Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill ha en lummig hörna med blommande buskar, Tips på växter :)
          Victoria
          Inlägg 10-05-2006, 21:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Hej,

Jag har en hörna i trädgården som gapar tom mot grannen. Kanske en 6-7 meter. Det har varit en lingusterhäck men den dog för förra ägaren för många år sedan. I hörnan står en "liten" klotklippt björk som kanske är en 6-7 meter hög. Invid björken har vi flyttat dit en häckkaragan som stod mitt i gräsmattan, den är ca 3 - 3,5 meter. Vad mer kan ni tipsa mig om att plantera ner här. Jag vill ha lite olika prydnadsbuskar i olika storlekar och nivåer. Inget som blir större än häckkaraganen. Kanske ett par buskar som blir max 1,5 meter och ett par som blir kanske 1 meter och någon som blir max 50 cm. Framför allt detta tänkte jag sätta blomsterlök rakt i gräsmatttan och funderade på pioner. Men de blommar "för tidigt" I är alltid bortresta i juni så jag vil ha buskar och blommo som kan stå planterade direkt i gräsmattan och som blommar (eller har fint lövverk) från mitten av juli och frammåt. Tips? Vi bor i zon 5 på småländska höglandet.

Citera
          Victoria
          Inlägg 10-05-2006, 21:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Ett tillägg smile.gif Jag har VÄLDIGT svårt för detta med vad det är för sorts jord? För mig är allt lerigt som inte är snustorrt sad.gif I dena hörna invid björken är det inte snustorrt men inte särskilt blött heller. Mittemellan. Det är MYCKET grus och sten i marken och jag har INGEN AAAAANING om det är näringsrikt/fttigt eller kalkrikt eller surt sad.gif Hur vet man allt sånt? sad.gif Tänkte bara till hänsyn av de växter ni kanske kan tipsa om smile.gif Eler om man kanske kan anordna mijön "lokalt" i den grop man gräver för resp buske?

Citera
          fruberglund
          Inlägg 11-05-2006, 07:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Nån buskros måste du ju ha i alla fall (eller hur Kerstin tongue.gif ) biggrin.gif

Finns så många sorter så det är svårt att tipsa om nån, kanske de andra rostokarna är bättre på smile.gif

Tester som kollar vad du har för sorts jord (sur osv) finns att köpa, kostar inte så många spänn.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Katarina H
          Inlägg 11-05-2006, 08:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Kanske kan du lägga in bilder på hur det ser uti din hörna?

--------------------
          Katarina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 16:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon