halland, så här på sommaren. wink.gif

haha.. Det har jag hört med av en annan källa. *S*

Kanske att jag kommer till er i sommar med på hoyajakt. laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:35)
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:30)

vi har väldigt kalk vatten för vi tar samma vatten som kristianstad . vi ligger nog på  6-8 i hårdet skulle jag tror om jag gissar .
men vad jag menar i ett akvaruim klart kalken är kavr dne försvinenr inte men själva kalken  llägger sig  på botten blanas  med  slam fasnar i pumpen m.m plus allt skit i akvarievatten som gör dte lättare för växten än att ta direkt från kranen  :wub:

Då ligger du inte alls i närheten av Kristianstad, för Kristianstad har 20 i kh. sleep.gif
Utan de delar som de har börjar fixa vatten i.

så här är det frågade nån nu
vårt vatten kommer ifrån kristianstad . från stan till knislinge därifrån till broby å vi ligger på ca7 i hårdhet wub.gif
Bob
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 14:40)
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 14:36)

haha.. Det har jag hört med av en annan källa. *S*

Kanske att jag kommer till er i sommar med på hoyajakt. laugh.gif laugh.gif

Då vet du att det är "Stenåsa" som gäller, för Hoya jakt?

http://www.stenasa.se/

Å sen ett par badbyxor/baddräkt om du ska hoppa i böljan den blå. wink.gif

Välkommen! smile.gif
Linda_A
bob: Jopp.. biggrin.gif Hört bara gott om det stället.

Och deras utställningar är inte dåliga heller.

Doppet kan vi diskutera dock. laugh.gif Beror på om det finns kalk i havet eller ej. laugh.gif laugh.gif

Tack nu ska jag sluta förstöra din tråd med OT. smile.gif
linlin
Var det någon som efterlyste en KEMIST?
rolleyes.gif

I
i Kalcium är grundämnet som huvudsakligen "kalk" består av. Men det vet ni ju rent intuitivt... Kalcium i formen kalciumbikarbonat (Ca(HCO3)2) är lösligt i vatten. I formen kalciumkarbonat (CaCO3) löser sig enbart 0,0013g/100mL vatten.

iiOm man, som en del försöker, lägger till någon form av syra till vattnet "för-att-neutralisera-kalket" fås ingen effekt gällande hårdhet. Dock skulle man, om man hade det olösliga kalket, lösa upp detsamma och därmed göra vattnet ännu hårdare...

II
Akvarier avhärdar inte kalkrikt vatten (såvidare det inte finns massor växter som fullkomligt slukar kalket...). Dessutom evaporeras en hel del vatten bort från akvarium, varvid mineralhårdheten ökar ytterligare.

III
Näringsmedel/gödning, som denna tråd egentligen handlar om, brukar inte skilja sig så mycket från varandra. Det man får se upp med är väl egentligen om näringspreparatet innehåller kalk (inte bra för kalkskyende växter) eller om tillräckligt med spårämnen (framförallt järn, Fe, och magnesium, Mg) finns adderat.

Orkidénäringar utmärker sig för att vara balanserade till ung. lika höga koncentrationer av kväve, fosfor och kalium (NPK). (Osså har de givetvis tillsatser av mikronäringar/spårämnen). Jag tycker det är löjligt att generalisera och säga att orkidéer (av alla växtfamiljer) skulle vilja bli lika behandlade på det viset...

Har fått en del "expertisråd" från pojkvännen som odlar orkidéer på märkliga vis... (se här!)

Jag använder flytande blåkorn till allt. Det är billigt (dunk-volym) och innehåller mycket kväve (N) som ofta begränsar tillväxten. Det går åt mycket kväve när växter växer...

Flytande näringspreparat tycker jag bäst om, man får dock se upp med att inte använda för rent vatten - pH-värdet kan då nämligen minska för mycket och göra att närsalterna inte finns lösta som de ska och att växtens näingsämnesupptag försämras. Men det gäller enbart om man använder typ destillerat eller RO-filtrerat vatten.

IV
Det finns inget nobelpris i biologi.

*Fotnot. Är född och uppvuxen i sköna Norrköping med hårdhet på ca. 3 dH, jmf. med Uppsala (där jag nu bor och studerar) med hårdhet på 16-20 dH.

För att ge perspektiv på saker: hårdhet 1-2 dH = Norrland, 25 dH = Visby.
Bob
Tack linlin för kemilektionen och tacka även din pojkvän för hans bra sida(eller han kanske har flera bra sidor? wink.gif ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon