Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pollen... hur länge håller de på?
          Linda_A
          Inlägg 08-05-2006, 07:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

Jag tycker att jag har märkt av det mera i år än förra året.

Jag är allgerisk mot gråbo, björk och pälsdjur. (ja jag känner av maya om hon river mig, eller om hon rör vid öppna sår eller är väldigt kärvänlig i långa stunder)

Förra året har jag ett svagt minne av att jag tyckte att det var värst på sensommaren. Men minnet är ju kort. laugh.gif

Jag är glad att jag känner av det så pass lite och tack och lov fick det så sent.
          Tänk om man hade fått det tidigare och missat alla åren i stallet och så. Om man nu ska vara postiv.

Fast jag håller med om att undersökningen inte gav så mycket.
          Jag behöver inte hela året heller så jag köper enbart när jag börjar känna av det igen.

--------------------
          //Linda

Citera
          myskmadra
          Inlägg 08-05-2006, 09:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Har också pollenallergi. Nu blommar björken ju kraftigt och jag ler åt testet jag gjorde häromåret. Ingen allergi mot björk! Förmodligen är jag allergisk mot någon annan del av pollenet än det man brukar vara sa läkaren.
          Partiklar i luften som kommer från avgaser förvärrar symtomen i luftrören ytterligare.
          Och igår sa man på EKOT att marknära ozon- som ligger högt just nu-också förvärrar allergi. Och det i synnerhet i glesbygd med liten biltrafik.
          I stadsmiljö dämpar tydligen bilarnas kväveutsläpp det marknära ozonets
          verkning.
          Så var ska man bo? rolleyes.gif ohmy.gif
          Pollen kanske inte är det värsta egentligen utan miljöförstöringen. Pollen må vi ju vara rustade för i grunden, egentligen? Men avgaser och andra utsläpp?
          Just nu håller jag mig inomhus. Ute ligger grönsakslandet färdigt att sås.
          Lusten har avtagit.
          Hälsar!

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Mikaela
          Inlägg 08-05-2006, 09:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 4 294

För tre år sedan var jag inte allergisk mot något, nu måste jag äta allergitabletter sommaren ut varje dag. Gorde ett "blåstest" hos läkaren som visade 270 (är 25 år och är 165cm lång) så nu måste jag använda inhalator två ggr om dan också (ventolin och Flixotide)..grrr..men jag tänker inte flytta från landet!

Host* host*

Mikaela smile.gif

--------------------
          Budapest

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-05-2006, 09:52
          Länk hit: #24

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Allergi är skit. Helt meningslös åkomma. Kan förstå att allergi mot FARLIGA saker har naturliga orsaker. Men allergisk mot björk och gräs, vad ska det vara bra för? Evolutionen som talar om för oss att det är farligt att vara i närheten av gräs eller björkskogar, och att vi istället bör uppehålla oss i granskogen? Fast folk är ju allergiska mot gran också.

Jag tror helt klart allergiernas enorma ökning måste bero på gifter i vår omgivning. Förr var ju "inga" allergiska. Förstår att det beror delvis på bättre diagnosmetoter nu, men ökningen verkar enorm.

Jag inser, och är glad för, att jag är lindrigt drabbad, som såvitt jag förstår bara är allergisk mot gräs. Samt möjligen lök, får iaf huvudvärk och täppt näsa av eländet ibland. (Alltså, när jag äter den, när man skivar den blir väl de flesta påverkade tongue.gif )

Men jag oroar mig för att få fler allergier, har man väl fått en så kommer väl några extra på köpet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          noora
          Inlägg 08-05-2006, 14:25
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag har inte blivit klok på om jag är allergisk mot björk eller inte. Tidigare har jag inte känt av björk ens när det har varit "extrema halter" av pollen, men just nu känner jag av nånting trots mediciner. Alm blommar också nu, men jag har inte sett så mycket almar så jag har svårt att tro på att det skulle vara alm jag reagerar på. Katter och gräspollen vet jag i alla fall att jag inte tål, och inte heller äpplen, körsbär och andra stenfrukter.

Jag borde säkert tra mig till doktorn och göra ett sånt där pricktest, men att göra det just nu med kroppen full av allergimedicin är kanske dumt.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Margaretha
          Inlägg 09-05-2006, 09:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Igår var halterna av björkpollen de högsta sedan 1996! Inte konstigt att många reagerar då, även om man inte är superallergisk!

Citera
          yenny
          Inlägg 09-05-2006, 09:43
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Margaretha @ 09-05-2006, 10:33)
          Igår var halterna av björkpollen de högsta sedan 1996! Inte konstigt att många reagerar då, även om man inte är superallergisk!

ja då förstår jag att jag mår som jag gör blink.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          myskmadra
          Inlägg 09-05-2006, 12:17
          Länk hit: #28

Medlem

1996 debuterade min pollenallergi. Inte konstigt.
          Nån som har provat den nya astmamedicinen "xolair"?

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          myskmadra
          Inlägg 12-05-2006, 08:02
          Länk hit: #29

Medlem

I dagens Dagens Nyheter står att läsa eller snarare se en bild över pollenhavet som ligger över nordeuropa. Tydligen tätare än vanligt. Det är till att fortsätta och härda. sad.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 05:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon